Odpowiedź prawnika: Dodatkowe ubezpieczenie pracownika kosztem
Jedną z metodą zapewnianie pracownikom przez pracodawcę świadczeń opieki medycznej (jako formy wynagrodzenia inną niż płaca) jest przykładowo wykupienie pakietu ubezpieczenia od firmy zajmującej się ubezpieczeniami medycznymi. Jak słusznie podkreśla się w literaturze podatkowej, świadczenie takie stanowi przychód podatkowy dla pracownika, objęty podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (por. A. Grabowska, Abonament na lekarza, „Rzeczpospolita” z 6 kwietnia 2005 r.).
Ponadto zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem (a więc zaliczanych do kosztów podatkowych) umów dotyczących:

-
ubezpieczenia na życie,
-
ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym,
-
ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem ubezpieczeń wymienionych w grupach powyżej,
-
ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej,
-
ubezpieczenia choroby,
jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
