Zmiana adresu w działalności gospodarczej
Pytanie:
"Od 2000 r. prowadzona jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Adres, pod którym prowadzona jest działalność, jest nadal używanym adresem, choć od zeszłego roku mieszkanie to zmieniło właściciela, a prowadzący dokonał formalnego wymeldowania. W tym roku osoba ta nabyła mieszkanie własnościowe i zameldowała się pod nowym adresem. W związku z tym należy zmienić dane dotyczące miejsca prowadzenia działalności: regon, NIP, wpis do rejestru dzielności gospodarczej, bank, pieczątka itp. Ponieważ procedury zajmą trochę czasu, czy dokumenty sygnowane dotychczasową pieczęcią i umowy, faktury, zobowiązania etc. mają moc wiążącą? W ciągu jakiego czasu winno się dokonać takich zmian, bo nie wszystko da się zmienić w tym samym czasie?"
Odpowiedź prawnika: Zmiana adresu w działalności gospodarczej
Zgłoszenie o dokonanie wpisu lub odpowiednich zmian w ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi ewidencyjnemu zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian, a także informację o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej. Zmiana miejsca zamieszkania przedsiębiorcy podlega wpisowi przez organ ewidencyjny, który był właściwy przed zmianą. Po dokonaniu zmiany wpisu organ ewidencyjny dotychczas właściwy przesyła zaświadczenie o wpisie do organu właściwego ze względu na nowe miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Właściwy organ ewidencyjny dokona z urzędu wpisu przedsiębiorcy do prowadzonej ewidencji działalności gospodarczej. Po dokonaniu zmian w ewidencji należy je zgłosić odpowiednim organom np. ZUS, Urząd Skarbowy itp. Umowy zawierane po dokonaniu aktualizacji danych powinny zawierać nowe dane, natomiast zawarte umowy na podstawie poprzednich danych przed ich aktualizacją nie są z tego powodu nieważne czy bezskuteczne. Pieczątka firmy nie ma żadnego znaczenia bowiem dane znajdujące się na pieczątce można wpisać ręcznie. NIP mimo aktualizacji nie ulegnie zmianie, jedynie adres zamieszkania. Zatem nie jest możliwe posługiwanie się pieczątką z nieaktualnym adresem zamieszkania. Byłoby to wprowadzaniem w błąd kontrahentów. Jeśli na pieczątce był adres, pod którym jest prowadzona obecnie działalność (mimo innego adresu zamieszkania przedsiębiorcy) nie ma potrzeby zmiany pieczątki - bowiem miejsce wykonywania działalności nie uległo zmianie. Inaczej jest, gdy to miejsce uległo zmianie np. nowy właściciel wypowiedział ewentualnie zawartą umowę najmu czy użyczenia i faktycznie pod tym adresem nie jest prowadzona działalność. W odniesieniu do aktualizacji danych w ZUS czy US wystarczy zgłoszenie i od tego momentu, jeśli dane zostały zmienione w ewidencji należy się posługiwać nowymi.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?