e-prawnik.pl Porady prawne

Zarządca sądowy a jego decyzje co do nieruchomości

Pytanie:

Zarządca sądowy nieruchomości podejmuje pewne decyzje związane z remontami. Czy decyzje, które podejmuje zarządca sądowy nieruchomości musi uzgodnić z współwłaścicielami, czy też nie musi w ogóle pytać o opinię współwłaścicieli?

Masz inne pytanie do prawnika?

Odpowiedź prawnika: Zarządca sądowy a jego decyzje co do nieruchomości

Odpowiedź w tej kwestii przynosi G. Rudnicki w publikacji: "Kodeks cywilny. Komentarz. Księga druga. Własność i inne prawa rzeczowe", podając, że "Zakres uprawnień i obowiązków zarządcy nie jest wprost określony w Kodeksie cywilnym. Sąd Najwyższy w wyroku z 29 listopada 2012 r., II CSK 141/2011 (LexisNexis nr 5143752), wyjaśnił, że „z art. 203 k.c., określającego przyczyny, dla których konieczna była ingerencja sądu, wyprowadzić należy wniosek, że zarządca nie musi konsultować ze współwłaścicielami czynności zwykłego zarządu, skoro doszło do nieporozumień pomiędzy nimi w sprawach dotyczących zwykłego zarządu lub naruszeń zasad prawidłowego zarządzania. Na rozporządzenie przedmiotem współwłasności i dokonanie czynności przekraczającej zwykły zarząd musi on uzyskać zgodę współwłaścicieli lub zezwolenie sądu (art. 935 § 3 k.p.c.)". Zatem w zależności od tego, jaki zakres ma planowany remont, różne będą obowiązki zarządcy w tym zakresie.

Ten sam autor podaje także: "Zgodnie z art. 935 § 1 k.p.c. zarządca dla właściwego wypełniania obowiązku prawidłowego prowadzenia gospodarki rzeczą wspólną został uprawniony do podejmowania potrzebnych w tym celu czynności, w granicach zwykłego zarządu, w szczególności do pobierania pożytków i przychodów, jakie rzecz przynosi, spieniężania ich, podejmowania działań skierowanych na osiąganie dochodu w ramach racjonalnej gospodarki, pokrywania wydatków związanych z utrzymaniem w należytym stanie przedmiotu współwłasności oraz przekazywania nadwyżki przychodów nad wydatkami współwłaścicielom, stosownie do ich udziałów w przedmiocie współwłasności oraz w terminach określonych przez sąd (art. 613 k.p.c.). 
Do zakresu tego uprawnienia należy również prowadzenie spraw, które przy wykonywaniu zarządu okażą się potrzebne. Chodzi tu o potrzebę rozwiązywania problemów związanych z administrowaniem, mających znaczenie dla uchronienia przedmiotu współwłasności przed uszkodzeniem lub utratą wartości, obniżeniem dochodu. Mogą one dotyczyć czynności faktycznych, jak przeprowadzenie remontu, organizacyjnych, zapewniających właściwe funkcjonowanie rzeczy, czy też należących do niej urządzeń, jak również urzędowych, np. odnoszących się do obowiązkowych opłat".

Potrzebujesz porady prawnej?