Zgoda na umieszczenie wizerunku wnętrza
Pytanie:
"Prowadzę firmę, która świadczy usługi dekoratorskie. Dla większego prestiżu chciałbym stworzyć listę referencyjną klientów biznesowych, chciałbym także wykorzystywać fotografie wybranych dekoracji w celach reklamowych. Czy muszę mieć zgodę klienta na dopisanie jego firmy do listy referencyjnej i wykorzystanie fotografii w celach reklamowych? Jeśli to możliwe proszę o podanie wzoru pisma z zapytaniem o wyrażenie zgody?"
Odpowiedź prawnika: Zgoda na umieszczenie wizerunku wnętrza
Stworzenie takiej listy referencyjnej wymagało będzie zgody osób, których dane osobowe będą na niej umieszczane wraz z wizerunkami dekoracji. Przy czym same zdjęcie stworzonych dekoracji jeśli nie będzie zawierało elementów identyfikujących miejsce (np. dom, mieszkanie, adres, wizerunek domu itp.) nie wymagają zgody osób, którym te dekoracje wykonano. Jeśli zaś zdjęcia będą obejmowały fragmenty domu, mieszkania itp., to wymagana jest zgoda właściciela, gdyż narusza to jego prawo prywatności. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę. Dane osobowe mogą być zawarte na liście referencyjnej, zaś zamieszczone zdjęcia nie są danymi osobowymi, lecz mogą naruszać prawo do prywatności. Oba zatem działania wymagają zgody osoby, której dotyczą bezpośrednio lub dotyczą jego elementów własności. Przez zgodę osoby, której dane dotyczą - rozumie się oświadczenie woli, którego treścią jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych tego, kto składa oświadczenie itp; zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści. Skoro zgoda nie może być domniemana powinna zostać wyrażona przez osobę, której zgoda jest potrzebna w sposób wyraźny np. wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych i umieszczenie wizerunku mojego domu w celu stworzenia listy referencyjnej przez (...), która będzie wykorzystywana w celach marketingowych. Osoba taka powinna się podpisać i zaznaczyć należy, że zgoda została udzielona w ograniczonym zakresie (cele marketingowe).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?