Odpowiedź prawnika: Wniosek o wcześniejszą emeryturę
Osoba ubiegająca się o emeryturę powinna złożyć wniosek o emeryturę. Wniosek powinien zawierać: imię i nazwisko zainteresowanego, datę jego urodzenia, miejsce zamieszkania, wskazanie rodzaju świadczenia, o które się ubiega, oraz podpis osoby uprawnionej do zgłoszenia wniosku. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty lub oświadczenia stwierdzające okoliczności uzasadniające przyznanie tego świadczenia. Do wniosku należy dołączyć dokumenty stwierdzające: datę urodzenia, okresy zatrudnienia uzasadniające prawo do świadczeń i ich wysokość, wysokość zarobku stanowiącego podstawę wymiaru świadczeń.
Datę urodzenia, ustala się na podstawie dowodu osobistego albo wyciągu z akt stanu cywilnego. Środkiem dowodowym stwierdzającym wysokość zarobku lub dochodu stanowiącego podstawę wymiaru emerytury są: zaświadczenia zakładów pracy wystawione według wzoru ustalonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych albo legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca wpisy dotyczące okresów zatrudnienia i wysokości osiąganych zarobków. Środkiem dowodowym, stwierdzającym okresy zatrudnienia, są pisemne zaświadczenia zakładów pracy, wydane na podstawie posiadanych dokumentów, oraz legitymacje ubezpieczeniowe, a także inne dowody z przebiegu ubezpieczenia. Zaświadczenie zakładu pracy powinno w szczególności zawierać imię i nazwisko osoby, której dotyczy, datę podjęcia i ustania zatrudnienia oraz rodzaj wykonywanej czynności. Zaświadczenie zakładu pracy powinno stwierdzać charakter i stanowisko pracy w poszczególnych okresach. Dowody z dokumentów dotyczących zatrudnienia i zarobków powinny być dołączone do wniosku w oryginale. Jeżeli niektóre dokumenty zostały już wcześniej złożone, to nie trzeba składać ich drugi raz, we wniosku najlepiej jednak wskazać, że ZUS jest już w ich posiadaniu. Ustawa nie wskazuje konkretnie terminu w jakim należy złożyć wniosek.

Jak wynika z zadanego pytania, w chwili obecnej renta nie przysługuje. Naszym zdaniem ZUS powinien ustalić wysokość emerytury według aktualnych wskaźników. W przeciwnym razie osoba uprawniona może złożyć wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury określonej na podstawie kwoty bazowej.
W razie wygrania apelacji, uprawnionemu będzie przysługiwała wypłata zaległych świadczeń wraz z odsetkami. Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest obowiązany do zapłaty odsetek w wysokości określonej przepisami prawa cywilnego wówczas, gdy nie dokona wypłaty świadczeń w terminach przewidzianych w przepisach dotyczących ich przyznawania i wypłacania w następstwie okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność (Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 września 2002 r., II UK 214/2002 OSNP 2004/5 poz. 89).
