Projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci szerokopasmowych

Jak opracowano projekt?

Zarządzeniem nr 144 Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2008 r. powołany został międzyresortowy zespół do spraw realizacji Programu „Polska Cyfrowa", czyli programu upowszechnienia usług szerokopasmowych w Polsce do 2012 r. Jednym z zadań zespołu jest przygotowanie propozycji zmian legislacyjnych niezbędnych do osiągnięcia celów Programu.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, działając w ramach Międzyresortowego Zespołu Polska Cyfrowa, w ślad za opublikowanymi w dniu 23 lutego 2009 r. założeniami do ustawy o modernizacji i rozwoju sieci telekomunikacyjnych, przedstawia proponowane przez siebie regulacje mające na celu przyspieszenie rozwoju rynku telekomunikacyjnego, w szczegolności szerokopasmowego.

Podstawowym celem ustawy jest zapewnienie rozwoju dostępu do telekomunikacji, przy czym szczególne działania nakierowane są na dostęp szerokopasmowy oraz likwidację wykluczenia cyfrowego geograficznego i socjalnego.

Na czym polegają proponowane zmiany?

Koncepcja ustawy o rozwoju dostępu do sieci telekomunikacyjnych przewiduje realizację następujących 5 grup priorytetów:

(1) Otwarty dostęp do gruntów i budynków (prawo drogi):

  • usprawnienie dostępu do gruntów Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych na potrzeby infrastruktury telekomunikacyjnej (np. drogi publiczne, koleje, mosty, lasy państwowe, tereny regulowane przepisami prawa wodnego);

  • usprawnienie dostępu do gruntów jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych osób prawnych, w szczególności do dróg publicznych będących w zarządzie tych jednostek;

  • usprawnienie dostępu do gruntów prywatnych, poprzez optymalizację procedury udzielania zezwoleń na zakładanie urządzeń;

  • usprawnienie dostępu do budynków, poprzez nałożenie dodatkowych obowiązków na ich właścicieli i zarządców;

  • otwarcie na potrzeby inwestycji obszarów, na których obowiązują nieproporcjonalne i nieadekwatne ograniczenia i zakazy ustanowione planami miejscowymi, jak również ustanowienie granic swobody planistycznej w odniesieniu do infrastruktury telekomunikacyjnej;

  • wzmocnienie uprawnień organu regulacyjnego w procedurach związanych z udzieleniem prawa drogi oraz rozwiązywaniem sporów w tym zakresie;

  • zminimalizowanie (co najmniej okresowe) opłat i podatków związanych z prawem drogi, korzystaniem z gruntów oraz posiadaniem infrastruktury telekomunikacyjnej;

(2) Sprawny proces inwestycyjny:

  • usunięcie barier prawnych;

  • skrócenie i uspójnienie procedur administracyjnych;

  • dostosowanie procedur do potrzeb rozwoju telekomunikacji;

  • zwolnienie „infrastruktury telekomunikacyjnej o nieznacznym oddziaływaniu" z wymogu uzyskania od samorządu gminnego zgody na ich lokalizację;

  • ustanowienie szczególnych zasad lokalizowania regionalnych sieci szerokopasmowych realizowanych przez samorządy województw w ramach programów operacyjnych współfinansowanych ze środków UE;

(3) Otwarty dostęp do infrastruktury i konkurencja infrastrukturalna operatorów:

  • wodociągowej, kanalizacyjnej i energetycznej;

  • telekomunikacyjnej innych operatorów (na zasadach współkorzystania lub dostępu do usług), w tym wewnątrzbudynkowej i przybudynkowej;

  • telekomunikacyjnej podmiotów publicznych, w tym samorządu lokalnego;

(4) Aktywny samorząd:

  • ustanowienie przejrzystych podstaw prawnych dla jednostek samorządu terytorialnego do wykonywania zadań z zakresu telekomunikacji;

  • określenie podstawowych reguł interwencji jednostek samorządu terytorialnego na lokalnym rynku telekomunikacyjnym, bez zakłócania konkurencji, w tym zawierania umów koncesji na świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych;

  • usprawnienie procedur wspólnej realizacji zadań z obszaru telekomunikacji przez jednostki samorządowe i przedsiębiorców (koncesje na roboty budowlane i usługi, zamówienia publiczne, partnerstwo publiczno-prywatne, udostępnianie składników majątkowych, w szczególności kanałów technologicznych);

(5) Otwarty dostęp do informacji o infrastrukturze i inne działania:

  • wprowadzenie obowiązku udzielania informacji o infrastrukturze na wniosek organów administracji państwowej i samorządowej, realizujących zadania i projekty z zakresu telekomunikacji;

  • wprowadzenie corocznego obowiązku upubliczniania informacji o infrastrukturze oraz przekazywania takiej informacji do organu regulacyjnego;

  • wprowadzenie obowiązku organu regulacyjnego publikowania sprawozdań dotyczących rozwoju infrastruktury na obszarze RP.  

Z uwagi na konieczność „wpisania" zmian legislacyjnych w istniejący system prawny, priorytety powyższe zostały zrealizowane w projekcie ustawy, poprzez jej „własne" przepisy oraz poprzez liczne i obszerne zmiany do obowiązujących aktów prawnych.  

Publikując niniejszą ustawę wraz z uzasadnieniem, Prezes UKE informuje jednocześnie, że dalsze prace nad ustawą uwarunkowane są przyjęciem jej przez Międzyresortowy Zespół Polska Cyfrowa oraz akceptacją Prezesa Rady Ministrów dla wyników prac Zespołu.

Podstawa:

  •  ( Uzasadnienie_do_projektu_ustawy_30-03-2009.pdf 657 kB )

  •  ( projekt_ustawy_v1_30-03-2009.pdf 319,9 kB ) 

    Źródło: www.uke.gov.pl, Anna Streżyńska


  • A.J.
    Zespół e-prawnik.pl

    Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

    Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


    Masz inne pytanie do prawnika?

     

    Komentarze

      Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika