Marian J. wniósÅ‚ o zasÄ…dzenie od Konferencji Episkopatu Polski na jego rzecz kwoty 60.000 tys. zÅ‚. tytuÅ‚em odszkodowania i zadośćuczynienia. JednoczeÅ›nie z uwagi na stan zdrowia i trudnÄ… sytuacjÄ™ finansowÄ… zwróciÅ‚ siÄ™ o zwolnienie od opÅ‚aty sÄ…dowej oraz o ustanowienie peÅ‚nomocnika z urzÄ™du. Przepis ustawy o kosztach sÄ…dowych stanowi, że sÄ…d odmawia zwolnienia od kosztów sÄ…dowych stronie w razie oczywistej bezzasadnoÅ›ci dochodzonego roszczenia lub obrony praw. RozpatrujÄ…cy sprawÄ™ zwolnienia od opÅ‚aty sÄ…dowej skarżącego sÄ…d rejonowy powziÄ…Å‚ wÄ…tpliwoÅ›ci co do konstytucyjnoÅ›ci przepisu. SÄ…dowa ocena wniosku nie ogranicza siÄ™ bowiem tylko do analizy sytuacji majÄ…tkowej i rodzinnej strony, ale również do merytorycznej weryfikacji zasadnoÅ›ci zgÅ‚oszonego powództwa. Zdaniem pytajÄ…cego sÄ…du w żadnej mierze zasadność powództwa nie powinna wpÅ‚ywać na kwestiÄ™ pozytywnego bÄ…dź negatywnego rozstrzygniÄ™cia w przedmiocie kosztów sÄ…dowych. Powinno być zasadÄ… iż o zwolnieniu od kosztów sÄ…dowych decyduje tylko stan majÄ…tkowy i możliwoÅ›ci osoby ubiegajÄ…cej siÄ™ o takie zwolnienie. Przepis ograniczajÄ…c konstytucyjne prawo jednostki do wymiaru sprawiedliwoÅ›ci narusza fundamentalnÄ… zasadÄ™ demokratycznego paÅ„stwa prawnego jakÄ… jest zakaz zamykania drogi do sÄ…du. IstotnÄ… barierÄ… uniemożliwiajÄ…cÄ… dochodzenie przez jednostkÄ™ swych praw przed sÄ…dem sÄ… nie tylko koszty procesu, ale i odmowa dostÄ™pu do pomocy prawnej. W ocenie sÄ…du rejonowego również wadliwa jest konstrukcja przepisu Kodeksu postÄ™powania cywilnego, który dopuszcza przyznanie pomocy prawnej z urzÄ™du jedynie stronie korzystajÄ…cej z przywileju zwolnienia od kosztów sÄ…dowych. Narusza to konstytucyjnÄ… zasadÄ™ równoÅ›ci wobec prawa. RóżnicujÄ…c bowiem sytuacjÄ™ uczestników procesu w zakresie możliwoÅ›ci uzyskania peÅ‚nomocnika z urzÄ™du w zależnoÅ›ci od tego, czy czynnoÅ›ci ich wiążą siÄ™ z kosztami sÄ…dowymi czy też nie.
16 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że:
- art. 109 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sÄ…dowych w sprawach cywilnych jest zgodny z art. 45 ust. 1 oraz art. 77 ust. 2 Konstytucji.
- art. 117 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postÄ™powania cywilnego w części obejmujÄ…cej zwrot "zwolniona przez sÄ…d od kosztów sÄ…dowych w caÅ‚oÅ›ci lub części", jest niezgodny z art. 45 ust. 1 oraz art. 77 ust. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji.
Pierwszy z kwestionowanych przepisów - art. 109 ust. 2 ustawy o kosztach - ma nastÄ™pujÄ…ce brzmienie: "SÄ…d odmawia zwolnienia od kosztów sÄ…dowych stronie w razie oczywistej bezzasadnoÅ›ci dochodzonego roszczenia lub obrony praw".
Zdaniem pytajÄ…cego sÄ…du, kryterium, jakim jest bezzasadność dochodzonego roszczenia lub obrony praw, uzasadniajÄ…ca zwolnienie od kosztów sÄ…dowych, które wiąże siÄ™ ze stanem majÄ…tkowym strony - nie ma racjonalnego zwiÄ…zku z potrzebami decydujÄ…cymi o takim zwolnieniu. Ponadto w takim wypadku sÄ…d musiaÅ‚by dokonać uprzedniej analizy "oczywistej bezzasadnoÅ›ci powództwa" na posiedzeniu niejawnym.
TrybunaÅ‚ Konstytucyjny przede wszystkim podtrzymaÅ‚ wyrażony w wyroku z 7 wrzeÅ›nia 2004 r. (sygn. P 4/04) poglÄ…d, że "zwolnienie z kosztów nawet osoby najuboższej, w sytuacji oczywistej bezzasadnoÅ›ci powództwa lub obrony, nie jest uzasadnione żadnymi racjami ani spoÅ‚ecznymi, ani procesowymi". Natomiast szczegóÅ‚owa analiza obowiÄ…zujÄ…cych regulacji, stanowiska judykatury i doktryny doprowadziÅ‚y TrybunaÅ‚ Konstytucyjny do przekonania, że uwzglÄ™dnienie przy ocenie wniosku o zwolnienie od kosztów sÄ…dowych przesÅ‚anki oczywistej bezzasadnoÅ›ci roszczenia lub obrony praw - tak, jak jest ona interpretowana z należytÄ… ostrożnoÅ›ciÄ… w orzecznictwie stanowiÄ…cym przykÅ‚ady do naÅ›ladowania i w doktrynie - nie może być utożsamiane z zamkniÄ™ciem drogi do sÄ…du.
OczywistÄ… bezzasadnoÅ›ciÄ… powództwa lub obrony jest stan, gdy dla każdego prawnika, bez potrzeby dokÅ‚adnej analizy sprawy pod wzglÄ™dem faktycznym i prawnym, jest jasne że nie ma podstawy do udzielenia żądajÄ…cemu merytorycznej ochrony prawnej. Nie wymaga to głębszej analizy prawnej i faktycznej. Jeżeli zaÅ› potrzeba takiej analizy zachodzi - nie można odmówić zwolnienia. Rozumienie "oczywistej bezzasadnoÅ›ci" dochodzonego roszczenia lub obrony praw jako kryterium odmowy zwolnienia od kosztów sÄ…dowych powinno być restrykcyjne, ponieważ sÄ™dzia - jeszcze przed przystÄ…pieniem do rozpoznawania sprawy - przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu zwolnieniu od kosztów sÄ…dowych wydaje osÄ…d o oczywistej bezzasadnoÅ›ci roszczenia lub obrony.
JeÅ›li zatem po stronie sÄ…du pojawia siÄ™ niemożność zweryfikowania twierdzeÅ„ pozwu bez przeprowadzenia postÄ™powania dowodowego, wówczas sÄ…d powinien prowadzić dalej postÄ™powanie merytoryczne, zwolniwszy osobÄ™ ubogÄ… z kosztów postÄ™powania.
Drugi przepis objÄ™ty pytaniem - art. 117 § 1 k.p.c. przewiduje, że: "Strona zwolniona przez sÄ…d od kosztów sÄ…dowych w caÅ‚oÅ›ci lub części ma prawo zgÅ‚osić, na piÅ›mie lub ustnie do protokoÅ‚u, wniosek o ustanowienie dla niej adwokata lub radcy prawnego".
Trybunał, analizując wątpliwości pytającego sądu, rozważył dwie kwestie:
czy wiÄ…zanie wniosku o ustanowienie pomocy prawnej z urzÄ™du z przesÅ‚ankÄ… uprzedniego zwolnienia od kosztów sÄ…dowych odpowiada racjom instytucji ustanowienia adwokata (radcy prawnego) z urzÄ™du, majÄ…cej zapewnić realizacjÄ™ prawa do sÄ…du;
czy nie ma naruszenia zasady równoÅ›ci z uwagi na zróżnicowanie sytuacji osób wnioskujÄ…cych o przyznanie pomocy prawnej z urzÄ™du w zależnoÅ›ci od tego, czy zwolnienie od kosztów, bÄ™dÄ…ce przesÅ‚ankÄ… tego przyznania, ma źródÅ‚o w decyzji sÄ…du, czy też nastÄ™puje z urzÄ™du.
