2.3.2004
Zespół
e-prawnik.pl
Czym charakteryzuje się tryb negocjacji z zachowaniem konkurencji?
Negocjacje z zachowaniem konkurencji cechuje przede wszystkim niewielki stopień sformalizowania procedury. W trybie tym nie mają zastosowania przepisy odnoszące się do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, terminów, publikacji ogłoszeń, wadium. Procedura ta daje zamawiającemu dużo swobody w zakresie kształtowania warunków przeprowadzanej procedury, nie narzucając w tym zakresie sformalizowanych rozwiązań.
Z kim zamawiający może prowadzić negocjacje?
Zamawiający ma również dużo swobody w zakresie wyboru dostawców lub wykonawców, z którymi będzie prowadził negocjacje. Swoboda zamawiającego nie jest jednak niczym nieograniczona. Choć zamawiający sam wybiera dostawców i wykonawców, to jednak musi to być liczba, która:
- zapewni wybór najkorzystniejszej oferty,
- zapewni konkurencję,
- zapewni sprawny przebieg postępowania,
- będzie nie mniejsza niż trzech.
Ustawa przewiduje obowiązek prowadzenia negocjacji co najmniej z trzema dostawcami lub wykonawcami. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest prowadzenie negocjacji wyłącznie z dwoma potencjalnymi kontrahentami. Może to mieć miejsce wyłącznie, jeżeli za względu na specjalistyczny charakter zamówienia jest tylko dwóch dostawców lub wykonawców mogących wykonać dane zamówienie. Kolejne ograniczenie w doborze partnerów do negocjacji związane jest z okolicznościami, na podstawie których zastosowano negocjacje z zachowaniem konkurencji. Otóż dotyczy to postępowań prowadzonych na tej podstawie, że uprzednio prowadzone postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego zostało unieważnione z powodu braku wymaganej liczby ofert, a pierwotne warunki zamówienia publicznego nie zostaną w istotny sposób zmienione, albo że został przeprowadzony konkurs na twórcze prace projektowe, w wyniku którego zakwalifikowano do postępowania co najmniej dwóch wykonawców. W takich sytuacjach zamawiający ma obowiązek zaproszenia do negocjacji co najmniej tych dostawców lub wykonawców, którzy złożyli oferty w unieważnionym przetargu lub zostali zakwalifikowani do postępowania w wyniku konkursu.
Jak przebiegają negocjacje z zachowaniem konkurencji?
W trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji można wyodrębnić następujące etapy:
- Zaproszenie do udziału w negocjacjach
- Negocjacje
- Zwrócenie się do dostawców lub wykonawców o złożenie oferty
- Ocena ofert i wybór oferty najkorzystniejszej
- Zawarcie umowy.
Postępowanie w sprawie zamówienia publicznego prowadzone w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji rozpoczyna się z wysłaniem do wybranych dostawców lub wykonawców zaproszeń do wzięcia udziału w postępowaniu. Treść zaproszenia powinna określać w szczególności:
- nazwę i adres zamawiającego,
- ilość, liczbę i rodzaj zamawianych dostaw lub usług, a w odniesieniu do robót budowlanych - rodzaj, zakres i lokalizację budowy,
- pożądany lub wymagany termin realizacji zamówienia publicznego,
- informację o warunkach wymaganych od dostawców i wykonawców,
- oświadczenie o stosowaniu preferencji krajowych,
- kryteria oceny ofert,
W odpowiedzi na zaproszenie wystosowane przez zamawiającego, zainteresowani dostawcy lub wykonawcy mogą przystąpić do negocjacji. Negocjacje mają charakter poufny, z każdym z partnerów prowadzone są odrębnie. Żadna ze stron nie może bez zgody drugiej strony ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami. Czas trwania negocjacji nie został przez ustawodawcą ograniczony. Zamawiający ma swobodę w zakresie podjęcia decyzji o zakończeniu negocjacji. Jeżeli uzna, że wszystkie punkty będące przedmiotem negocjacji zostały ustalone, może zakończyć prowadzone negocjacje. Zamawiający ma również swobodę w zakresie przedmiotu prowadzonych negocjacji. Mogą one dotyczyć wszystkich elementów przyszłej umowy. W szczególności przedmiotem negocjacji może być cena oferty.
