Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W przypadku jeśli spółka z o.o. traci prawo do lokalu, w którym dotychczas prowadziła działalność (np. na skutek wypowiedzenia umowy najmu), oczywiście muszą być zabrane z tego lokalu dokumenty spółki.
Należy jednak zauważyć, iż adres spółki nie jest tożsamy z siedzibą – siedzibą jest miasto, a więc można zmienić adres (lokal) i przenieść dokumenty pod inny adres bez zmiany siedziby, o ile adres będzie w tym samym mieście. Ponieważ adres na ogół nie jest wpisany w umowie spółki (wpisana jest tam tylko siedziba – miasto), zmiana adresu (i zmiana miejsca przechowywania dokumentów) nie wymaga zwołania zgromadzenia wspólników i zmiany umowy spółki.
Generalnie o zmianie adresu spółki należy poinformować zarówno Krajowy Rejestr Sądowy, jak i właściwy urząd skarbowy, dokonując stosownych zgłoszeń aktualnych danych, tj. aktualnego adresu spółki, będącego również miejscem przechowywania dokumentacji spółki. Zgodnie z art. 22 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, wniosek o wpis do Rejestru powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu.
Jak natomiast stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego - nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.