Zasada neutralności VAT w VI Dyrektywie
Pytanie:
"Proszę o podanie treści VI Dyrektywy Unii Europejskiej wraz z orzecznictwem sądowym, krajowym i unijnym. Chodzi mi o artykuł lub przepis dotyczący neutralności podatku VAT. Proszę o podanie kilku orzeczeń sądowych, z których wynika zakaz ustanowienia przepisów uniemożliwiających podatnikom korzystanie z tego prawa oraz że zasadę neutralności należy stosować jak najszerzej jest możliwe."
Odpowiedź prawnika: Zasada neutralności VAT w VI Dyrektywie
Zasada neutralności jest podstawową zasadą podatku od towarów i usług (VAT) i doczekała się obszernych opracowań, stąd w celu uzyskania głębszej wiedzy w tym zakresie – szczególnie odnośnie regulacji unijnych – należy sięgnąć do literatury podatkowej (np. K. Sachs (red.), VI Dyrektywa VAT, Warszawa 2003).
Uregulowania dotyczące prawa podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zawiera Tytuł XI VI Dyrektywy, obejmujący obszerne artykuły 17 do 20. Na podstawie artykułu 17 zarówno podatnicy posiadający siedzibę w danym Państwie Członkowskim, podatnicy z innych Państw Członkowskich, jak i podatnicy spoza Wspólnoty zostali uprawnieni do odliczenia od podatku należnego lub zwrotu podatku płaconego przy zakupach dokonywanych na terenie każdego z Państw Członkowskich.
Z nowego orzecznictwa należy przede wszystkim zauważyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 czerwca 2004 r. (sygn. FSK 87/04), w którym Sąd stwierdził, iż „Tożsamość konstrukcji polskiego podatku od towarów i usług z konstrukcją podatku od wartości dodanej, przyjęta w ustawodawstwie europejskim, powoduje, że przy ocenie uprawnień podatnika do odliczenia podatku naliczonego możliwe staje się wykorzystanie bogatego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w tym zakresie. (...) Fundamentalna zasada potrącalności podatku naliczonego powinna być pojmowana możliwie jak najszerzej i znajdować zastosowanie także w odniesieniu do podatku naliczonego przy nabyciu towarów handlowych, dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w ramach działalności opodatkowanej również wówczas, gdy towary takie zostaną następnie wniesione aportem do spółki prawa handlowego lub cywilnego.”
Z orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) można wskazać:
Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 1 kwietnia 2004 r. w sprawie C-90/02 - Finanzamt Gummersbach v Gerhard Bockemühl stwierdził, iż: "Osoba będąca odbiorcą usługi, na której z tego tytułu ciąży obowiązek zapłaty podatku zgodnie z art. 21(1) Szóstej Dyrektywy 77/388/EEC z 17.05.1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (...), nie jest zobowiązana do posiadania faktury wystawionej zgodnie z art. 22(3) tej Dyrektywy, aby mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego."
W wyroku z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 - I/S Fini H v Skatteministeriet (Dania) ETS orzekł: "Artykuł 4 ust. 1-3 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. (...) należy interpretować w ten sposób, że podmiot, który zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej, ale nadal płaci czynsz oraz opłaty związane z pomieszczeniem służącym uprzednio wykonywaniu tej działalności, ponieważ umowa najmu zawiera klauzulę uniemożliwiającą jej wypowiedzenie, jest uważany za podatnika w rozumieniu tego artykułu i może odliczyć podatek VAT naliczony od poniesionych w ten sposób wydatków, o ile istnieje bezpośredni i ścisły związek między dokonanymi płatnościami a działalnością gospodarczą oraz stwierdzony zostanie brak nieuczciwego zamiaru czy nadużycia."
Z orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości – za K. Sachs (red.), VI Dyrektywa VAT, Warszawa 2003 – można też wskazać:
Orzeczenie w sprawie 268/83 pomiędzy D. A. Rompelman i E. A. Rompelman-Van Deelen a Minister van Financien (Holandia) - Z uzasadnienia - System odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi.
Orzeczenie w sprawie 165/86 pomiędzy Leesportefeuille „Intiem” CV a Staatssecretaris van Financien (Holandia) - Z uzasadnienia - Należy zatem stwierdzić, iż system odliczeń powinien być stosowany w taki sposób, by jego zakres w możliwie największym stopniu odpowiadał działalności gospodarczej podatnika. Jeśli w tej sytuacji artykuł 17(2) VI Dyrektywy ogranicza prawo podatnika do dokonania odliczenia podatku VAT od towarów będących przedmiotem dostawy do kwoty podatku przypadającego do zapłaty lub zapłaconego „od towarów (...) dostarczonych podatnikowi”, celem tego przepisu nie może być zakwestionowanie prawa do odliczenia podatku VAT zapłaconego od towarów, które, mimo iż były przedmiotem sprzedaży na rzecz podatnika z przeznaczeniem wyłącznie do użytku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zostały fizycznie dostarczone pracownikom podatnika.
Orzeczenie w sprawie 50/87 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską - System odliczeń podatku naliczonego, którego zasady określone są w artykułach 17-20, ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w toku prowadzonej działalności gospodarczej. Ze względu na wpływ na poziom obciążeń podatkowych, jakiekolwiek ograniczenie prawa do odliczenia przysługującego podatnikowi musi być stosowane w ten sam sposób we wszystkich Państwach Członkowskich oraz musi opierać się na istnieniu przepisu w prawie wspólnotowym, który ograniczenie takie wprost przewiduje. W przypadku braku takiego przepisu, z prawa do odliczeń należy korzystać niezwłocznie w odniesieniu do wszystkich kwot podatku naliczonego od dostaw towarów i usług.
Orzeczenie w sprawie C-97/90 pomiędzy Hansgeorg Lennartz a Finanzamt Munchen III (Niemcy) - Podatnik, który wykorzystuje towary do celów działalności gospodarczej, uprawniony jest do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu, zgodnie z zasadami określonymi w artykule 17 VI Dyrektywy, nawet jeśli towary te wykorzystywane są w prowadzonej działalności w bardzo niewielkim zakresie. Przepis lub praktyka administracyjna wprowadzające ogólne ograniczenie prawa do odliczeń w przypadku ograniczonego, choć faktycznego używania towarów na potrzeby działalności gospodarczej, stanowią odstępstwo od artykułu 17 Dyrektywy i obowiązują wyłącznie w sytuacji, w której spełnione są wymogi artykułu 27(1) lub artykułu 27(5) Dyrektywy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?