Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stanowią, iż do wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych należy dołączyć m.in. pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym. Wynika z tego, że w opisanym przypadku zgoda spółdzielni jest potrzebna do uzyskania zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
Nie jest potrzebne uzyskiwanie dodatkowego, odrębnego zezwolenia na sprzedaż alkoholu w ogródkach letnich. Zezwolenie musi jedynie obejmować sprzedaż alkoholu do spożycia w miejscu sprzedaży.
Liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży ustala rada gminy. Organ ten ustala także, w drodze uchwały, zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Organ wydający zezwolenie ma obowiązek je cofnąć m.in. w przypadku
-
powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego;
-
nieprzestrzegania zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw