Przejście zakładu a świadectwa pracy

Pytanie klienta:

""Z dniem 1 listopada jeden z wydziałów przekształcił się w spółkę z o.o. Przejście pracowników do nowej spółki nastąpiło na zasadzie art. 23[1] KP. Czy dotychczasowy pracodawca jest zobowiązany wydać tym pracownikom świadectwo pracy? Jeżeli nie to czy nowy pracodawca wydając w przyszłości tym pracownikom świadectwo pracy jest obowiązany uwzględnić okres pracy w starej firmie?""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z art. 97 § 1 kodeksu pracy, świadectwo pracy wydaje się pracownikowi w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Ponieważ w sytuacji przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę stosunki pracy nie wygasają, lecz nadal wiążą strony (pracownika i nowego pracodawcę), dlatego też dotychczasowy pracodawca nie ma obowiązku wydawać pracownikom, którzy zgodzą się na przejście zakładu pracy, świadectwa pracy. Nowy pracodawca zobowiązany jest uwzględnić w przyszłym świadectwie pracy okres wykonywania pracy u pracodawcy, od którego przejął pracowników zgodnie z art. 23 [1] kodeksu pracy. Wynika to z przedstawionej powyżej zasady ciągłości stosunków pracy pomiędzy dotychczasowym a nowym pracodawcą.

 

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.