Jakie są wymagania dla punktów zbierania zużytych pojazdów?

Zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, zbieranie pojazdów wycofanych z eksploatacji mogą prowadzić wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący punkty zbierania pojazdów i przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu. W związku z tym właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub do przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów

Jak uzyskać pozwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania zużytych pojadów?

Porady prawne

Do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany dołączyć kopię zawartej z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu umowy dotyczącej przyjmowania pojazdów zebranych w punkcie zbierania pojazdów.  

Starosta wydaje zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów po uzgodnieniu z wojewodą właściwym miejscowo do wydania pozwolenia zintegrowanego lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej w związku z prowadzeniem stacji demontażu przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu, z którym przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów zawarł umowę. 

W zezwoleniu takim starosta określa przedsiębiorcę lub przedsiębiorców prowadzących stację demontażu, którym przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany przekazywać zebrane pojazdy wycofane z eksploatacji. 

Jeśli przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów poświadcza nieprawdę w zaświadczeniu o demontażu pojazdu lub zaświadczeniu o przyjęciu niekompletnego pojazdu, starosta cofa zezwolenie w drodze decyzji bez odszkodowania. 

Jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcach prowadzących punkty zbierania pojazdów?

Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany zapewnić bezpieczne dla środowiska i zdrowia ludzi zbieranie pojazdów wycofanych z eksploatacji. 

Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany do przyjęcia, na podobnych zasadach jak prowadzący stację demontażu, każdego pojazdu wycofanego z eksploatacji, który posiada następujące cechy identyfikacyjne pojazdu: numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. Może przy tym również w zasadzie pobrać opłatę od właściciela pojazdu. Przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, który jest kompletny, jest także obowiązany do: 

  • unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablic rejestracyjnych; 

  • wydania zaświadczenia o demontażu pojazdu.  

Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów musi sporządzić zaświadczenie o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu, w 4 egzemplarzach, z których pierwszy otrzymuje właściciel pojazdu, drugi i trzeci są przekazywane w terminie 7 dni do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, w którego imieniu zaświadczenie zostało wydane, a czwarty pozostaje u przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. 

Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji może wydawać zaświadczenia o demontażu pojazdu oraz zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, wyłącznie w imieniu przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

  1. zawarł umowę z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu, jeżeli nie jest to ten sam przedsiębiorca; 

  2. przekazuje przyjęte pojazdy wycofane z eksploatacji do stacji demontażu. 

Przedsiębiorca taki jest obowiązany do przekazania wszystkich zebranych pojazdów wycofanych z eksploatacji do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, z którym zawarł umowę, jeżeli nie jest to ten sam przedsiębiorca. 
Do transportu pojazdów wycofanych z eksploatacji do stacji demontażu nie stosuje się przepisów obowiązujących przy transporcie towarów niebezpiecznych, chyba że ich stan stwarza zagrożenie dla środowiska. 

Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany w terminie 14 dni złożyć staroście właściwemu miejscowo do wydania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów zawiadomienie o zakończeniu działalności w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu. Zawiadomienie to powinno zawierać: 

  • nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy; 

  • datę zakończenia działalności lub rozwiązania albo wygaśnięcia umowy; 

  • w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy - nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu. 

Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów wydane przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów wygasa z dniem zakończenia działalności lub rozwiązania albo wygaśnięcia umowy z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu.  

Jakie wymagania muszą spełniać punkty zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji? 

12 listopada br. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 października 2005 r. w sprawie wymagań dla punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Określono w nim następujące minimalne wymagania dla punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji:

Teren punktu zbierania pojazdów powinien być zabezpieczony przed dostępem osób postronnych, w szczególności ogrodzony, chyba że punkt zbierania pojazdów znajduje się na terenie już ogrodzonym.

Powierzchnia przeznaczona do magazynowania przyjmowanych pojazdów do punktu zbierania pojazdów powinna być utwardzona, szczelna, nie mniejsza niż 200 m2 oraz wyposażona w system odprowadzania odcieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych.

W punkcie zbierania pojazdów wyznacza się pomieszczenie do przyjmowania i obsługi osób przekazujących pojazdy.

Punkt zbierania pojazdów należy wyposażyć w:

  • wagę lub inne urządzenie ważące, o skali ważenia do minimum 3,5 Mg; 

  • szafę metalową służącą do przechowywania dokumentów przyjętych pojazdów; 

  • odpowiednią do jego powierzchni ilość sorbentów, zapewniających ochronę środowiska w przypadku ewentualnych wycieków płynów eksploatacyjnych z magazynowanych pojazdów. 

Pojazdy magazynuje się, zabezpieczając przedmioty wyposażenia i części pojazdów przeznaczone do ponownego użycia przed uszkodzeniem.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 października 2005 r. w sprawie wymagań dla punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. 2005 r., Nr 214, poz. 1806);

  • Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. 2005 r., Nr 25, poz. 202, ze zmianą);

  • Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. 2001 r., Nr 62, poz. 628)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika