Nowości w postępowaniu administracyjnym

6 czerwca 2005 r. wchodzą w życie zmiany kodeksu postępowania administracyjnego. Wprowadza je ustawa z dnia 11 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.

Czego dotyczą zmiany?

Zmian nie ma dużo. Nie musimy zatem obawiać się kolejnej rewolucji w przepisach administracyjnych. W związku jednak z tym, że te zmiany dotyczą procedury administracyjnej, mogą mieć znaczenia dla każdego Kowalskiego, gdyż rzecz dotyczy doręczeń.

Jakie szczegółowe zmiany wprowadza ustawa?

Jak dotąd było tak, iż w przypadku gdy doręczenie pism osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy, czy też doręczenie (w przypadku nieobecności adresata) za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi było niemożliwe, poczta przechowywała je (miała taki obowiązek) przez okres 7 dni w swojej placówce, bądź pismo składane było w urzędzie właściwej gminy na okres 7 dni, w przypadku doręczania pisma przez pracownika lub upoważnioną osobę lub organ.

Porady prawne

Obecnie zasada pozostaje ta sama, jednak uległ przedłużeniu termin. Zarówno poczta, jak i urząd gminy przechowują takie pismo przez 14 dni.

Do tej pory zawiadomienie o złożeniu pisma w miejscu określonym powyżej umieszczało się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, w drzwiach mieszkania adresata albo jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w miejscu widocznym na nieruchomości, której postępowanie dotyczy; w tym przypadku doręczenie uważało się za dokonane z upływem ostatniego dnia siedmiodniowego terminu.

Obecnie zasady te zostały rozbudowane. Mianowicie chociaż nie zmieniał się zasada, zgodnie z którą zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w powyższym miejscu, nadal umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.

Jednak obecnie, w przypadku niepodjęcia przesyłki w nowym, czternastodniowym terminie, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane dopiero z upływem ostatniego dnia okresu, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

Do momentu zmian obowiązywała zasada, zgodnie z którą jednostkom organizacyjnym i organizacjom społecznym doręcza się pisma w lokalu ich siedziby do rąk osób uprawnionych do odbioru pism.

Obecnie natomiast obowiązuje zasada, według której jednostkom organizacyjnym i organizacjom społecznym doręcza się pisma w lokalu ich siedziby do rąk osób uprawnionych do odbioru pism. A powyższe zasady o pozostawianiu awizo stosuje się odpowiednio.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 11 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2005 r., Nr 78, poz. 682).


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika