Jak działa e-recepta?

E-recepty obowiązkowe od 8 stycznia 2020 r.

8 stycznia 2020 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej.

Jednak w określonych przypadkach recepty będą również po ww. dacie wystawiane w postaci papierowej. Dotyczy to:

  • recept w ramach tzw. importu docelowego,
  • recept dla osób o nieustalonej tożsamości,
  • recept transgranicznych (do końca 2020 r.),
  • recept pro auctore i pro familiae (decyzja o wyborze postaci recepty – papierowej lub elektronicznej – należeć będzie do osoby wystawiającej),
  • braku dostępu do systemu e-zdrowie, co może mieć związek m.in. z awarią ww. systemu lub systemu gabinetowego/HIS czy brakiem dostępu do Internetu. 

Recepta wystawiona w postaci papierowej również w innych niż ww. przypadkach będzie mogła być zrealizowana tak jak dotychczas w każdej aptece, w tym lek będzie mógł być objęty refundacją. Tym samym, wdrożenie nowych rozwiązań, nie utrudni pacjentom dostępu do leków. Ponadto przepisy nie przewidują kar dla lekarzy, którzy pomimo obowiązku ustawowego wystawią po 8 stycznia 2020 r. receptę w postaci papierowej. 

Niezależnie od powyższego MZ zachęca wszystkich lekarzy, którzy nadal wystawiają recepty w postaci papierowej, do przejścia na nowe zasady. Chcąc ułatwić proces wdrożenia elektronicznej recepty, przypomina, że:

  • wystawianie e-recept wymaga podłączenia się do systemu e-zdrowie (P1), co następuje poprzez wdrożenie modułu e-recepty w systemie gabinetowym/HIS i uzyskanie certyfikatu systemu e-zdrowie lub poprzez założenie konta w bezpłatnej aplikacji gabinet.gov.pl. Sam proces wystawienia e-recepty polega na wpisaniu odpowiednich danych oraz podpisaniu ww. dokumentu poprzez użycie podpisu kwalifikowanego, osobistego (zawartego w warstwie elektronicznej e-dowodu osobistego), zaufanego (Profil Zaufany) lub certyfikatu ZUS wykorzystywanego do podpisywania e-ZLA; 
  • Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił dla świadczeniodawców dofinansowanie zakupu sprzętu i oprogramowania na potrzeby e-recepty (20 mln zł);
  • Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia oferuje w całej Polsce bezpłatne szkolenia dla kadry medycznej w zakresie m.in. wystawiania e-recept; 
  • szczegółowe informacje dotyczące wystawiania e-recept znajdują się na stronie ezdrowie.gov.pl;
  • pomoc można również uzyskać, dzwoniąc na infolinię 19 457, wysyłając pytanie na adres e-mail: e-recepta@csioz.gov.pl lub odwiedzając helpdeski uruchomione w Oddziałach Wojewódzkich NFZ.

Czym jest e-recepta?

E-recepta to wygodne i bezpieczne rozwiązanie dla pacjentów, ale również dla lekarzy. Wystawienie e-recepty jest proste i zajmuje mniej czasu, niż wystawienie recepty papierowej. Dodatkowy czas lekarz może poświęcić pacjentowi. Możliwość nadania dostępu lekarzowi do historii leczenia, w tym wystawionych e-recept pacjenta zapewni poprawę jakości świadczonych usług oraz zwiększy efektywność leczenia. E-recepta stanowi cyfrową wersję dotychczasowej papierowej recepty.Od 1 stycznia 2020 roku recepty będą obowiązkowo wystawiane w postaci elektronicznej.

Zalety korzystania z recepty elektronicznej:

  • przyśpieszenie i ułatwienie procesu wystawiania recept - dzięki zastosowaniu formy elektronicznej;
  • zapewnienie poprawności wystawiania e-recepty - dzięki weryfikacjom prowadzonym przez system w trakcie wystawienia e-recepty;
  • brak problemu z wracającymi pacjentami, którzy zgubili recepty - dzięki stałemu dostępowi do wystawionych e-recept w Internetowym Koncie Pacjenta;
  • możliwość zapewnienia kompleksowego sposobu leczenia - dzięki dostępowi do wszystkich realizowanych e-recept pacjenta za zgodą pacjenta;
  • ograniczenie kolejek - dzięki możliwości wystawienia e-recepty na leki na choroby przewlekłe bez wizyty pacjenta w gabinecie;
  • ograniczenie błędów;
  • brak problemu z realizacją recepty w przypadku zgubienia wydruku przez pacjenta - możliwość realizacji po zalogowaniu się przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta otwiera się w nowej karcie i podania danych dostępowych koniecznych do pobrania e-recept
  • optymalizacja czasu lekarzy;
  • eliminacja problemu nieczytelnych i fałszywych recept.

