Czemu ma służyć nowelizacja ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych?
13 stycznia 2009 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw.
Zmiany wprowadzone do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, uchwalone w ustawie o zmianie ustawy z dnia 4 września 2008 r., mają na celu wdrożenie przepisów dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE, zwanej dalej „Dyrektywą o przejrzystości", oraz dyrektywy 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia. Ponadto zmiana ustawy dokonuje doprecyzowania niektórych przepisów oraz usystematyzuje szereg przepisów i instytucji tak, aby nie pozostawały w sprzeczności z treścią innych ustaw.

Jakie konkretnie zmiany wprowadza nowelizacja?
Poniżej przedstawiamy szczegółowe omówienie poszczególnych zmian dokonanych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych dokonanych ustawą z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw.
Zmieniony art. 1 pkt 1 ustawy poddaje pod regulację tej ustawy również czynności faktycznie dokonywane przez emitenta lub wprowadzającego w związku z ofertą publiczną, jako związane z jej treścią.
W ustawie zmieniona została też definicja instytucji kredytowej w celu dostosowania jej do treści dyrektywy 2003/71/WE z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE. Ponieważ definicja instytucji kredytowej zawartej w tej ustawie w obecnej formie różni się od definicji instytucji kredytowej zawartej w ustawie Prawo bankowe, konieczne było wyłączenie zastosowania tej ustawy do bankowych papierów wartościowych.
Zmiana art. 2 pkt 3 ma charakter systematyzujący, gdyż kryterium uwzględnione w poprzedniej wersji przepisu zostało juz uwzględnione bezpośrednio w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.
Zmieniony art. 3 ust. 1 usuwa wątpliwości, które narosły wobec poprzedniego brzmienia przepisu. Obecnie przepis ten jasno wskazuje, że nawet nieodpłatne publiczne proponowanie objęcia papierów wartościowych powinno być prowadzone w formie oferty publicznej.
Zmieniony art. 3 ust. 3 ustawy usuwa ograniczenie wynikające z poprzedniego brzmienia tego przepisu zastosowania publicznej oferty papierów wartościowych. Zgodnie z treścią prawa wspólnotowego Komisja Nadzoru Finansowego ma możliwość podjęcia działań również w przypadku, gdy zwróci się o to organ państwa przyjmującego w związku z ofertą publiczną lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych w tym państwie, emitenta, dla którego państwem macierzystym jest Polska. Obecne brzmienie tego przepisu usuwa tę wątpliwość.
Dodany art. 3 ust. 4 ustawy dokonuje zharmonizowania przepisów ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych przez jednoznaczne wskazanie, że na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą być oferowane papiery wartościowe emitowane przez fundusze inwestycyjne otwarte lub spółki inwestycyjne z siedzibą w państwie członkowskim prowadzące działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.
Dodany art. 3 ust. 5 zawiera wyjątek od obowiązku stosowania trybu oferty publicznej dla publicznego proponowania nabycia papierów wartościowych. Wyjątek ten dotyczy papierów wartościowych powstających w wyniku realizacji uprawnień inwestorów z tytułu posiadania innego papieru wartościowego.
Zgodnie ze zmienionym brzmieniem art. 4 ust. 3 ustawy zbywanie papierów wartościowych uznane zostało za element obrotu pierwotnego.
Zmiana art. 4 pkt 7 powiązana została ze zmianą art. 11a, które przewidują, że w przypadku papierów wartościowych jedynie ich emitent może ubiegać się o ich dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym.
W wyniku zmiany definicji subemitenta inwestycyjnego i definicji subemitenta usługowego zawartych w art. 4 pkt. 12 oraz art. 4 pkt. 13 możliwe stało się zawarcia umowy o subemisję inwestycyjną lub subemisję usługową w przypadku oferty, która nie jest pierwszą ofertą publiczną.

Potrzebujesz porady prawnej?
Nadzór nad rynkiem kapitałowym
Od 24 października br. obowiązuje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym. Określa ona organizację oraz tryb wykonywania nadzoru nad rynkiem kapitałowym. Poniżej przedstawione zostały podstawowe zasady wynikające z nowej regulacji. Co to jest rynek kapitałowy? W rozumieniu (...)
Nowe ułatwienia dla funduszy inwestycyjnych
Jak zmieniają się przepisy dotyczące funduszy inwestycyjnych? 13 stycznia 2009 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Wprowadzone ustawą z dnia 4 września (...)
Na jakich zasadach udziela się wsparcia nowej inwestycji z Funduszu Strefowego
Z czego wynika wsparcie nowych inwestycji z Funduszu Strefowego? W Banku Gospodarstwa Krajowego w latach 2005-2023 tworzy się Fundusz Strefowy. Środki z tego Funduszu są przeznaczone na wsparcie nowych inwestycji, związanych z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, jak również (...)
Zakup preferencyjny paliwa stałego przez gospodarstwa domowe
Ustawa węglowa weszła w życie Gminy, spółki gminne i związki gminne będą mogły kupować węgiel od importerów za nie więcej niż 1,5 tys. zł za tonę i sprzedawać go w cenie nie wyższej niż 2 tys. zł za tonę. W terminie 3 dni roboczych od dnia wejścia w życie ustawy (...)
Nowy taryfikator kar dla spółek publicznych
Emitenci akcji dopuszczonych lub wprowadzonych do obrotu w ramach krajowego rynku zorganizowanego przygotowują się aktualnie na nadejście rewolucji w wypełnianiu obowiązków informacyjnych, którą przyniesie Rozporządzenie MAR1 oraz Dyrektywa MAD2. Uzyskanie pełnej skuteczności przez (...)
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) poinformowała Elektrim o wszczęciu z urzędu postępowania, które ma wykazać, czy spółka wykonywała prawidłowo obowiązki informacyjne. (...)Artykuł 56 wspomnianej ustawy [red: ustawa o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych (...)
Zmiany w obrocie instrumentami finansowymi
Czemu ma służyć nowelizacja przepisów? Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw ma na celu zniesienie podziału rynku regulowanego na rynek giełdowy i rynek pozagiełdowy oraz wprowadzenie do systemu prawnego (...)
Jednak bez odpowiedzialności dziennikarza
Senatorowie postanowili wyłączyć odpowiedzialność dziennikarzy za publikację rekomendacji inwestycyjnych Uczynili to, wprowadzając poprawki do ustaw regulujących rynek kapitałowy. Trzy ustawy regulujące rynek kapitałowy - o obrocie instrumentami finansowymi; o ofercie publicznej i warunkach (...)
Dystrybucja węgla przez samorządy
Artykuł zawiera podstawowe informacje na temat ustawy o zakupie preferencyjnym węgla przez gospodarstwa domowe. Poznaj podstawowe założenia procesu dystrybucji węgla przez samorządy i instrukcję resortu aktywów państwowych, która opisuje proces współpracy między samorządami (...)
Trzy inne ustawy zamiast prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi
Na najbliższym posiedzeniu Sejm ma się zająć rządowymi projektami trzech ustaw, które 1 lipca miałyby zastąpić prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi Mają to być ustawy: o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, o obrocie instrumentami finansowymi, o ofercie publicznej i warunkach (...)
Sejm przyjął pakiet trzech ustaw ważnych dla polskiego rynku kapitałowego. Przepisy ułatwią spółkom pozyskiwanie kapitału oraz będą lepiej chronić inwestorów mniejszościowych. W piątek wieczorem Sejm uchwalił ustawy: o obrocie instrumentami finansowymi, o ofercie publicznej i warunkach (...)
Co nowego w zamian za prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi?
Trzy ustawy zastąpią dotychczasowe prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Są to ustawy z 29 lipca 2005 r.: o obrocie instrumentami finansowymi, o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu (...)
Nowe ustawy regulują rynek papierów wartościowych
Opublikowano nowe akty zastępujące dotychczasowe prawo o obrocie papierami wartościowymi. Wejdą w życie 24 października. (...)Dwie: o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz o obrocie instrumentami finansowymi zamieszczono w numerze 183, a trzecią - o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania (...)
Regulacje rynku papierów wartościowych
Wzrośnie bezpieczeństwo inwestorów giełdowych i uprawnienia Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.Sejm uchwalił w piątek trzy nowe ustawy, które będą regulować polski rynek kapitałowy: • o obrocie instrumentami finansowymi, • o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania (...)
Akcje spółek będą zdematerializowane
Akcje spółek, także te na okaziciela, będą miały formę zapisu cyfrowego, a nie - jak obecnie - papierowego dokumentu. Pozwoli to przeciwdziałać ryzyku nadużyć finansowych, zwłaszcza praniu brudnych pieniędzy. Nowelizacja Kodeksu spółek handlowych wprowadza obowiązek dematerializacji (...)
Kontrola u przedsiębiorcy Jak dotąd wiele firm mogłoby nic innego nie robić tylko obsługiwać kolejne kontrole. Przed wejściem w życie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej bowiem w jednej firmie w tym samym czasie mogło odbywać się kilka niezależnych kontroli, z których (...)
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
Czym jest CRBR? Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to system, w którym są gromadzone i przetwarzane informacje o beneficjentach rzeczywistych, tj. osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką. ##baner## Jednym z (...)
Sprawozdanie Zarządu z działalności spółki
Przy okazji zatwierdzenia roku obrotowego, co zazwyczaj przypada na końcówkę czerwca, spotykamy się z dokumentem o nazwie „sprawozdanie z działalności spółki”. Czym jest ten dokument, jaką treść powinien zawierać i czy w każdej spółce musi być sporządzony? Sprawozdanie (...)
Projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez minister rozwoju. Obrona polskich (...)
Spółka cywilna, jako umowa prawa cywilnego między wspólnikami będącymi co do zasady przedsiębiorcami, nie ma zdolności upadłościowej. Polski system prawa odmawia jej statusu przedsiębiorcy. Przedsiębiorcami są jednak jej wspólnicy i oni mają zdolność upadłościową. Jak (...)