Zwrot pieniedzy za uszkodzone meble
Pytanie:
"W grudniu 2004 roku zakupiłam meble biurowe do przedszkola. Dostałam jedynie fakturę. Meble były dostarczone z ekspozycji, więc nie musiałam ich składać. Po niecałych dwóch miesiącach zauważyłam na niektórych częściach mebli uszkodzenia przy zawiasach oraz odbarwienia. Wystosowałam pismo do sklepu, w którym zakupiłam meble o zwrot pieniędzy zgodnie z fakturą lub wymianę wszystkich mebli na zupełnie nowe. Pismo złożyłam osobiście w sklepie i mam jego potwierdzenie. Nikt nie przyjechał do mnie, aby obejrzeć uszkodzenia. Po trzech miesiącach dostałam telefon, że w sklepie mogę odebrać części, aby samemu je zamontować. Na moją interwencję, aby ktoś ze sklepu ewentualnie dostarczył części, dostałam odpowiedź, że sklep nie dysponuje takimi osobami. Jednocześnie tydzień wcześniej od w/w telefonu jeden z mebli całkowicie się rozleciał. Czy sklep i producent zachowali wszelkie przepisy w zakresie gwarancji lub rękojmi - w zasadzie nie wiem, co mnie obowiązuje? Czy mam prawo żądać zwrotu całej kwoty z faktury? Jakie mogę podjąć następne działania?"
Odpowiedź prawnika: Zwrot pieniedzy za uszkodzone meble
Postępowanie sprzedawcy wobec kupującego nie jest usprawiedliwione, ani zasadne. W wypadku umowy sprzedaży sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego za wady fizyczne sprzedanej rzeczy. Na podstawie okoliczności wskazanych w pytaniu wydaje się, iż kupujący nie zakupił mebli działając jako osoba fizyczna w celu nie związanym z prowadzoną przezeń działalnością gospodarczą lub zawodową, podstawą odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu wad fizycznych rzeczy będą zatem odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi za wady fizyczne przy umowie sprzedaży (art. 556-576 kc). Niezależnie od faktu, czy producent określonej rzeczy (w tym wypadku mebli) udzielił na nią gwarancji jakości, istnieje odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu wad fizycznych sprzedanej rzeczy. Jedyną okolicznością zwalniającą sprzedawcę od tej odpowiedzialności jest świadomość kupującego co do istnienia wady rzeczy w chwili jej wydania oraz wyraźne wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi przewidziane w umowie stron. Warunkiem korzystania przez kupującego z uprawnień z tytułu rękojmi jest zawiadomienie sprzedawcy o wadzie w terminie 1 miesiąca od wykrycia wady. Jeżeli kupujący uczynił zadość temu obowiązkowi, może on żądać od sprzedawcy odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny. Żądanie odstąpienia od umowy oznacza zwrot przez strony wszystkiego, co otrzymały od swego kontrahenta (sprzedawcę obciąża zatem zwrot zapłaconej ceny; kupującego zaś zwrot kupionego przedmiotu). Odstąpienie od umowy nie jest możliwe, jeżeli sprzedawca niezwłocznie usunie wady lub wymieni rzecz na nową. Wedle treści pytania brak było reakcji sprzedawcy na żądanie co do naprawy rzeczy, zatem kupujący jest uprawniony do odstąpienia od umowy stosownie do przepisów kodeksu cywilnego o rękojmi za wady fizyczne rzeczy przy umowie sprzedaży. Z punktu widzenia kupującego należy zatem zaprezentować sprzedawcy swoje stanowisko na piśmie i zażądać zwrotu zapłaconej ceny, powołując się na stosowną podstawę prawną, wskazana powyżej. W razie bezskuteczności tego działania otwarta jest dla kupującego bądź droga sądowa, bądź skierowanie sprawy - o ile to możliwe - do sądu arbitrażowego przy inspekcji handlowej.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?