Zmiana zameldowania a działalność gospodarcza

Pytanie:

"W grudniu bieżącego roku zmieniłem adres stałego zameldowania, jednocześnie składając wniosek o wymianę dowodu osobistego. Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów) oraz jestem podatnikiem VAT. Z tytułu PIT byłem zgłoszony zgodnie z miejscem zameldowania, z tytułu VAT zgodnie z miejscem działalności - wynajmowany lokal. Nowe miejsce zameldowania jest zgodne ze zgłoszeniem VAT. Termin otrzymania nowego dowodu wyznaczono na następny rok. Czy powinienem zgłosić tę zmianę w starym Urzędzie Skarbowym i na jakim druku, w jakim terminie? Czy wystarczy tylko aktualizacja NIP-1 w nowym Urzędzie Skarbowym, (co z NIP-3), a co z działalnością gospodarczą i Regonem? Pytani Urzędnicy mają bardzo różne teorie lub przyznają, że nie bardzo wiedzą, a co stanowi prawo w tych kwestiach? Czy może weszły już w życie przepisy ułatwiające prowadzenie przedsiębiorstwa? Czy wszędzie trzeba jeździć osobiście, czy można przez pocztę?"

Odpowiedź prawnika: Zmiana zameldowania a działalność gospodarcza

Zgodnie z art. 17  § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2 Ordynacji. Jednakże na mocy art. 17 § 2 Ordynacji, minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach niektórych zobowiązań podatkowych lub poszczególnych kategorii podatników, płatników lub inkasentów w sposób odmienny niż określony wyżej, uwzględniając w szczególności posiadanie miejsca zamieszkania lub siedziby za granicą, miejsce uzyskiwania dochodów oraz miejsce położenia przedmiotu opodatkowania.

Miejscem zamieszkania jest miejscowość, gdzie osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu (art. 25 Kodeksu cywilnego). O miejscu zamieszkania nie zawsze zatem decyduje miejsce zameldowania.

Jeżeli w trakcie roku podatkowego lub określonego w odrębnych przepisach innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo za ten okres rozliczeniowy pozostaje ten organ podatkowy, który był właściwy w pierwszym dniu roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego (art. 18 §1 Ordynacji podatkowej). Jednakże minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, przypadki, w których, w razie zmiany właściwości miejscowej w trakcie roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego, właściwym organem podatkowym jest organ inny niż wymieniony wyżej, uwzględniając w szczególności zmianę miejsca zamieszkania, pobytu lub siedziby podatnika (art. 18 § 2 Ordynacji).

Wypełniając delegację zawartą w przepisach Ordynacji podatkowej, Minister Finansów wydał w dniu 24 grudnia 2002 r. rozporządzenie w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 240, poz. 2069 ze zm.). Zgodnie z § 10 tego rozporządzenia, w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych, należnego za dany rok podatkowy, organem podatkowym właściwym miejscowo dla tych podatników, którzy zmienili miejsce zamieszkania lub pobytu, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest organ podatkowy właściwy według miejsca zamieszkania lub pobytu w ostatnim dniu roku podatkowego, a gdy zamieszkanie lub pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustał przed tym dniem - według ostatniego miejsca zamieszkania lub pobytu na jej terytorium. Organem właściwym dla rozliczenia rocznego będzie zatem urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania na ostatni dzień roku podatkowego.

Kwestię zaliczek na podatek dochodowy reguluje zaś § 11 ww. rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla podatników, którzy w trakcie roku podatkowego zmienili miejsce zamieszkania lub pobytu, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest organ podatkowy właściwy według miejsca zamieszkania lub pobytu w ostatnim dniu tego okresu rozliczeniowego, którego deklaracja dotyczy, a gdy zamieszkanie lub pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustał przed tym dniem - według ostatniego miejsca zamieszkania lub pobytu na jej terytorium. W przypadku więc deklaracji składanej za miesiąc grudzień, właściwy będzie urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania w ostatnim dniu grudnia (czyli nowy urząd skarbowy).

W związku z tym podatnik powinien dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego na formularzu NIP-1 w nowym urzędzie skarbowym, zaznaczając w poz. 6 i 7, że aktualizacja spowodowała zmianę właściwości organu podatkowego oraz wskazać poprzedni organ podatkowy.

Ponieważ rejestracja działalności gospodarczej zawiera informację o adresie zamieszkania, należy uznać, że zmiana tego adresu pociąga za sobą konieczność zgłoszenia tego faktu w ewidencji. Podobnie należy uczynić z numerem REGON, tj. należy zgłosić w urzędzie statystycznym zmianę adresu zamieszkania.

Wszystkie ww. formularze i zmiany można oczywiście wysłać pocztą.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika