Nowości w kontroli skarbowej i Ordynacji podatkowej!
Dnia 6 maja 2006 r. wchodzi w życie ustawa zmieniająca ustawę o kontroli skarbowej oraz Ordynację podatkową.
Kontrole u tzw. dużych podatników
W pierwszej dzięki uchyleniu art. 13a także tzw. duzi podatnicy zostaną objeci ogólnymi zasadami wszczynania postępowań kontrolnych. Dotąd wyłącznie uprawnionym do wszczęcia postępowania kontrolnego u tzw. dużych podatników był Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
Czynności kontrolne poza obszarem terytorialnego zasięgu działania danego urzędu
Co do zasady inspektor kontroli skarbowej z urzędu kontroli skarbowej, na którego terenie działania podatnik w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, jest właściwy miejscowo do przeprowadzenia postępowania kontrolnego za ten okres, a do upoważnienia inspektora do przeprowadzenia kontroli zobowiązany jest dyrektor tego urzędu. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej może jednak upoważnić inspektora zatrudnionego w urzędzie kontroli skarbowej do przeprowadzenia czynności kontrolnych poza obszarem terytorialnego zasięgu działania tego urzędu. W tym przypadku postępowanie kontrolne przeprowadzać ma i wydać wynik kontroli, decyzję albo postanowienie dyrektor urzędu kontroli skarbowej, w którym jest zatrudniony upoważniony inspektor lub pracownik. Do przeprowadzania czynności kontrolnych poza obszarem terytorialnego zasięgu działania danego urzędu inspektorów i pracowników zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej upoważniać ma Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
Jednak do postępowań kontrolnych wszczętych przed dniem 6 maja 2006 r. przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej na podstawie art. 13a ustawy o kontroli skarbowej stosowane będą - do czasu zakończenia tych postępowań - odpowiedznie przepisy tej ustawy w brzmieniu dotychczasowym.
Doręczanie pism w postępowaniu podatkowym
W Ordynacji podatkowej przewiduje się zmianę zasad doręczania pism. Organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników lub przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. Według nowych przepisów zaś w przypadku gdy organem podatkowym jest wójt, burmistrz (prezydent miasta), pisma będzie mógł doręczać sołtys za pokwitowaniem.
Dowody w postępowaniu podatkowym
Po zmianach dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności:
-
księgi podatkowe,
-
deklaracje złożone przez stronę,
-
zeznania świadków,
-
opinie biegłych,
-
materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin,
-
informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej (z zastrzeżeniem art. 284a § 3, art. 284b § 3 i art. 288 § 2),
-
oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe; Warto tu zauważyć, iż w postępowaniu podatkowym będzie więc można korzystać z materiałów zgromadzonych przez organy ścigania jeszcze przed jego zakończeniem. Zasada ta dotyczyć ma również materiałów zgromadzonych przed dniem 6 maja 2006 r. w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, które nie zostały prawomocnie zakończone.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 24 lutego 2006 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2006 r., Nr 66, poz. 470);
-
Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. 2004 r., Nr 8, poz. 65, ze zm.);
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?