Nowe przywileje dla telepracowników

Kogo i czego dotyczą nowe przepisy?

Wchodząca w życie 16 października 2007 r. ustawa z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw przewiduje przede wszystkim wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów, które określą zasady wykonywania telepracy, sposoby zatrudniania telepracowników, a także uregulowanie ich praw oraz obowiązków pracodawcy.

Nowelizacja jest adresowana przede wszystkim do pracowników, których stosunek pracy podlega przepisom Kodeksu pracy. Określa warunki wykonywania pracy w formie telepracy, tj. pracy, która może być wykonywana systematycznie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem technologii informatycznej. Ustawa ta umożliwi osobie ubiegającej się o zatrudnienie wybór takiej formy zatrudnienia już na etapie nawiązywania stosunku pracy, jak również pracownikowi da możliwość „stania się” telepracownikiem (zmiany sposobu i miejsca wykonywania pracy) w trakcie zatrudnienia.

Porady prawne

Nowe zasady wykonywania telepracy są zgodne z oczekiwaniami społecznymi, które zostały wyrażone w projekcie Porozumienia krajowych partnerów społecznych z 10 czerwca 2005 r. i wprowadzają europejskie Ramowe Porozumienie w sprawie Telepracy z 16 lipca 2002 r.

Zdaniem projektodawców, w Polsce telepraca jest wykorzystywana głównie przez osoby pracujące na własny rachunek, natomiast znikoma jest liczba telepracowników zatrudnionych przez pracodawców na zasadzie umowy o pracę. Wprowadzone zmiany przyczynią się do zwiększenia zainteresowania tą formą wykonywania pracy zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Telepraca umożliwi pracownikowi godzenie życia zawodowego z prywatnym, a pracodawcy pozwoli zastosować elastyczną organizację pracy, która wpłynie na zmniejszenie jej kosztów.

Nowelizacja umożliwi osobie ubiegającej się o pracę wybór tej formy zatrudnienia już na etapie nawiązywania stosunku pracy. Jeśli pracownik ma zawartą umowę o pracę, wtedy wszelkie zmiany będą wprowadzone za porozumieniem stron. Ponadto pracownicy zyskają możliwość zmiany sposobu i miejsca wykonywania pracy również w trakcie zatrudnienia. Dotyczy to zwłaszcza powrotu do poprzednich warunków wykonywania pracy.

Jakie ustawowe gwarancje przewidziano dla telepracownika?

Projektowana ustawa zawiera szereg ustawowych gwarancji dla tele­pra­cownika:

  1. zakaz wypowiedzenia przez pracodawcę umowy o pracę z powodu niewyrażenia przez pracownika zgody na wykonywanie pracy w formie telepracy, jak też w razie zaprzestania wykonywania pracy w formie telepracy; Pracodawca nie będzie zatem mógł zwolnić pracownika, który odmówił wykonywania telepracy;
  2. zachowanie prywatności w czasie przeprowadzania kontroli wykonywania pracy lub w celu inwentaryzacji albo naprawy powierzonego sprzętu; jeżeli praca jest wykonywana w domu telepracownika kontrola taka może być przeprowadzana, za uprzednią zgodą telepracownika wyrażoną: na piśmie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość;
  3. równe traktowanie telepracownika z innymi pracownikami w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych; zakaz jakiejkolwiek dyskryminacji związanej z wykonywaniem telepracy bądź odmową wykonywania pracy w takiej formie;  
  4. możliwość przebywania na terenie zakładu pracy i kontaktowania się z innymi pracownikami - na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników, a także możliwość korzystania z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy oraz z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.

Więcej na temat nowych regulacji telepracy przeczytasz w artykule: Czy warto zatrudnić się w charakterze telepracownika?

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2007 r., Nr 181, poz. 1288);
  • Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2002 r., Nr 144, poz. 1204, ze zm.);
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. 1998 r., Nr 2, poz. 94, ze zmianami)

 

 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika