Rabat w praktyce

Przedsiębiorcy używają różnego rodzaju sposobów, aby zachęcić kontrahentów oraz potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług znajdujących się w ofercie ich firm. Do najczęściej stosowanych zaliczany jest rabat. W praktyce występują dwie jego formy: finansowy oraz towarowy. Udzielenie rabatu nie jest czynnością obojętną podatkowo. Dlatego też warto poznać skutki jakie rabat wywołuje zarówno po stronie udzielającego jak i otrzymującego.

Rabat finansowy bywa równie często nazywany opustem lub bonifikatą. Jest on rodzajem zniżki, ustępstwa procentowego od ustalonych cen towarów na rzecz ich nabywców . Ten swoisty przywilej nie dotyczy jednak wszystkich bez wyjątku nabywców towarów, gdyż bywa udzielany w sytuacji zaistnienia określonych okoliczności uzasadniających jego wystąpienie. Obniżenie bowiem pierwotnie ustalonej ceny najczęściej dotyczy nabywców płacących gotówką, realizujących płatności przed oznaczonym terminem, czy też kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie.

Gazeta Podatkowa 17.03.2005 r.