Przypadki, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca wydawane jest bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców

Jakie przepisy mają dotyczyć zatrudzniania cudzoziemców?

Na stronie MPiPS dostępny jest projekt rozporządzenia w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca wydawane jest bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców.

Projektowane rozporządzenie dokonuje dostosowania do znowelizowanych przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy treści dotychczasowego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 21 lipca 2006 r. w sprawie określenia przypadków, w których przyrzeczenie i zezwolenie na pracę cudzoziemca wydawane jest bez względu na sytuację na lokalnym rynku pracy i kryteria wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców.

Komu nowe rozporządzenie ułatwi zatrudnienie w Polsce?

Nowa regulacja ułatwi podejmowanie legalnej pracy w Polsce poprzez rozwiązania służące pozostaniu na legalnym rynku pracy obywateli państw sąsiadujących, którzy już się u swojego pracodawcy sprawdzili. Regulacja ułatwi także pozyskiwanie specjalistów, poszukiwanych przez polskich pracodawców. Ponadto, przyczyni się do większej skali legalnego zatrudnienia cudzoziemców w ramach usług domowych.

W stosunku do dotychczasowych kategorii przypadków, kiedy mogło być wydane zezwolenie na pracę cudzoziemca bez względu na sytuację na lokalnym rynku oraz kryteria wydawania przyrzeczeń i zezwoleń z rozporządzenia usunięto odniesienia do obywateli Unii Europejskiej (gdyż są podmiotowo zwolnieni z obowiązku posiadania zezwoleń na pracę), obywateli Turcji (gdyż w ich przypadku sytuacje określają bezpośrednio stosowane przepisy Decyzji nr 1/80 Rady Stowarzyszenia oraz  przepis, który w praktyce nie był stosowany - §1 pkt 7.

Do kategorii cudzoziemców, którym wojewoda będzie mógł wydać zezwolenie na pracę bez konieczności uzyskania informacji starosty, dodano:

  1. cudzoziemców wykonujących pracę jako prywatna służba domowa - z uwagi na duże zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi, połączone z wysokim stopniem zaufania, jakim trzeba obdarzyć potencjalnego pracownika domowego w stosunku do możliwości poszukiwania pracowników za pośrednictwem urzędu pracy;

  2. cudzoziemców wykonujących pracę o ściśle osobistym charakterze, związanym z indywidualnymi, unikalnymi uzdolnieniami;

  3. obywateli państw sąsiadujących i państw objętych programem partnerstwa dla mobilności, w stosunku do których, po okresie wykonywania pracy na podstawie oświadczenia, pracodawca wnioskuje o zezwolenie - dla zapewnienia możliwie sprawnego uczestnictwa w rynku pracy osób już na tym rynku funkcjonujących;

    Proponuje się, aby ten punkt (§ 2 pkt 4) miał zastosowanie do dnia 31 grudnia 2012 r.

    z uwagi na włączenie do kategorii osób zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę obywateli państw objętych unijnym programem partnerstwa dla mobilności, co powoduje, iż proponowane rozwiązanie powinno mieć charakter pilotażowy i ograniczony czasowo, tak aby można było zebrać doświadczenia w zakresie przepływów migracyjnych obywateli tych państw do Polski w celu zarobkowym i na tej podstawie dokonać analizy w celu ewentualnego przedłużenia stosowania ww. przepisów. Ponadto, ograniczenie czasowe stosowania § 2 pkt 4 do dnia 31 grudnia 2012 r. wiąże się ze wzrastającym zapotrzebowaniem na pracę w związku z organizacją EURO 2012 w Polsce.

  4. cudzoziemców - specjalistów, zarabiających powyżej średniej - dla zapewnienia możliwości łatwiejszego pozyskania osób o wysokich i rzadkich kwalifikacjach - z uwagi na możliwą unikalność swoich kwalifikacji nie objętych wykazem, o którym mowa w art. 10 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Podstawa: