Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Postępowanie sprzedawcy wobec kupującego nie jest usprawiedliwione, ani zasadne. W wypadku umowy sprzedaży sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego za wady fizyczne sprzedanej rzeczy. Na podstawie okoliczności wskazanych w pytaniu wydaje się, iż kupujący nie zakupił mebli działając jako osoba fizyczna w celu nie związanym z prowadzoną przezeń działalnością gospodarczą lub zawodową, podstawą odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu wad fizycznych rzeczy będą zatem odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi za wady fizyczne przy umowie sprzedaży (art. 556-576 kc). Niezależnie od faktu, czy producent określonej rzeczy (w tym wypadku mebli) udzielił na nią gwarancji jakości, istnieje odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu wad fizycznych sprzedanej rzeczy. Jedyną okolicznością zwalniającą sprzedawcę od tej odpowiedzialności jest świadomość kupującego co do istnienia wady rzeczy w chwili jej wydania oraz wyraźne wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi przewidziane w umowie stron. Warunkiem korzystania przez kupującego z uprawnień z tytułu rękojmi jest zawiadomienie sprzedawcy o wadzie w terminie 1 miesiąca od wykrycia wady. Jeżeli kupujący uczynił zadość temu obowiązkowi, może on żądać od sprzedawcy odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny. Żądanie odstąpienia od umowy oznacza zwrot przez strony wszystkiego, co otrzymały od swego kontrahenta (sprzedawcę obciąża zatem zwrot zapłaconej ceny; kupującego zaś zwrot kupionego przedmiotu). Odstąpienie od umowy nie jest możliwe, jeżeli sprzedawca niezwłocznie usunie wady lub wymieni rzecz na nową. Wedle treści pytania brak było reakcji sprzedawcy na żądanie co do naprawy rzeczy, zatem kupujący jest uprawniony do odstąpienia od umowy stosownie do przepisów kodeksu cywilnego o rękojmi za wady fizyczne rzeczy przy umowie sprzedaży. Z punktu widzenia kupującego należy zatem zaprezentować sprzedawcy swoje stanowisko na piśmie i zażądać zwrotu zapłaconej ceny, powołując się na stosowną podstawę prawną, wskazana powyżej. W razie bezskuteczności tego działania otwarta jest dla kupującego bądź droga sądowa, bądź skierowanie sprawy - o ile to możliwe - do sądu arbitrażowego przy inspekcji handlowej.