Zasady funkcjonowania spółdzielni pracy
Pytanie:
"Jaka ustawa reguluje zasady funkcjonowania spółdzielni pracy? Jakie są zasady podejmowania decyzji? Gdzie szukać wiedzy na ten temat?"
Odpowiedź prawnika: Zasady funkcjonowania spółdzielni pracy
Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Przedmiotem gospodarczej działalności spółdzielni pracy jest prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków. Zasady funkcjonowania spółdzielni pracy reguluje ustawa Prawo spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (tekst jednolity: Dz. U. 2003 r. Nr 188 poz. 1848). Spółdzielniom pracy został w tej ustawie poświęcony (obok przepisów ogólnych dotyczących wszystkich spółdzielni) dział III znajdujący się w tytule II, w części I ustawy.
Spółdzielnia prowadzi działalność na podstawie ustawy Prawo spółdzielcze, innych ustaw oraz zarejestrowanego statutu. W świetle przepisów ustawy najwyższym organem spółdzielni jest walne zgromadzenie. Walne zgromadzenie zwołuje zarząd przynajmniej raz w roku w ciągu sześciu miesięcy po upływie roku obrachunkowego Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Statut może postanowić, że jeżeli ilość członków przekroczy liczbę w nim określoną, walne zgromadzenie członków zostaje zastąpione przez zebranie przedstawicieli. W takim wypadku statut powinien określać zasady ustalania liczby przedstawicieli i ich wyboru oraz czas trwania przedstawicielstwa.
Prosimy również o zapoznanie się z treścią artykułu: Kto rządzi Twoją spółdzielnią i jakie uprawnienia przysługują tym organom
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?