Demontaż pojazdów
3 listopada br. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji - wydane na podstawie art. 22 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Według tej ustawy każdy właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
Kogo dotyczą nowe przepisy?
Zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, stacją demontażu jest zakład prowadzący przetwarzanie, w tym demontaż obejmujący następujące czynności:
-
usunięcie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów,
-
wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia,
-
wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się do odzysku lub recyklingu.
Wyrażenie „pojazd” oznacza przy tym pojazdy samochodowe zaliczone do kategorii M1 lub N1, określonych w przepisach o ruchu drogowym oraz trójkołowe pojazdy silnikowe, z wyłączeniem motocykli trójkołowych. Pod pojęciem pojazdu wycofanego z eksploatacji należy przy tym rozumieć pojazd stanowiący odpad w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu powinien zapewniać bezpieczne dla środowiska i zdrowia ludzi przetwarzanie pojazdów wycofanych z eksploatacji i powstających z nich odpadów.
Jest on też obowiązany do przyjęcia każdego pojazdu wycofanego z eksploatacji, który posiada następujące nadane w zasadzie przez producenta cechy identyfikacyjne pojazdu: numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. Może odmówić przyjęcia tylko niekompletnego pojazdu, jeżeli właściciel pojazdu odmawia uiszczenia opłaty.
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji może bowiem pobrać opłatę od właściciela pojazdu, chyba że chodzi o niekompletne pojazdy Policji oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej.
W przypadku pojazdów wprowadzonych na terytorium Polski przed dniem 1 lipca 2002 r. przedsiębiorca prowadzący stację demontażu również nie pobiera ww. opłaty, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:
-
pojazd jest zarejestrowany na terytorium kraju, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Za pojazd kompletny uważa się przy tym pojazd, który zawiera wszystkie istotne elementy i jego masa jest nie mniejsza niż 90 % masy pojazdu.
W przypadku przyjmowania od właściciela niekompletnego pojazdu wycofanego z eksploatacji wspomniana opłata nie może przekraczać wysokości 10 zł za 1 kg brakującej masy pojazdu. Listę istotnych elementów pojazdu określa, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska.
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu, przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, który jest kompletny, jest obowiązany do:
-
unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana oraz tablic rejestracyjnych;
Zaświadczenie o demontażu pojazdu powinno zawierać oświadczenie przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu o unieważnieniu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablic rejestracyjnych. Zaświadczenie to jest sporządzane w 3 egzemplarzach, z których pierwszy otrzymuje właściciel pojazdu, drugi jest przekazywany przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu w terminie 7 dni organowi rejestrującemu właściwemu ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, a trzeci pozostaje u przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu.
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu, który otrzymuje zaświadczenia o demontażu pojazdu od przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, przekazuje jeden egzemplarz zaświadczenia organowi rejestrującemu właściwemu ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, a drugi pozostawia u siebie.
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest natomiast obowiązany do wydania zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu w przypadku przyjmowania pojazdu wycofanego z eksploatacji, który nie jest kompletny. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie wydaje jednak takiego zaświadczenia, jeżeli:
-
nie jest możliwe ustalenie następujących cech identyfikacyjnych pojazdu nadanych w zasadzie przez producenta: numeru VIN albo numeru nadwozia, podwozia lub ramy.
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi ewidencję zaświadczeń o demontażu pojazdu oraz zaświadczeń o przyjęciu niekompletnego pojazdu, wydanych przez niego i przez przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł umowę.
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest także obowiązany osiągać poziom odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji w wysokości odpowiednio 95 % i 85 % masy pojazdów przyjętych do jego stacji demontażu rocznie. Jedynie dla pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1980 r. powyższe poziomy odzysku i recyklingu, wynoszą odpowiednio 75 % i 70 %. Przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie odzysku lub recyklingu jest obowiązany wydać zaświadczenie potwierdzające odzysk lub recykling na wniosek przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, przekazującego odpady do odzysku lub recyklingu, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
Jak zorganizować i urządzić stację demontażu?
Jak urządzić teren stacji?
Zgodnie z przepisami nowego rozporządzenia, teren stacji demontażu powinien być zabezpieczony przed dostępem osób postronnych, w szczególności ogrodzony, chyba że stacja demontażu znajduje się na terenie już ogrodzonym.
Stację demontażu należy wyposażyć w separator substancji ropopochodnych o wydajności dostosowanej do powierzchni objętej systemem odprowadzania odcieków.
Na terenie stacji demontażu wyznacza się pomieszczenie do przyjmowania i obsługi osób przekazujących pojazdy wycofane z eksploatacji, wyposażone w szafę metalową służącą do przechowywania dokumentów pojazdów.
Sektory na terenie stacji demontażu
Na terenie stacji demontażu organizacyjnie wyodrębnić trzeba następujące sektory:
-
przyjmowania pojazdów;
-
magazynowania przyjętych pojazdów;
-
usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów;
-
demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów, nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia;
-
magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia;
-
magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów.
Przy zachowaniu wymagań wynikających z przepisów, ww. sektory mogą być ze sobą łączone.
Sektor przyjmowania pojazdów lokalizuje się na utwardzonej, szczelnej powierzchni, wyposażonej w system odprowadzania odcieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych. Sektor ten wyposaża się w wagę lub inne urządzenie ważące, o skali ważenia do minimum 3,5 Mg.
Sektor magazynowania przyjętych pojazdów natomiast trzeba zlokalizować na utwardzonej, szczelnej powierzchni nie mniejszej niż 200 m2, z zachowaniem pola manewrowego, wyposażonej w system odprowadzania odcieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych. W sektorze tym pojazdy magazynuje się w sposób zabezpieczający je przed wyciekami paliw i płynów eksploatacyjnych. Niedopuszczalne jest przy tym magazynowanie pojazdów w pozycji na boku i na dachu.
Sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów, lokalizuje się w obiekcie budowlanym, posiadającym utwardzone, szczelne podłoże wyposażone w system odprowadzania odcieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych, zadaszenie oraz ściany boczne zabezpieczające przed czynnikami atmosferycznymi. Ww. sektor należy wyposażyć w:
1) urządzenia do usuwania paliw i płynów eksploatacyjnych z pojazdów;
2) oznakowane pojemniki na usunięte lub wymontowane z pojazdów następujące odpady:
-
odpadowe oleje silnikowe, przekładniowe, ze skrzyń biegów, hydrauliczne - spełniające wymagania wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 4 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z olejami odpadowymi,
-
pozostałe usunięte paliwa i płyny eksploatacyjne: płyny chłodnicze, płyny ze spryskiwaczy, płyny hamulcowe,
-
akumulatory - pojemniki wykonane z materiałów odpornych na działanie kwasów,
-
zbiorniki z gazem,
-
usunięte z układów klimatyzacyjnych substancje zubożające warstwę ozonową - pojemniki spełniające wymagania dla zbiorników ciśnieniowych,
-
układy klimatyzacyjne,
-
katalizatory spalin,
-
filtry oleju,
-
zawierające materiały wybuchowe,
-
zawierające rtęć;
3) pojemnik na wymontowane z pojazdów odpady kondensatorów - spełniający wymagania wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 czerwca 2002 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska;
4) sorbenty do neutralizacji ewentualnych wycieków paliw i płynów eksploatacyjnych z tych pojazdów.
Sektor demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia, ma być zlokalizowany się w obiekcie budowlanym. Sektor ten należy wyposażyć w pojemniki na:
-
szyby hartowane;
-
szyby klejone;
-
przedmioty wyposażenia i części zawierające metale nieżelazne.
Sektor magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia lokalizuje się na utwardzonej, zadaszonej powierzchni. Wymontowane z pojazdów przedmioty wyposażenia i części nadające się do ponownego użycia magazynuje się w sposób zabezpieczający je przed uszkodzeniem oraz uniemożliwiający ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych.
Sektor magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów powinien być zlokalizowany na utwardzonej powierzchni. Odpady niebezpieczne pochodzące z demontażu pojazdów magazynuje się odrębnie na utwardzonej, zadaszonej powierzchni, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. Zużyte opony pochodzące z demontażu pojazdów magazynuje się natomiast w wydzielonym miejscu, wyposażonym w urządzenia gaśnicze, w stosach zabezpieczonych przed osunięciem. Dopuszcza się magazynowanie zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów niezawierających cieczy i innych niebezpiecznych elementów, oznaczonych kodem 16 01 06, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów, w stosach zabezpieczonych przed osunięciem, nieutrudniających transportu wewnętrznego.
Jak prowadzić demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji?
Demontaż pojazdów należy prowadzić w sposób polegający na:
1) usunięciu:
-
paliw i płynów eksploatacyjnych, chyba że znajdują się one w przedmiotach wyposażenia lub częściach przeznaczonych do ponownego użycia,
-
czynnika chłodniczego z układu klimatyzacyjnego za pomocą specjalnego urządzenia, bądź zlecenie tej operacji wyspecjalizowanej firmie;
2) wymontowaniu:
-
filtra oleju,
-
przedmiotów wyposażenia i części przeznaczonych do ponownego użycia,
-
akumulatora,
-
zbiornika z gazem bez jego opróżniania, bądź po usunięciu gazu ze zbiornika za pomocą specjalnego urządzenia,
-
elementów zawierających materiały wybuchowe,
-
katalizatora spalin,
-
kondensatorów z pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1986 r.,
-
elementów zawierających rtęć,
-
szyb,
-
opon,
-
części zawierających metale nieżelazne, jeżeli nie są one oddzielane w następującym po demontażu procesie przetwarzania.
Podstawa prawna:
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. 2005 r., Nr 143, poz. 1206);
-
Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. 2005 r., Nr 25, poz. 202);
-
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, ze zm.);
-
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2005 r., Nr 108, poz. 908);
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 4 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z olejami odpadowymi (Dz. U. 2004 r., Nr 192, poz. 1968);
-
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206);
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 24 czerwca 2002 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. Nr 96, poz. 860)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?