Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z ustawą prawo działalności gospodarczej organ ewidencyjny dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zaś zawierać: 1) oznaczenie przedsiębiorcy, 2) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie siedziby i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej, 3) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, 4) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej. Regulacja ta nie stawia wymogu posiadania tytułu prawnego do lokalu w którym ta działalność ma być prowadzona. Tym samym tytuł ten może powstać później. Oznacza to, iż w pierwszej kolejności należy dokonać zgłoszenia działalności gospodarczej wskazując jako miejsce jej prowadzenia lokal, który później zostanie przez Panią wynajęty (sposobem zabezpieczenia swoich praw wobec niego może być zawarcie umowy przedwstępnej). Możliwe rozwiązanie tego problemu może być też takie, iż jako miejsce prowadzenia działalności wskazane zostanie Pani miejsce zamieszkania a po późniejszym zawarciu odpowiedniej umowy najmu dokonane zostaną stosowne zmiany w ewidencji.