26 września 2006 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Rady Gminy Dragacz dotyczący obowiązku przejęcia przez gminę nieruchomości od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 8a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest niezgodny z art. 165 Konstytucji oraz z art. 4 ust. 2 i 6 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 r.
Kwestionowany przepis przerzuca na gminę, niezależnie od jej woli, zobowiązania, które zgodnie z ogólnymi zasadami ciążą na Skarbie Państwa. Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego zlekceważenie podmiotowości prawnej gmin polega nie tylko na pominięciu ich woli przy nabywaniu mienia, ale także na wciągnięciu gmin w stosunki z osobami trzecimi i narażeniu na odpowiedzialność majątkową o nie dających się oszacować rozmiarach. W wyniku stosowania kwestionowanego przepisu zostaje naruszona podmiotowość gmin w sferze prywatnoprawnej, swobody w dokonywaniu czynności prawnych i dysponowania mieniem. Gminom narzuca się nawet wbrew ich woli nabycie mienia, które inny podmiot uznał za zbędne. Nabycie to niemal z zasady będzie się wiązało z koniecznością poniesienia dużych nakładów i może pociągnąć za sobą odpowiedzialność za zobowiązania zaciągnięte przez inny podmiot, będący państwową osobą prawną. Z ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że w razie zrzeczenia się mienia przez osobę prawną wraca ono do masy majątkowej, z której wyszło. Jest oczywiste, że masą majątkową dla Wojskowej Agencji Mieszkaniowej jest mienie państwowe. Kwestionowany przepis burzy ten porządek i oznacza przerzucenie na gminę, niezależnie od jej woli, zobowiązań, które zgodnie z ogólnymi zasadami ciążą na Skarbie Państwa.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 września 2006 r., sygn. akt K 1/06