Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W związku z zamówieniem porady prawnej przedstawiamy odpowiedzi na zadane pytanie. W związku z faktem, iż posiada Pan ubezpieczenie wypadkowe, w Pana przypadku znajdzie zastosowanie ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Zgodnie z tą ustawą za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas: m.in. wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia (art. 3 ust. 3 pkt 6). W takim przypadku podmiot, na którego rzecz wykonywana jest praca na podstawie umowy zlecenia zobowiązany jest sporządzić kartę wypadku, ustala się okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy (art. 5 ust. 1 pkt 6) – protokół sporządzany jest wyłącznie wówczas, gdy poszkodowanym jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia karta wypadku powinna zostać sporządzona nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku zleceniodawcy przez poszkodowanego. Zgodnie z § 5 rozporządzenia niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku podmioty obowiązane do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, powiadamiają pisemnie właściwą terenową jednostkę organizacyjną Zakładu o wszczęciu postępowania dotyczącego ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W postępowaniu tym może uczestniczyć przedstawiciel Zakładu.
W przedmiotowej sprawie powinien Pan wysłać pismo (za potwierdzeniem odbioru jeżeli chodzi o zleceniodawcę) zarówno do zleceniodawcy, jak i do ZUSu ze zgłoszeniem wypadku, z zaznaczeniem, iż wypadek zgłosił Pan zleceniodawcy w dniu jego wystąpienia. Powinien Pan wezwać zleceniodawcę do natychmiastowego sporządzenia karty wypadku. Kserokopie potwierdzenia wysłania pisma do zleceniodawcy należy natomiast przesłać do ZUSu wraz z pismem zgłaszającym wypadek, w który należy zaznaczyć, iż zleceniodawca uchyla się od sporządzenia karty wypadku. Jeżeli posiada Pan historię choroby, należy także przesłać jej kserokopie do ZUSu (wraz z wszelkimi innymi dowodami na okoliczność wypadku).
Warunki formalne pozwu zostały określone w art. 187 k.p.c.: