Projektowane zmiany dodatków mieszkaniowych
Na stronach Ministerstwa Finansów pojawił się projekt Rozporządzenia Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków mieszkaniowych. Jak wskazuje sam tytuł projekt ten ma zmienić w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych kilka regulacji.
Jak czytamy w uzasadnieniu przedstawionego projektu potrzeba nowelizacji rozporządzenia w sprawie dodatków mieszkaniowych zaistniała z uwagi na dokonane zmiany w systemie dodatków mieszkaniowych ustawą z dnia 8 października 2004 r. o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych oraz wyrażoną opinię w tej sprawie przez Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu do wyroku z dnia 1 lutego 2005 r. Trybunał w ww. uzasadnieniu stwierdził, iż należy się spodziewać inicjatywy prawodawczej dostosowującej odpowiednio przepisy Rozporządzenia do przepisów jednolitego tekstu Ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Zmiany w ustawie o dodatkach mieszkaniowych polegały przede wszystkim na doprowadzeniu do zgodności kwestionowanych i zaskarżonych do Trybunału Konstytucyjnego przez Rzecznika Praw Obywatelskich przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dodatków mieszkaniowych do przepisów ustawy. Trybunał Konstytucyjny na rozprawie w dniu 1 lutego 2005 r. rozpoznał zmodyfikowany wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie części przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych w zakresie, w jakim wyłącza ono ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłatę za wieczyste użytkowanie gruntów oraz opłatę za gaz przewodowy i energię elektryczną, z wydatków stanowiących podstawę obliczenia dodatku mieszkaniowego jako niezgodnych z upoważnieniem ustawowym do ich wydania przed dniem 23 listopada 2004 r. tj. dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu z dnia 1 lutego 2005 r. uznał, że nieuwzględnienie w wydatkach dla celów obliczania dodatku mieszkaniowego opłat za gaz przewodowy i energię elektryczną nie narusza Konstytucji. Trybunał Konstytucyjny uznał, że wyłączenie w ww. rozporządzeniu Rady Ministrów z wydatków stanowiących podstawę obliczenia dodatku mieszkaniowego opłat z tytułu ubezpieczenia, podatku od nieruchomości, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów narusza Konstytucję, z uwagi na niezgodność przepisów rozporządzenia z ustawą.
Powyższe oznacza, że jedynie w przypadku spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 23 listopada 2004 r. wnioskodawcy mogą ewentualnie ubiegać się o uwzględnienie także wydatków związanych z ubezpieczeniem, podatkiem od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów. Jednak jeżeli łączne wydatki będące odpowiednikiem czynszu nie przekroczą czynszu jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby ten lokal wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy.Proponowane zmiany w dodatkach mieszkaniowych - między innymi - zostałyby zatem dostosowane do obecnie obowiązującej zasady, zgodnie z którą osoba posiadająca własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu nie musi być członkiem spółdzielni mieszkaniowej.
Regulacja miałaby wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Źródło:
-
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dodatków mieszkaniowych na stronach Ministerstwa Infrastruktury.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?