6.11.2013
Zespół
e-prawnik.pl
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Wzrost zatrudnienia dzięki lepszemu dostosowaniu ofert urzędów pracy do potrzeb bezrobotnych - to podstawowy cel proponowanej regulacji.
Cel ten ma zostać osiągnięty przez zwiększenie skuteczności działań podejmowanych przez urzędy pracy na rzecz bezrobotnych, a w efekcie efektywniejsze wydatkowanie środków na ich aktywizację. Wzrost zatrudnienia ma być rezultatem ściślejszej współpracy urzędów pracy z pracodawcami i gminami oraz wykorzystania potencjału agencji zatrudnienia w aktywizacji bezrobotnych oddalonych od rynku pracy. Nowe regulacje mają zapewnić wsparcie osobom dopiero wchodzącym na rynek pracy i starszym, aby się na nim utrzymały. W pierwszym przypadku będą realizowane działania, które pomogą ludziom młodym w znalezieniu pracy, w drugim – służące podnoszeniu kwalifikacji przez starszych pracowników i tworzenie zachęt do ich zatrudnienia.

W związku z tym zaproponowano zmiany, dzięki którym możliwe będzie:
Poprawienie efektywności działania urzędów pracy
Przewidziano powiązanie wysokości środków przekazywanych z Funduszu Pracy powiatom na wynagrodzenia pracowników powiatowych urzędów pracy z efektami ich działania. Premiowani będą pracownicy pracujący bezpośrednio z klientami indywidualnymi i instytucjonalnymi (doradcy klienta indywidualnego, doradcy klienta instytucjonalnego), a także kadra kierownicza tych urzędów, które uzyskają najlepsze wyniki w „doprowadzaniu" bezrobotnych do zatrudnienia.
Założono także zmianę algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w województwie, z uwzględnieniem efektów działań aktywizacyjnych urzędów pracy. Zmiana rozdysponowania środków FP według nowego algorytmu, który uwzględnia liczbę bezrobotnych, stopę bezrobocia oraz efektywność działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych – powinna przyczynić się do stworzenia zachęty dla urzędów, aby skuteczniej znajdowały pracę dla bezrobotnych. W praktyce im wyższą efektywność działań aktywizacyjnych osiągną urzędy w danym roku, tym większa pula środków trafi do nich w następnym.
Poprawienie jakości usług świadczonych bezrobotnym stosownie do ich potrzeb
Przewidziano wzmocnienie indywidualnego podejścia do klientów powiatowych urzędów pracy, które zapewni system profilowania pomocy dla bezrobotnych. Wprowadzenie tego systemu pozwoli powiatowym urzędom pracy skuteczniej pomagać w wejściu lub powrocie na rynek pracy osobom najbardziej potrzebującym takiego wsparcia.
W nowych regulacjach chodzi o zapewnienie szybszej i lepiej dostosowanej pomocy dla bezrobotnych, a także zwiększenie efektywności podejmowanych działań przez urzędy. Konkretny bezrobotny otrzyma konkretną pomoc adekwatną do swoich potrzeb i możliwości aktywizacyjnych. W rezultacie bezrobotny zostanie przypisany do jednego z trzech profili:
1) w pierwszym profilu znajdą się bezrobotni aktywni, dla których podstawowym wsparciem będą usługi pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego i w bardzo ograniczonym zakresie inne formy wsparcia, np. szkolenia oraz dotacje i pożyczki na działalność gospodarczą.
2) do drugiego profilu należeć będą bezrobotni wymagający wsparcia, którzy korzystać będą ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, jakie oferują powiatowe urzędy pracy. Takie osoby będą np. kierowane na szkolenia i staże.
3) w trzecim profilu znajdą się bezrobotni oddaleni od rynku pracy, zarówno tacy, którzy z różnych powodów są zagrożeni wykluczeniem społecznym, jak i ci którzy z własnego wyboru nie są zainteresowani zatrudnieniem lub uchylają się od legalnej pracy. Urzędy pracy przekażą obsługę tych osób innym podmiotom. W praktyce działania pomocowe na rzecz takich osób będą realizowane, w ramach zlecania usług aktywizacyjnych, przez agencje zatrudnienia lub organizacje pozarządowe albo w ramach Programu Aktywizacja i Integracja (PAI), realizowanego przez powiatowy urząd pracy i ośrodek pomocy społecznej. Na podstawie tego programu bezrobotny otrzyma wieloaspektowe wsparcie mające na celu przezwyciężenie istniejących deficytów i pomoc w podjęciu zatrudnienia. Bezrobotny, który bez uzasadnionej przyczyny odmówi uczestnictwa lub z własnej winy przerwie udział w działaniach realizowanych w ramach PAI – zostanie pozbawiony statusu bezrobotnego.
Tworzenie miejsc pracy i powrót do zatrudnienia osób bezrobotnych, w tym powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka
Zaproponowano kilka nowych instrumentów.
Grant na telepracę - instrument kierowany do pracodawcy albo przedsiębiorcy za zatrudnienie w formie telepracy bezrobotnych rodziców powracających na rynek pracy (wychowujących co najmniej jedno dziecko w wieku do 6 lat) oraz bezrobotnych, którzy zrezygnowali z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad osobą zależną.
Na podstawie umowy zawartej ze starostą pracodawca albo przedsiębiorca otrzyma z Funduszu Pracy grant do wysokości 6-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego rodzica lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną. Pracodawca w umowie zagwarantuje utrzymanie zatrudnienia przez 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy lub przez 18 miesięcy w wymiarze ½ etatu - w przypadku nie wywiązania się z tego warunku będzie musiał zwrócić grant (w proporcjonalnej wysokości) z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia jego otrzymania. Natomiast całkowity zwrot grantu z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia jego otrzymania - następował będzie w przypadku użycia środków niezgodnie z umową lub ich niewykorzystania.
Świadczenie aktywizacyjne - byłoby przyznawane pracodawcy z Funduszu Pracy za zatrudnienie skierowanych przez powiatowy urząd pracy bezrobotnych, powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka (np. po urlopie wychowawczym) oraz za bezrobotnych, którzy zrezygnowali z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad osobą zależną.
Świadczenie to będzie wypłacane pracodawcy przez 12 miesięcy (w wysokości 1/2 minimalnego wynagrodzenia) lub 18 miesięcy (w wysokości 1/3 minimalnego wynagrodzenia) za zatrudnienie bezrobotnego rodzica lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną. W pierwszym przypadku pracodawca ma zagwarantować zatrudnienie takiego bezrobotnego przez kolejne 6 miesięcy, w drugim - przez 9 miesięcy. W sytuacji rozwiązania przez pracodawcę umowy o pracę w trakcie uzyskiwania świadczenia lub nie wywiązania się ze zobowiązania dotyczącego zatrudnienia przez co najmniej 6 i 9 miesięcy – będzie on musiał zwrócić uzyskane świadczenia z odsetkami ustawowymi liczonymi od całości kwoty wszystkich wypłaconych świadczeń od dnia wypłaty pierwszego.
Pożyczka z Funduszu Pracy na utworzenie stanowiska pracy lub podjęcie działalności gospodarczej.
O pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej będą mogły ubiegać się osoby fizyczne: poszukujący pracy absolwenci szkół i wyższych uczelni w okresie 48 miesięcy od dnia otrzymania dyplomu; bezrobotni zarejestrowani w PUP; studenci ostatniego roku uczelni wyższych.
Pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej ma być udzielana do wysokości 20-krotnego przeciętnego wynagrodzenia i będzie podlegała oprocentowaniu na zasadach preferencyjnych. Okres jej spłaty nie będzie dłuższy niż 7 lat, z możliwością skorzystania z 12-miesięcznego okresu karencji w spłacie kapitału.
O pożyczkę na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego (w tym bezrobotnego skierowanego przez PUP) będą mogły ubiegać się także: podmioty prowadzące działalność gospodarczą; niepubliczne szkoły i przedszkola; żłobki lub kluby dziecięce tworzone i prowadzone przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej; producenci rolni będący osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, zamieszkującymi lub mającymi siedzibę w Polsce, oraz będący posiadaczami gospodarstwa rolnego lub prowadzący dział specjalny produkcji rolnej.
Pożyczka na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego, w tym skierowanego przez powiatowy urząd pracy, będzie udzielana do wysokości 6-krotnego przeciętnego wynagrodzenia i ma podlegać oprocentowaniu na zasadach preferencyjnych. Trzeba ją będzie spłacić w ciągu 3 lat. Pożyczkobiorcom nie będzie przysługiwało prawo do karencji w jej spłacie.
Programy regionalne - chodzi o inicjowanie programów, które realizowane będą we współpracy z powiatowymi urzędami pracy na rzecz grup bezrobotnych wskazanych na podstawie diagnozy sytuacji na regionalnym rynku pracy. Z wnioskiem o zainicjowanie takiego programu do marszałka województwa będą mogli wystąpić: starostowie, wojewódzka rada rynku pracy, wojewódzka komisja dialogu społecznego.
Trójstronne umowy szkoleniowe - będą zawierane przez starostę z pracodawcą i instytucją szkoleniową. Będzie w nich położony nacisk na pozyskiwanie umiejętności pod potrzeby konkretnego pracodawcy. Pracodawcy deklarowaliby w umowie zatrudnienie bezrobotnego po odbytym szkoleniu, a w zamian za to w umowie byłyby określone umiejętności i kwalifikacje zawodowe wymagane przez pracodawcę od kandydatów do pracy.
Wsparcie pracodawców zatrudniających młodych pracowników
Zaproponowano, aby bezrobotnym do 25 roku życia urząd pracy przedstawiał propozycje pracy, stażu lub podniesienia kwalifikacji w ciągu 4 miesięcy od dnia rejestracji. Jest to zgodne z wytycznymi dokumentu Gwarancje dla młodzieży w ramach Inicjatywy dla młodych.
Przewidziano nowe instrumenty adresowane do bezrobotnych do 30 roku życia, które będą ich motywować do samodzielnego poszukiwania pracy. Będzie to:
bon szkoleniowy - gwarantuje sfinansowanie szkolenia samodzielnie wybranego przez bezrobotnego, które jest niezbędne do podjęcia zatrudnienia, a także dodatkowych kosztów z tym związanych (dojazdu, zakwaterowania) do wysokości przeciętnego wynagrodzenia;
bon stażowy - gwarantuje skierowanie młodego bezrobotnego na staż do pracodawcy przez niego wskazanego (warunkiem skierowania na staż będzie zobowiązanie pracodawcy do zatrudnienia bezrobotnego po jego odbyciu);
bon zatrudnieniowy - gwarantuje zrefundowanie pracodawcy, który zatrudni bezrobotnego do 30 roku życia na 18 miesięcy, części kosztów wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne;
bon na zasiedlenie - osobom do 30 roku życia zapewni środki w kwocie nie wyższej niż dwukrotność przeciętnego wynagrodzenia za pracę, która pozwoli pokryć koszty związane z podjęciem zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej poza miejscem zamieszkania.
Zaplanowano też refundację pracodawcom kosztów poniesionych składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia, skierowanych przez urząd pracy, którzy podejmują pierwszą pracę. Refundacja obejmie okres do 6 miesięcy, a jej wysokość nie może przekroczyć miesięcznie minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów. Przewiduje się nałożenie na pracodawcę obowiązku dalszego zatrudniania takiej osoby przez okres 6 miesięcy po rygorem zwrotu refundacji.
Wsparcie pracodawców zatrudniających bezrobotnych w wieku 50 PLUS
Starosta będzie mógł przyznać pracodawcy albo przedsiębiorcy dofinansowanie do wynagrodzenia za zatrudnionego bezrobotnego, który ma więcej niż 50 lat. Wysokość dofinansowania z Funduszu Pracy nie będzie mogła przekroczyć 30 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dofinansowanie będzie przysługiwać przez okres: 12 miesięcy w przypadku zatrudnienia bezrobotnych, którzy ukończyli 50 lat, a nie ukończyli 60 lat oraz 24 miesięcy w przypadku bezrobotnych, którzy ukończyli 60 lat. Pracodawca będzie musiał zagwarantować zatrudnienie bezrobotnego po zakończeniu refundacji, przez czas równy co najmniej połowie okresu refundacji, czyli odpowiednio: 6 i 12 miesięcy.
Wsparcie pracodawców w podnoszeniu kwalifikacji pracowników - Utworzenie Krajowego Funduszu Szkoleniowego
Krajowy Fundusz Szkoleniowy ma powstać ze środków Funduszu Pracy. Będzie z niego finansowane kształcenie i szkolenie pracowników. W pierwszym etapie KFS ma wspierać kształcenie ustawiczne pracowników powyżej 45 roku życia, a w późniejszym okresie także pozostałych.
