Nowelizacja dotycząca usług doradców podatkowych
Po co zmiany?
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z maja 2007 r. orzekł zgodność art. 3a ustawy o doradztwie podatkowym z Konstytucją RP; regulacja ta dotyczyła przyznania podmiotom uprawnionym do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych możliwości wykonywania niektórych czynności doradztwa podatkowego (polegających na prowadzeniu, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, a także sporządzaniu w ich imieniu i na ich rzecz zeznań i deklaracji - oraz udzielania im pomocy w tym zakresie). Trybunał uznał jedynie, że z punktu widzenia poprawności legislacyjnej wskazane byłoby zamieszczenie regulacji dotyczącej osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a nienależących do korporacji doradców podatkowych w ustawie o rachunkowości lub w ustawie odrębnej.
Trybunał Konstytucyjny zakwestionował wyłącznie procedurę uchwalenia przez Parlament zmian do ustawy o doradztwie podatkowym, uznając, że poprawki senackie ukształtowały projekt zmiany ustawy w sposób, który nie mieścił się w granicach materii objętej ustawą przekazaną Senatowi przez Sejm.
Trybunał Konstytucyjny nie ma kompetencji przywrócenia wcześniejszego, przednowelizacyjnego brzmienia art. 2 ust. 1 pkt 2 i art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy o doradztwie podatkowym.
Zatem w przypadku, gdyby regulacje dotyczące niniejszego projektu nie weszły w życie z dniem 5 grudnia 2007 r. - doradcy podatkowi straciliby prawo do wykonywania czynności polegających na prowadzeniu, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, a także nie mogliby wykonywać zawodu, uczestnicząc jako osoba fizyczna prowadząca działalność we własnym imieniu i na własny rachunek lub jako uczestnik spółki niemającej osobowości prawnej.
Co przewiduje proponowana nowelizacja?
Dzięki proponowanym zmianom doradcy podatkowi będą mogli prowadzić księgi podatkowe oraz inne ewidencje do celów podatkowych w imieniu i na rzecz podatników, a także płatników i inkasentów.
Doradca podatkowy będzie mógł również wykonywać ten zawód jako osoba fizyczna prowadząca działalność we własnym imieniu i na własny rachunek lub jako uczestnik spółki nie mającej osobowości prawnej.
Projekt nowelizacji ustawy przywraca bowiem poprzednio obowiązujące przepisy, bo Trybunał Konstytucyjny orzekł, że są one zgodne z ustawą zasadniczą i powinny obowiązywać od 5 grudnia 2007 r. Jak wskazują projektodawcy, nowelizacja ma jedynie charakter formalny, gdyby jednak nie weszła w życie w określonym przez Trybunał Konstytucyjny terminie, mogłoby to oznaczać wzbudzenie niepewności w środowisku doradców podatkowych co do zgodnego z obowiązującymi przepisami wykonywania przez członków tej korporacji określonych czynności doradztwa podatkowego.
Ustawa została w błyskawicznym tempie przyjęta przez Sejm. Teraz czeka na stanowisko Senatu.
Podstawa prawna:
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym (sejmowy druk nr 12);
- Ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. 2002 r., Nr 9, poz. 86, ze zm.);
- Ustawa z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości (Dz. U. 2005 r., Nr 10, poz. 66)
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. akt K 42/05)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?