Spółki drogowe
27 lutego 2007 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia.
Jak będą tworzone tzw. spółki specjalnego przeznaczenia?
Według nowej ustawy spółka może być zawiązana i działa w formie spółki akcyjnej. Zawiązując spółkę Minister Transportu obejmuje, w imieniu Skarbu Państwa, wszystkie akcje. Koszty jej utworzenia pokryje Minister Transportu.
Kapitał zakładowy spółki ma wynosić nie mniej niż 1 000 000 zł i będzie pokrywany wkładem pieniężnym lub aportem, przy czym wkład pieniężny nie może być niższy niż 500 000 zł. Akcje spółki będą imienne.
Minister Transportu ustali statut spółki i będzie reprezentował w spółce Skarb Państwa. Zgodnie z nowymi przepisami, oświadczenia woli składane spółce przez Skarb Państwa wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Prywatyzacja spółki będzie możliwa tylko za zgodą Rady Ministrów.
Zarząd spółki ma składać się z nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 osób. Członków zarządu spółki powoływał będzie i odwoływał Minister Transportu spośród osób posiadających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w zakresie zarządzania, finansów, drogownictwa lub transportu drogowego. Natomiast rada nadzorcza spółki ma być powoływana i odwoływana przez Ministra Transportu i składać się z nie mniej niż 5 i nie więcej niż 7 członków. W skład rady nadzorczej spółki wejdzie po jednej osobie wyznaczonej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Czym mają się zajmować spółki specjalnego przeznaczenia?
Ustawa ta określa warunki tworzenia oraz zasady działalności drogowych spółek specjalnego przeznaczenia do przygotowania lub realizacji przedsięwzięć w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi. Spółki te mają bowiem przygotowywać lub realizować przedsięwzięcia drogowe, a w tym: budowy, przebudowy, remonty, utrzymanie i ochronę dróg. Ich działalność umożliwi także dostosowanie nawierzchni dróg krajowych do obciążeń 11,5 t/oś w europejskich korytarzach transportowych.
Minister właściwy do spraw transportu ma ustalać przedsięwzięcia drogowe spośród zadań planowanych do wykonania przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Minister Transportu będzie zawierał ze spółką umowę określającą zakres i warunki przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia drogowego. Jej projekt firma będzie musiała opracować w ciągu dwóch miesięcy od wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Projekt będzie opiniował Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (w ciągu 30 dni od jego otrzymania). Na podstawie porozumienia spółka będzie mogła m.in. pobierać opłaty za przejazd autostradą. Maksymalną wysokość opłat określi Minister Transportu.
Spółce będzie przysługiwało wynagrodzenie prowizyjne za wykonanie powierzonego jej przedsięwzięcia drogowego, z wyłączeniem przypadku, w którym spółce powierzono pobieranie opłat stanowiących jej przychód.
Spółki przejmą część zadań Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Będą mogły np. nabywać grunty pod budowę dróg i przejąć od GDDKiA dokumentację potrzebną do przygotowania inwestycji drogowych.
Żeby zrealizować przedsięwzięcie drogowe, spółka będzie mogła zawrzeć z wykonawcą (operatorem) umowę na eksploatację drogi - tzw. umowę operatorską. Na jej podstawie ma zlecać wykonawcy pobieranie opłat za przejazdy autostradami, drogami ekspresowymi, obiektami mostowymi i tunelami na drogach krajowych.
Drogowa spółka specjalnego przeznaczenia ma pełnić funkcję zarządcy drogi. Spółki będą musiały stosować przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych do zamówień na dostawy towarów, usług lub roboty budowlane.
Czy będą opłaty za przejazd po mostach oraz przez tunele?
Omawiana ustawa zmienia też ustawę o drogach publicznych. Na tej podstawie Minister Transportu będzie mógł wprowadzić, w drodze rozporządzenia, opłaty za przejazd po mostach oraz przez tunele. Ich wysokość będzie mogła wynieść:
-
od 4 do 9 zł - za przejazd przez obiekt mostowy
-
oraz od 8 do 18 zł - za przejazd przez tunel.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia (Dz. U.2007 r., Nr 23, poz. 136);
-
Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. 1996 r., Nr 106, poz. 493, ze zm.);
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2007 r., Nr 19, poz. 115)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?