e-prawnik.pl Porady prawne

Zatrudnienie w Szwajcarii, praca w polskim biurze

Pytanie:

Zagraniczna firma (szwajcarska) chce zatrudnić na normalną umowę o pracę polskich pracowników, którzy pracowaliby w Polsce w wynajmowanym przez Szwajcarów biurze wraz z infrastrukturą i obsługą o charakterze technicznym - bez zarządzania. Praca polegałaby na programowaniu, zlecanym wyłącznie ze Szwajcarii. Firma szwajcarska wypłacałaby wynagrodzenia za pracę na konta w Polsce oraz zleciłaby rozliczanie polskich składek ZUS firmie wynajmującej biuro (ale same płatności składek dokonywano by ze Szwajcarii). Podatek dochodowy byłby rozliczny przez każdego z pracowników indywidualnie. Firma szwajcarska nie ma w Polsce oddziału ani przedstawicielstwa. Czy taka forma prowadzenia działalności przez Szwajcarów jest dopuszczalna z podatkowego punktu widzenia? (Uwaga: gdyby każdy z pracowników pracował w domu, problemu by pewnie nie było. Można się zastanawiać, czy zgromadzenie kilku osób w wynajętym biurze zasadniczo zmienia sytuację.)

Masz inne pytanie do prawnika?

Odpowiedź prawnika: Zatrudnienie w Szwajcarii, praca w polskim biurze

Sytuacja prawna przedsiębiorców zagranicznych wprawdzie działających na terenie Polski, ale formalnie nie prowadzących tutaj działalności gospodarczej, ani nie kwalifikujących się do zarejestrowania np. przedstawicielstwa, nie jest uregulowana. Częste są przypadki, w szczególności w usługach niematerialnych, gdy zagraniczny przedsiębiorca zatrudnia w Polsce pracowników, wynajmuje im wspólne biuro, ale ze względu na to, iż nie zamierza w Polsce działać „w obrocie” (w szczególności prowadzić bezpośredniej sprzedaży towarów lub usług), nie jest zainteresowany administracyjnym rejestrowaniem takiej działalności (np. w Rejestrze Przedsiębiorców). Z punktu widzenia podatkowego sytuacja taka wydaje się dopuszczalna, w szczególności gdy płacone są zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników i należne składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (odpowiednie przepisy umożliwiają zagranicznemu przedsiębiorcy uzyskanie numeru NIP i rejestracji w ZUS celem opłacania podatków / składek za pracowników, co można uznawać jako potwierdzenie, iż taka działalność - bez administracyjnej rejestracji działalności w Polsce - z punktu widzenia podatkowego jest dopuszczalna).

Zagraniczny przedsiębiorca posiadający biuro w Polsce i zatrudniający w nim pracowników powinien jednak sprawdzić, czy zgodnie z właściwą umową o unikaniu podwójnego opodatkowaniu nie prowadzi w Polsce tzw. zakładu, a zatem, czy odpowiednia część jego dochodu nie powinna być opodatkowana w Polsce. Zakład jest typowym pojęciem podatkowym i w Polsce nie ma wymogu administracyjnego rejestrowania zakładu. W przypadku, jeżeli biuro w Polsce zamierza utworzyć firma ze Szwajcarii zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2 września 1991 r. Artykuł 5 tej Konwencji definiuje zakład, natomiast art. 7 wskazuje na sposób opodatkowania dochodu, jeśli uznane zostanie, iż firma szwajcarska prowadzi zakład w Polsce.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