Ponieważ w tym trybie zamawiający nie ma obowiązku przygotowywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wszelkie dokumenty związane z negocjacjami zamawiający ma obowiązek dostarczać wszystkim dostawcom i wykonawcom na równych zasadach.


Potrzebujesz porady prawnej?
W jakich przypadkach powstaje obowiązek unieważnienia postępowania? Postępowanie w sprawie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli: w postępowaniu prowadzonym w trybie innym niż tryb zamówienia z wolnej ręki wpłynęły mniej niż dwie oferty niepodlegające odrzuc nieważność, (...)
Podstawowe zasady zamówień publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Kiedy zamawiający obowiązany jest stosować ustawowe procedury? Ustawę o zamówieniach publicznych i określone nią tryby udzielania zamówień, stosuje się przy zamawianiu dostaw, usług lub robót budowlanych, finansowanych przez zamawiającego. Poprzez dostawy należy (...)
Publikacja ogłoszeń o zamówieniach publicznych jest przejawem zasady jawności i niezbędnym warunkiem prawidłowo przeprowadzonego postępowania. Prawidłowe ogłoszenie umożliwia osiągnięcie właściwych warunków konkurencji i wybór najkorzystniejszej oferty. Ogłoszenie stanowi formalne wszczęcie (...)
W jakich przypadkach następuje wykluczenie dostawców (wykonawców)? Z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się: Dostawców lub wykonawców, którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania wyrządzili szkodę nie wykonując zamówie zamówienie, wykluczenie, (...)
Kiedy zamawiający może odstąpić od zasad udzielania zamówień publicznych? Istnieją dwie grupy przypadków, kiedy możliwe jest udzielanie zamówień publicznych z pominięciem lub modyfikacją zasad przyznawania zamówień określonych w ustawie o zamówieniach publicznych. Pierwsza grupa przypadków (...)
Skarga w postępowaniu o zamówienie publiczne (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Kto może wnieść skargę? Skarga na wyrok zespołu arbitrów przysługuje stronom postępowania odwoławczego. Oznacza to, że może ją wnieść zarówno odwołujący się dostawca lub wykonawca, jak również zamawiający, skarga, zamówienie, publiczne, postępowanie
Protest w postępowaniu o zamówienie publiczne (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Na czym polega protest? Chodzi o to, iż wobec czynności podjętych przez zamawiającego w toku postępowania o zamówienie publiczne dostawca lub wykonawca może złożyć umotywowany, pisemny protest do zamawiającego. Protest można wnieść bezpośrednio do zamawiającego w ciągu 7 dni od dnia, (...)
Jaki tryb postępowania – przesłanki wyboru trybu - stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004r
W jakim trybie prowadzone jest postępowanie o zamówienie puybliczne? Według ustawy, zamówienia publicznego udziela się w jednym z sześciu trybów: przetargu nieograniczonego, zamówienia publiczne, tryb, postępowanie
Zasada pisemności w zamówieniach publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Pisemność dotyczy zarówno oświadczeń woli jak i oświadczeń wiedzy składanych w toku postępowania. Chodzi tu na przykład o oświadczenie wykonawcy o uprawnieniu do występowania w obrocie prawnym, o posiadaniu uprawnień niezbędnych do wykonania określonych w zamówieniu prac lub czynności, (...)
Zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego (stan prawny do 1 marca 2004 r.)
Czy możliwe jest wprowadzanie zmian do zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego? Ustawa o zamówieniach publicznych wprowadza zasadę zakazu wprowadzania zmian do zawartej i wykonywanej umowy. Zgodnie z jej przepisami zakazane są zmiany postanow umowa, zamówienie, wykonanie, zmiana umowy, (...)