Zaskarżenie aktu prawa miejscowego
Pytanie:
"Jestem osobą z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności z upośledzeniem narządu ruchu. Muszę korzystać z samochodu, żeby normalnie funkcjonować i pracować zawodowo. Posiadam kartę parkingową wydaną przez Urząd Miasta Warszawy oraz Kartę N+ na samochód, którego jestem właścicielem. Problem polega na tym, że kupiłem nowy samochód w leasingu konsumenckim, który na warunkach określonych w umowie wykupię po upływie 48 miesięcy i wtedy stanę się jego właścicielem. Stary samochód muszę sprzedać. Z uchwały Rady Miasta wynika, że kartę N+ może uzyskać osoba niepełnosprawna, która jest właścicielem pojazdu. Dla mnie jako osoby niepełnosprawnej nie ma znaczenia status własnościowy pojazdu (w umowie leasingu występuję jako użytkownik samochodu). Nowy samochód użytkowany jest dokładnie w taki sam sposób, jakbym był jego właścicielem. Bez karty N+ pozostaje mi tylko parkowanie na kopertach, których niedostateczna ilość i zajmowanie przez innych użytkowników dróg praktycznie uniemożliwia korzystanie z samochodu, co przekłada się negatywnie na moją zdolność do normalnego życia i pracy zawodowej. Co powinienem zrobić, aby uzyskać kartę N+ na nowy samochód zakupiony w leasingu konsumenckim, którego jestem użytkownikiem? Czy w przypadku odmowy mogę się odwołać i gdzie, jakiej argumentacji użyć? Czy ewentualną odmowę można uznać za dyskryminację osoby niepełnosprawnej i użyć jako argumentu w dalszym postępowaniu?"
Odpowiedź prawnika: Zaskarżenie aktu prawa miejscowego
Rzeczywiście z § 3 uchwały Nr XX/349/2003 Rady Miasta Warszawy (dalej: Rada) z dnia 25 listopada 2005 roku ewidentnie wynika, iż zerowa stawka opłaty wprowadzona jest dla osób niepełnosprawnych, będących właścicielami pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony, oznaczonego kartą N+. Unormowanie to nie uwzględnia więc instytucji prawnych umożliwiających korzystanie z pojazdów osobom niepełnosprawnym, nie będących właścicielami pojazdów, a korzystających np. z leasingu konsumenckiego. Jest to rozwiązanie dyskryminujące posiadaczy pojazdów, którzy staną sie ich właścicielami po uiszczeniu wynagrodzenia pieniężnego. Wobec tego, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, możliwe jest złożenie pisma o wydanie takiej karty wraz ze wskazaniem na w/w unormowanie dyskryminujące użytkowników pojazdów. Bardzo prawdopodobne, iż mimo tak jednoznacznego sformułowania w uchwale Rady karta zostanie Panu wydana. Jeśli jednak nie nabędzie Pan uprawnienia do korzystania z instytucji zerowej stawki opłat, konieczne stanie się wszczęcie postępowania mającego na celu zmianę istniejącej uchwały Rady.
W tym zakresie niezbędne będzie zaskarżenie uchwały w świetle ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Według przepisu art. 101 każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Pierwszym etapem będzie więc wezwanie - w tym przypadku Prezydenta Miasta - do usunięcia naruszenia prawa. Ustawa nie przewiduje w tym zakresie żadnego terminu, ważne ażeby zachodziły podstawy, czyli aby akt naruszał prawa skarżącego. Dopiero po wyczerpaniu tego środka można wnieść skargę do sądu administracyjnego (w terminie 30 dni od dnia uzyskania odpowiedzi na wezwanie). Przepisu nie stosuje się, jeżeli w sprawie orzekał już sąd administracyjny i skargę oddalił. Skargę na uchwałę lub zarządzenie, o których mowa w ust. 1, można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyrażą pisemną zgodę.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?