Bezczynność organu musi istnieć w chwili orzekania

M.S. w swej skardze zarzuciła, że Minister Gospodarki od 8 miesięcy nie rozpatruje jej wniosku, mimo skarg skierowanych  do Premiera. Odpowiadając na skargę, Minister Gospodarki wniósł o jej oddalenie oraz poinformował, że wydał decyzję, której uwierzytelnioną fotokopię dołączył do odpowiedzi na skargę. W tej sytuacji, zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W., brak jest podstaw do wydania orzeczenia stwierdzającego pozostawanie organu w bezczynności. Od powyższego wyroku M.S., reprezentowana przez pełnomocnika z urzędu, wniosła skargę kasacyjną. Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej - oddalił ją. NSA stwierdził, iż:

Porady prawne

Jeżeli (...) w toku postępowania sądowoadministracyjnego, a przed dniem orzekania w sprawie ze skargi na bezczynność, organ administracji publicznej wydał akt lub dokonał czynności, chociażby z przekroczeniem ustawowych terminów, oznacza to, że organ ten nie pozostaje w stanie bezczynności i sąd nie może uwzględnić skargi.

W uzasadnieniu NSA zauważył, iż zgodnie z art. 149 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, uznając skargę na bezczynność organu, sąd zobowiązuje ten organ do wydania w terminie aktu lub dokonania czynności. Może zatem orzec tylko o obowiązku podjęcia stosownego rozstrzygnięcia w sprawie, a nie wyłącznie w kwestii przyczyn niewywiązania się przez organ z tej powinności w ustawowym terminie.

W sprawach skarg na bezczynność organu sąd orzeka - przypomniał NSA, powołując się na poglądy doktryny prawniczej - biorąc za podstawę stan faktyczny i prawny sprawy w czasie orzekania, a właściwie w chwili zamknięcia rozprawy. Sąd nie może bowiem zobowiązać organu do wydania określonego aktu lub podjęcia czynności, które przed dniem orzekania zostały już podjęte. Instytucja skargi na bezczynność organu ma bowiem na celu ochronę strony poprzez doprowadzenie do wydania rozstrzygnięcia w sprawie a nie wyłącznie do ustalania przyczyn dotychczasowej opieszałości organu.

NSA przypomniał także, iż w myśl art. 110 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji, który wydał decyzję jest nią związany od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia, o ile Kodeks nie stanowi inaczej. Decyzja wywiera więc skutki prawne dopiero z chwilą doręczenia stronie, co nie oznacza, by wcześniej decyzja ta nie istniała. Już z chwilą podpisania decyzji mamy bowiem do czynienia z wydaniem decyzji w sensie procesowym, w tym znaczeniu, że istnieje decyzja administracyjna, a dzień wydania decyzji jest miarodajny dla oceny podstawy prawnej i podstawy faktycznej decyzji.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 marca 2008 roku, sygn. akt OSK 294/07


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika