Ważne dla strażaków z OSP
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw jest teraz w Sejmie.
Kogo ucieszą proponowane zmiany?
Opracowanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu środowiska strażackiego wyrażonego przez Komisję Prawno-Organizacyjną Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej i ma na celu ułatwienie funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych i Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz poprawę bezpieczeństwa - wskazują projektodawcy.
Projekt został przygotowany przez Posłów - członków Parlamentarnego Zespołu Strażaków, a poparło go liczne grono Posłów połączonych troską o przyszłość ochotniczego pożarnictwa i bezpieczeństwo kraju.
Ochotnicze straże pożarne i Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej działające głównie w środowisku wiejskim i w małych miastach, stanowią ważne ogniwo w walce z pożarami i działalności prewencyjnej oraz likwidacji miejscowych zagrożeń, a także w walce ze skutkami kataklizmów. Oprócz prowadzenia działalności prewencyjno-ratowniczej ochotnicze straże pożarne, w większości przypadków, spełniają również wiodącą rolę w życiu kulturalnym społeczności w których funkcjonują - wskazują projektodawcy.
W przekonaniu wnioskodawców przepisy projektowanej ustawy poprawią stan ochrony przeciwpożarowej, ułatwią funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych i Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, zachęcą mieszkańców miast i wsi do codziennej służby drugiemu człowiekowi oraz ustrzegą liczne grono społeczników przed sankcjami, na które są obecnie narażeni w związku z piastowaniem funkcji.
Kto ma koordynować funkcjonowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy?
W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej projekt przewiduje m.in., iż wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma koordynować funkcjonowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy w zakresie ustalonym przez wojewodę. Zadanie to może być wykonywane przy pomocy komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej, jeżeli komendant taki został zatrudniony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) albo przy pomocy komendanta gminnego związku ochotniczych straży pożarnych.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zatrudnić komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej. Na stanowisku komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej może być także zatrudniony komendant gminny związku ochotniczych straży pożarnych.
Jaki ekwiwalent pieniężny ma dostać członek ochotniczej straży pożarnej?
Członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną, otrzyma ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustalać ma rada gminy w drodze uchwały.
Wysokość tego ekwiwalentu nie może jednak przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego, przed dniem naliczenia ekwiwalentu, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Ekwiwalent jest wypłacany z budżetu gminy.
Wedle projektowanych przepisów minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wymagania zdrowotne członków ochotniczych straży pożarnych oraz zakres badań, a także podmioty uprawnione do ich przeprowadzania.
Jakie dotacje rada gminy będzie mogła przekazywać jednostkom ochotniczej straży pożarnej?
Ważną zmianą jest wprowadzenie w ustawie o ochronie przeciwpożarowej zapisu art. 32 ust. 3b zapewniającego uproszczenie procedury udzielania na rzecz jednostek ochotniczych straży pożarnych dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego, w zakresie w jakim nie obejmuje tych jednostek finansowanie objęte zapisami art. 32 ust. 2-3a. Według propozycji poselskiej rada gminy może przekazywać jednostkom ochotniczej straży pożarnej środki pieniężne w formie dotacji przedmiotowej, o której mowa w art. 174 ust. 2.
Obowiązujące obecnie ustawodawstwo uniemożliwia przekazywanie przez gminy środków pieniężnych dla ochotniczych straży pożarnych w formie dotacji przedmiotowej. Oznacza to na przykład, że gmina nie może przekazać działającej na jej terenie ochotniczej straży pożarnej dotacji pokrywającej część kosztów zakupu wozu strażackiego, choć sama gmina może zakupić taki wóz i przekazać go OSP.
Co jeszcze ma zmienić projekt?
Kolejne proponowane zmiany mają m.in. poprawić koordynację i współdziałanie struktur Państwowej Straży Pożarnej ze strukturami jednostek ochotniczych straży pożarnych.
Przewidziano też upoważnienie właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do wydawania dokumentu jakim powinien posługiwać się kierowca pojazdu uprzywilejowanego będącego we władaniu ochotniczej straży pożarnej.
Projekt zawiera także ustawowe upoważnienie strażaka Państwowej Straży Pożarnej i strażaka ochotnika do kierowania ruchem w określonych przypadkach, tj. podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej.
Podstawa prawna:
- Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw (sejmowy druk nr 258);
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. 2002 r., Nr 147, poz. 1229, ze zm.);
- Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 2004 r., Nr 39, poz. 353, ze zm.);
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2005 r., Nr 108, poz. 908, ze zm.)
- Ustawa o finansach publicznych (Dz. U. 2005 r., Nr 249, poz. 2104, ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?