Jak pacjent może korzystać z e-recepty?

Krok 1. Lekarz wystawia i cyfrowo podpisuje e-receptę.

Krok 2.  Otrzymujesz wydruk lub e-receptę drogą elektroniczną, jako e-mail albo SMS z 4-cyfrowym kodem.

Krok 3.  Udajesz się do apteki oznaczonej specjalną naklejką.

Krok 4.  Farmaceuta w aptece skanuje kod na wydruku lub z telefonu pacjenta.

Krok 5. Otrzymujesz leki.

W celu otrzymania e-recepty drogą elektroniczną:

  1. Załóż Profil Zaufany.
  2. Zaloguj się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) przy pomocy Profilu Zaufanego na www.pacjent.gov.pl i zweryfikuj swój numer telefonu oraz adres e-mail.
  3. Teraz możesz otrzymywać e-recepty drogą elektroniczną.

Kalendarz wprowadzania cyfrowych usług w ochronie zdrowia

  • styczeń 2019 – każda apteka w Polsce musi być podłączona do systemu e-zdrowie, aby móc realizować e-recepty,
  • od końca roku 2019 – stopniowe włączanie do systemu e-zdrowie placówek medycznych,
  • do czerwca 2019 – pilotaż e-skierowania w placówkach medycznych,
  • styczeń 2020 – obowiązek wystawiania wyłącznie e-recept,
  • styczeń 2021 – obowiązek wystawiania wyłącznie e-skierowań,
  • styczeń 2021 – wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej za pośrednictwem platformy e-zdrowie.

Jak dołączyć do programu?

W celu podłączenia się podmiotu leczniczego do Systemu P1 należy skorzystać z wniosku udostępnionego na stronie https://rpwdl.csioz.gov.pl/otwiera się w nowej karcie . Złożenie wniosku jest możliwe po zalogowaniu się na posiadane konto w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Film instruktażowyotwiera się w nowej karcie, jak krok po kroku złożyć wniosek o dostęp do Systemu P1 w RPWDL  otwiera się w nowej karcieotwiera się w nowej karcieotwiera się w nowej karciePodmioty lecznicze mają obowiązek podłączenia się do Systemu P1 nie później, niż do dnia 31 grudnia 2019r. (art. 56 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie informacji w ochronie zdrowia).  

Jak wystawić e-receptę? 

Wystawienie e-recepty jest realizowane za pośrednictwem komputera w gabinecie lekarza. Zaordynowane leki zostają zapisane w oprogramowaniu gabinetowym w postaci e-recept, gdzie obowiązuje zasada 1 lek = 1 e-recepta. Następnie recepta zostaje podpisana przez lekarza za pomocą certyfikatu ZUS, podpisu kwalifikowanego, bądź Profilu Zaufanego i następnie wysłana do Systemu P1. Po wystawieniu e-recepty pacjent otrzymuje od lekarza wydruk informacyjny, bądź powiadomienie drogą elektroniczną - SMS lub e-mail z danymi dostępowymi do wystawionej e-recepty.  

PEŁNA INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z APLIKACJI

Infografika, wersja tekstowa poniżej

Źródło: www.gov.pl/web/zdrowie

Na stronie dedykowanej Platformie e-Zdrowie (P1) opublikowany został poradnik dla pracowników medycznych i farmaceutów z opisem, jak działa e-recepta. Zamieszczone zostały również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez osoby wystawiające i realizujące e-recepty. Poradnik będzie na bieżąco aktualizowany i wzbogacany o odpowiedzi na nowe pytania. Aktualna wersja będzie zawsze dostępna tutaj.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika