Odpowiedź prawnika: Przywrócenie terminu przed ZUS
Ustawa o ubezpieczeniach społecznych nakazuje stosować przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, o ile jej regulacje nie są szczególne. W tym przypadku - wskazanie terminu na uzupełnienie brakujących dokumentów - nie zostały ujęte w przepisach o ZUS. Zgodnie z art. 58 kpa w przypadku uchybienia terminu, należy ten termin przywrócić na prośbę zainteresowanego (pisemny wniosek), jeśli uprawdopodobni on, iż uchybienie nie nastąpiło z jego winy. Do wniosku należy załączyć kserokopię dowodu potwierdzającego datę zwrócenia się do urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie takiego zaświadczenia i samo zaświadczenie, o ile już zostało wydane. Wniosek ten należy złożyć w terminie 7 dni od daty ustania przyczyny uchybienia terminu. Jeśli natomiast zaświadczenia z urzędu skarbowego Pan jeszcze nie otrzymał, to sugerujemy pomimo to napisać do ZUS wyjaśnienie opóźnienia ze wskazaniem przyczyny i przybliżonego terminu jego wydania.