Proponowane przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych regulacji, dla których przewidziano inne terminy obowiązywania.

Potrzebujesz porady prawnej?
Zasiłek macierzyński dla przedsiębiorcy - zmiany 2015
W Parlamencie trwają prace nad rządowym projektem zmian ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Zmiany te mają za zadanie zapełnić lukę w prawie ubezpieczeń społecznych, która umożliwia kobietom prowadzącym działalność gospodarczą (...)
Zmiany w prawie budowlanym 2015
W Parlamencie trwają prace nad rządowym projektem zmian do ustawy prawo budowlane. Bez obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę Znowelizowane mają zostać przepisy dotyczące budów, do których nie będzie wymagane uzyskanie pozwolenie na budowę. Lista takich inwestycji znacznie (...)
I znowu zmiany w prawie pracy. Co zmieniło się z dniem 1 stycznia 2004 r. w kodeksie pracy?
O tym, że regulacje dotyczące tzw. zwolnień grupowych miały się zmienić z dniem 1 stycznia 2004 r. jest głośno już od dość dawna, toteż wieść ta nie wywołuje w nas zaskoczenia. Jednak o tym, że kodeks pracy zostanie po raz kolejny zmieniony nikt chyba nawet nie pomyślał, tym bardziej, (...)
Szczególne uprawnienia zatrudnionych osób niepełnosprawnych
Osoby niepełnosprawne mają liczne problemy ze znalezieniem dla siebie pracy, dlatego też w prawie polskim zostały wprowadzone liczne przywileje, których celem jest ułatwienie tym osobom podejmowania i wykonywania określonej pracy. Za osoby niepełnosprawne uważa się te osoby, których (...)
Jak działają wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy?
Publiczne służby zatrudnienia PUP, powiatowy urząd pracy, wojewódzki urząd pracy, urząd wojewódzki, publiczne służby zatrudnienia
Zasady świadczenia pracy w porze nocnej, niedziele i święta
Niektóre zakłady pracy, przedsiębiorstwa, urzędy, muszą być czynne nieraz i całą dobę, przez siedem dni w tygodniu. Chodzi tu o służbę zdrowia, Policję, zakłady energetyczne, ale też i wiele firm prywatnych. Zwłaszcza, gdy przedsiębiorstwo wykonuje usługi dla podmiotów (...)
Agencje zatrudnienia, czyli o tym jak sam zarabiasz i pomagasz znaleźć pracę innym
Problem bezrobocia jest w naszym kraju wciąż aktualny. Przez długi okres czasu jedyną instytucją jaka mogła wesprzeć bezrobotnego w poszukiwaniu zatrudnienia był urząd pracy. Urzędy zostały jednak odciążone, a bezrobotni zyskali większą szansę na pomoc w swoich poszukiwaniach dzięki (...)
Jeśli chcesz podjąć pracę za granicą w jednym z krajów Unii Europejskiej...
Kto prowadzi pośrednictwa pracy?Pośrednictwem pracy za granicą zajmują się wojewódzkie urzędy pracy.Jeśli zdecydowałeś się na prywatnego pośrednika, sprawdź, czy posiada on certyfikat Ministerstwa Gospodarki i Pracy lub ministerstwa właściwego d zasiłek dla bezrobotnych, opieka (...)
Jak działają wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy?
Publiczne służby zatrudnienia PUP, powiatowy urząd pracy, wojewódzki urząd pracy, urząd wojewódzki, publiczne służby zatrudnienia
Zasady świadczenia pracy w porze nocnej, niedziele i święta
Niektóre zakłady pracy, przedsiębiorstwa, urzędy, muszą być czynne nieraz i całą dobę, przez siedem dni w tygodniu. Chodzi tu o służbę zdrowia, Policję, zakłady energetyczne, ale też i wiele firm prywatnych. Zwłaszcza, gdy przedsiębiorstwo wykonuje usługi dla podmiotów (...)
Agencje zatrudnienia, czyli o tym jak sam zarabiasz i pomagasz znaleźć pracę innym
Problem bezrobocia jest w naszym kraju wciąż aktualny. Przez długi okres czasu jedyną instytucją jaka mogła wesprzeć bezrobotnego w poszukiwaniu zatrudnienia był urząd pracy. Urzędy zostały jednak odciążone, a bezrobotni zyskali większą szansę na pomoc w swoich poszukiwaniach dzięki (...)
Jeśli chcesz podjąć pracę za granicą w jednym z krajów Unii Europejskiej...
Kto prowadzi pośrednictwa pracy?Pośrednictwem pracy za granicą zajmują się wojewódzkie urzędy pracy.Jeśli zdecydowałeś się na prywatnego pośrednika, sprawdź, czy posiada on certyfikat Ministerstwa Gospodarki i Pracy lub ministerstwa właściwego d zasiłek dla bezrobotnych, opieka (...)
Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego
Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga pozwolenia właściwego organu. Co to jest zmiana sposobu użytkowania? Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności: podjęcie albo zaniechanie w obiekcie (...)
Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego
Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga pozwolenia właściwego organu. Co to jest zmiana sposobu użytkowania? Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności: podjęcie albo zaniechanie w obiekcie (...)
Jak można dokonać zmian w stosunku pracy?
Zmiana stosunku pracy polega na zmianie ustalonych warunków pracy (np. wynagrodzenia, rodzaju pracy, miejsca pracy). Może być dokonana na podstawie porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia zmieniającego. zmiana stosunku pracy, stosunek pracy, pracownik, pracodawca, praca, zatrudnienie, (...)
Zmiana statutu spółki akcyjnej
Kiedy można dokonać zmiany statutu?Zmiana statutu następuje na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W celu zmiany statutu w zawiadomieniu o walnym zgromadzeniu akcjonariuszy należy powołać dotychczas obowiązujące postanowienia statutu oraz treść proponowanych zmian. Jeżeli zamierzone zmiany (...)
Zmiana nazwiska lub imienia - Jak zmienić nazwisko?
Z pewnością nikt nie chciałby mieć nazwiska, którego brzmienie wywołuje drwiące uśmiechy wśród znajomych. Niestety zdarza się dość często, że czyjeś nazwisko lub imię może być po prostu śmieszne lub wręcz obraźliwe. W takiej sytuacji można skorzystać z przysługującego (...)
Nowy system rozliczania prosumenta
Zmiana przepisów Wprowadzenie net-billingu, czyli systemu wartościowego rozliczenia nadwyżki energii wyprodukowanej przez prosumenta, to najważniejsza zmiana w ramach nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii z prosument, energia, prąd, net-billing, fotowoltaika, (...)
Zmiana formy prawnej spółki - wierzyciela a sukcesja procesowa po uzyskaniu tytułu egzekucyjnego
W obrocie gospodarczym często zachodzą zmiany formy prawnej spółek, będących wierzycielami w postępowaniu egzekucyjnym. Taka zmiana wywołuje dalekosiężne skutki procesowe, co może mieć znaczenie w dochodzeniu należności takich spółek. (...)
Dopuszczalność zmiany umowy o zamówienie publiczne po upływie umownego terminu wykonania zamówienia
Kiedy zmiana umowy o zamówienie będzie dopuszczalna na gruncie przepisów? Stosownie do treści art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej „ustawą Pzp&rd zmiana umowy, zamówienie publiczne, zamówienia publiczne, (...)
Kodeks cywilny reguluje sytuacje, w których na podstawie odpowiedniej umowy następuje podmiotowa zmiana dłużnika stosunku zobowiązaniowego. Zmiana ta polega na wstąpieniu w miejsce dłużnika w stosunku zobowiązaniowym osoby trzeciej, która do tej pory w stosunku tym nie uczestniczyła. (...)
Zwrot wydatków za materiały budowlane - duże zmiany w 2014 roku
1 stycznia 2014 r. nastąpiła zmiana zasad przyznawania zwrotów za materiały budowlane. Z tym dniem straciła moc ustawa z 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Na dotychczasowych zasadach można będzie domagać się zwrotu (...)
Procedura zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Procedura uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uregulowana została w ustawie z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: ustawa). Procedurę tę stosuje się, zgodnie z art. 27 wskazanej ustawy, także do zmiany planu miejscowego. Zmiana (...)
Od 1 października 2004 r. dodatek zamiast świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego
Likwidacja Funduszu Alimentacyjnego to nie tylko zmiana w prawie, ale także zmiana wpływająca na życie wielu osób. Aby nieco złagodzić skutki zmian, ustawa o świadczeniach rodzinnych została ponownie znowelizowana, zmiany obowiązują od 1 października 2004 r. Dla kogo zmiany okażą (...)