W obu sytuacjach, zdaniem Trybunału, wątpliwości sądu są uzasadnione.
FundamentalnÄ… gwarancjÄ… rzeczywistego prawa do sÄ…du jest prawo do uzyskania nieodpÅ‚atnej lub częściowo odpÅ‚atnej pomocy prawnej. Pomoc prawna powinna mieć możliwie szeroki zakres i powinna obejmować nie tylko zwolnienie od kosztów sÄ…dowych, ale również wszelkÄ… bezpÅ‚atnÄ… pomoc prawnÄ… w postaci udzielenia informacji, porad, mediacji. Pomoc paÅ„stwa dla strony, która nie jest w stanie ponieść kosztów profesjonalnej pomocy prawnej, jest istotna z uwagi na zapewnienie realizacji prawa do sprawiedliwego rozpatrzenia sprawy przez sÄ…d. DostÄ™p do sÄ…du musi być zagwarantowany z uwzglÄ™dnieniem konstytucyjnej zasady równoÅ›ci wobec prawa, która zakazuje dyskryminowania z jakiejkolwiek przyczyny, w tym z przyczyny majÄ…tkowej. Dotyczy to wszystkich spraw rozpoznawanych przez sÄ…dy.
Aktualna konstrukcja, wiążąca decyzjÄ™ o ustanowieniu adwokata lub radcy prawnego z uprzedniÄ… decyzjÄ… o zwolnieniu od kosztów sÄ…dowych, prowadzi do ograniczenia prawa do sÄ…du, nieznajdujÄ…cego usprawiedliwienia w innych wartoÅ›ciach konstytucyjnych. Nawet przy "dobrych chÄ™ciach sÄ…du", w wypadkach, gdy nie istnieje obowiÄ…zek wniesienia opÅ‚at, nie ma możliwoÅ›ci ustanowienia adwokata lub radcy prawnego, pomimo tego, że strona nie jest w stanie pokryć kosztów takiej pomocy prawnej, a sÄ…d dostrzega potrzebÄ™ jej ustanowienia.
KonsekwencjÄ… obowiÄ…zujÄ…cej regulacji (art. 117 §1 k.p.c.) jest ponadto zróżnicowanie adresatów normy w zakresie dostÄ™pu do pomocy prawnej z urzÄ™du. Strona korzystajÄ…ca ze zwolnienia od kosztów w trybie ustawowym znajduje siÄ™ w sytuacji dogodniejszej, niż osoba, która ubiega siÄ™ o skorzystanie z sÄ…dowego zwolnienia od kosztów. W konsekwencji oceniana regulacja narusza także konstytucyjnÄ… zasadÄ™ równoÅ›ci wobec prawa.OrzekajÄ…c o niekonstytucyjnoÅ›ci art. 117 § 1 k.p.c. TrybunaÅ‚ Konstytucyjny posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ zakresowÄ… formułą wyroku, eliminujÄ…c z przepisu, zwrot wskazany w sentencji wyroku. Tego rodzaju zabieg, eliminujÄ…cy fragment przepisu i pozostawiajÄ…cy w niezmienionej postaci pozostaÅ‚y fragment, umożliwia natychmiastowe przywrócenie stanu konstytucyjnoÅ›ci, przez wyeliminowanie koniecznoÅ›ci uprzedniego uzyskiwania zwolnienia od kosztów sÄ…dowych przez osoby ubiegajÄ…ce siÄ™ o uzyskanie pomocy prawnej. Od momentu ogÅ‚oszenia wyroku TrybunaÅ‚u powstanie bowiem sytuacja, gdy strona może zgÅ‚aszać wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego z urzÄ™du, niezależnie od tego, czy uprzednio zostaÅ‚a zwolniona od kosztów sÄ…dów, czy też nie. Nie stoi to na przeszkodzie ewentualnemu dziaÅ‚aniu ustawodawcy, który - być może - zechce w przyszÅ‚oÅ›ci inaczej rozwiÄ…zać problem na drodze legislacyjnej.
Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 czerwca 2008 r.; sygnatura akt P 37/07