Opłaty za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych
"Tachograf cyfrowy" - co to takiego?
Tachograf cyfrowy to stosowane w transporcie drogowym, cyfrowe urządzenie rejestrujące, o którym mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1360/2002 dostosowującym po raz siódmy do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Na jego podstawie nowo rejestrowane pojazdy samochodowe będą musiały mieć zamontowany tachograf cyfrowy.
Dla zapewnienia skutecznej kontroli, urządzenia te powinny być niezawodne, łatwe w użyciu i skonstruowane w taki sposób, aby zminimalizować jakąkolwiek możliwość oszustw i dlatego powinny być w stanie zapewnić zapis okresów aktywności każdego kierowcy na osobnej wykresówce z dostateczną precyzją i w łatwej do odczytu formie. Automatyczny zapis innych parametrów jazdy, takich jak prędkość i długość przebytej drogi przyczyni się do znacznej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zachęci do rozważnego prowadzenia pojazdów. Państwa członkowskie winny zatem wyposażyć te urządzenia również w możliwość zapisu także tych parametrów.
Urządzenie rejestrujące musi być zainstalowane i używane w tych pojazdach, które są zarejestrowane w państwach członkowskich UE i są wykorzystywane do transportu drogowego osób lub rzeczy, z wyłączeniem pojazdów, o których mowa w art. 4 i art. 14 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3820/85. Rozporządzenie nr 3821/85 ma więc zastosowanie do przewozów drogowych w obrębie Wspólnoty. Nie ma ono natomiast zastosowania do przewozów dokonywanych:
-
pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów, gdy dozwolona maksymalna masa pojazdu, łącznie z przyczepami lub naczepami, nie przekracza 3,5 ton;
-
pojazdami przeznaczonymi do przewozu pasażerów, które ze względu na typ konstrukcyjny i wyposażenie nadają się do przewozu najwyżej dziewięciu osób łącznie z kierowcą i są do tego przeznaczone;
-
pojazdami przeznaczonymi do przewozu pasażerów w usługach regularnych, których droga przebiegu nie przekracza 50 km;
-
pojazdami, których maksymalna dopuszczalna prędkości nie przekracza 30 km/godz.;
-
pojazdami przeznaczonymi lub podlegającymi kontroli sił zbrojnych, służb obrony cywilnej, służb przeciwpożarowych i służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego;
-
pojazdami przeznaczonymi dla usług kanalizacyjnych, ochrony przeciwpowodziowej, wodociągowych, gazowniczych i energetycznych, zarządów dróg, usług oczyszczania, telegraficznych, przewozu artykułów pocztowych, transmisji radiowej, usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem nadajników lub odbiorników radiowych lub telewizyjnych;
-
pojazdami używanymi w stanach nadzwyczajnych lub przeznaczonymi do zadań ratowniczych;
-
wyspecjalizowanymi pojazdami przeznaczonymi do zadań medycznych;
-
pojazdami przewożącymi wyposażenie cyrkowe i wesołych miasteczek;
-
wyspecjalizowanymi pojazdami pomocy technicznej;
-
pojazdami przechodzącymi próby drogowe w celu ulepszeń technicznych, naprawczych lub utrzymania oraz pojazdami nowymi bądź przebudowanymi, które jeszcze nie weszły do ruchu;
-
pojazdami używanymi do odbioru mleka w gospodarstwach rolnych lub odwożące do tych gospodarstw pojemniki na mleko bądź produkty mleczne przeznaczone do karmienia bydła.
Nie ma ono zastosowania również w przypadku:
-
regularnych krajowych usług przewozu osób, oraz
-
regularnych międzynarodowych usług przewozu osób, których końcowe punkty tras znajdują się w odległości do 50 km w linii prostej od granicy pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE, i których trasa nie przekracza 100 km,
gdy rozkłady jazdy i wykazy obowiązków sporządzane są przez przedsiębiorstwa.
Za co trzeba zapłacić?
Czynności wykonywane przez Prezesa Głównego Urzędu Miar lub upoważnione przez niego organy administracji miar podlegają opłacie. Opłatę pobiera się za:
-
badania związane z wydaniem świadectwa funkcjonalności;
-
wydanie i zmianę świadectwa homologacji typu;
-
wydanie i zmianę zezwolenia na prowadzenie warsztatu;
-
wydanie uprawnienia dla technika warsztatu;
-
przeprowadzenie egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych.
Wnioskodawca uiszcza opłaty, o których mowa ww. pkt 1-4, w terminie 14 dni od dnia doręczenia odpowiednio decyzji lub zaświadczenia.
Technik warsztatu to osoba posiadająca uprawnienie do wykonywania instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania, w tym kalibracji tachografów cyfrowych. Sprawdzać tachografy cyfrowe może tylko technik warsztatu posiadający uprawnienie w tym zakresie. Egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych przeprowadza po uiszczeniu opłaty komisja powołana przez Prezesa GUM. Wnioskodawca uiszcza tę opłatę przed przystąpieniem do egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych.
Do wszystkich wskazanych wyżej opłat stosuje się odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej (poświęconego zobowiązaniom podatkowym), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują organom administracji miar.
Świadectwo funkcjonalności tachografu cyfrowego oraz świadectwo funkcjonalności karty wydaje Prezes GUM w trybie decyzji na wniosek odpowiednio producenta tachografów cyfrowych albo producenta kart. Wysokość należnej opłaty za badania związane z wydaniem świadectwa funkcjonalności ustala organ administracji miar w trybie decyzji, uwzględniając czas trwania przeprowadzanych czynności, ich zakres oraz stawki godzinowe za czas pracy pracowników administracji miar oraz koszty badań wykonanych przez:
-
Główny Urząd Miar;
-
akredytowane instytuty naukowe, placówki badawcze, laboratoria pomiarowe lub jednostki posiadające specjalistyczną wiedzę i wyposażenie techniczne niezbędne do przeprowadzenia badań.
Ile trzeba zapłacić?
W obowiązującym od 3 lutego 2006 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2006 r. w sprawie opłat za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych ustalono stawkę godzinową za czas pracy pracownika administracji miar, stanowiącą podstawę do ustalenia wysokości opłaty za badania związane z wydaniem świadectwa funkcjonalności - w wysokości 200 zł za każdą rozpoczętą godzinę pracy.
Opłaty za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych:
Czynności organów administracji miar |
Wysokość opłaty | |
wydanie lub zmiana świadectwa homologacji typu |
1.000 zł | |
wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu w zakresie:
|
instalacji i napraw oraz sprawdzania tachografów cyfrowych |
15.000 zł |
instalacji oraz sprawdzania tachografów cyfrowych |
12.000 zł | |
napraw oraz sprawdzania tachografów cyfrowych |
10.000 z | |
zmiana zezwolenia na prowadzenie warsztatu |
gdy są przeprowadzane czynności sprawdzające |
2.500 zł |
gdy nie są przeprowadzane czynności sprawdzające |
1.000 zł | |
wydanie zaświadczenia stwierdzającego posiadanie uprawnienia technika warsztatu |
100 zł | |
przeprowadzenie egzaminu dla kandydata na technika warsztatu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych |
200 zł |
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2006 r. w sprawie opłat za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych (Dz. U. 2006 r., Nr 8, poz. 46);
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. 2005 r., Nr 180, poz. 1494),
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.)
- Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8, ze zm.);
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1360/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. dostosowującym po raz siódmy do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 207 z 5.08.2002, str. 1)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?