Czy otrzymaną przez podatnika w 2006r. dotację należało opodatkować podatkiem od towarów i usług?

Czy otrzymaną przez podatnika w 2006r. dotację należało opodatkować podatkiem od towarów i usług?

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Podatnika X z dnia 5 lutego 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w 2006 r. ? Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem nr WFB.3364/5/2007 z dnia 05-02-2007 r. (data wpływu do Urzędu 06-02-2007 r.) uzupełnionym pismem nr WFB.3364/8/07 z dnia 28.02.2007 r., Podatnika X (dalej Zakład) zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego zapytując:
Czy otrzymaną przez jednostkę w 2006 r. dotację należało opodatkować podatkiem od towarów i usług...
Stan faktyczny:
Podatnik X, będąc zakładem budżetowym Gminy , ma na celu prowadzenie działalności kulturalnej oraz w zakresie rekreacji i sportu ? zgodnie ze statutem.
W 2006 r. działalność jednostki była finansowana za środków własnych oraz z dotacji przedmiotowej określonej w uchwale budżetowej Gminy .
Dotacja przedmiotowa została przyznana w Uchwale Rady Gminy do nierentownych usług z zakresu kultury, rekreacji i sportu. Określono ją w wysokości jednostkowej stawki za dzień prowadzonych usług. Była ona przekazywana na rachunek bankowy Podatnika X w miesięcznych ratach.
W sezonie jesienno-zimowym raty były wyższe, zaś w miesiącach wiosenno-letnich - niższe. Wynika to z sezonowości świadczonych usług. Bowiem, koszty funkcjonowania Zakładu w okresie zimowym były wyższe, podczas gdy uzyskiwane przychody były niższe. Z kolei w sezonie letnim było odwrotnie: koszty niskie, zaś przychody wysokie.
Takie rozplanowanie wpłat dotacji, zdaniem pytającego, wskazuje na jej podmiotowy charakter.
Przedmiotowa dotacja została wykorzystana na pokrycie kosztów utrzymania obiektów sportowych, remontów, podatków, wynagrodzeń dla pracowników wraz z narzutami.
Ponadto wnioskodawca wyjaśnił, że ceny jednostkowe za świadczone przez Podatnika X usługi zostały ustalone w oparciu o takie kryteria jak:
- ceny obowiązujące na podobnych obiektach w Polsce,
- standard posiadanych obiektów,
- ogólne warunki ekonomiczne na teranie Gminy ,
- ogólne zainteresowanie obiektami i usługami Zakładu.
Były one stałe w ciągu roku i nie zmieniały się w zależności od otrzymanej raty.
Stanowisko wnioskodawcy:
Wnioskodawca twierdzi, że dotacja otrzymana przez Zakład w 2006 r. miała charakter podmiotowy. Została ona określona w wysokości jednostkowej stawki za dzień prowadzonych usług i stanowiła dopłatę dzienną do kosztów prowadzonej działalności. Nie miała ona wpływu na cenę konkretnej usługi. Tym samym nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót (?). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy podatnik ? w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług ? otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie ? tego rodzaju dopłata stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dopłat do podstawy opodatkowania, jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Porady prawne

Jeżeli dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na wartość (cenę) dostawy lub usługi, wówczas takie dopłaty nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług..
Zatem dla określenia, czy dana dotacja jest czy też nie jest opodatkowana ? istotne są szczegółowe warunki jej ustalania.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wysokość przyznanej w 2006 r. dotacji ustalona została według stawki jednostkowej za dzień prowadzonych usług. Kryterium przyznania dotacji była nierentowność usług świadczonych przez jednostkę, co znaczy, że przychody uzyskiwane przez jednostkę z tych usług nie pokrywają w pełni kosztów jej funkcjonowania.
Charakter świadczonych usług wskazuje na ich sezonowość, co wpływa na znaczne wahania po stronie przychodów jednostki w ciągu całego roku. Potwierdza to sposób wypłaty rat dotacji. W okresie wiosenno-letnim raty były niższe. Natomiast w okresie jesienno-zimowym ? wyższe.
Ponadto, jak przyznaje wnioskodawca, dotacje nie miały wpływu na cenę jednostkową za świadczone usługi, gdyż przy jej ustalaniu brano pod uwagę inne kryteria. Poza tym ich wysokość nie zmieniała się w zależności od otrzymywanych kwot dotacji.
Mając na względzie przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny, w świetle obowiązujących przepisów prawnych, tut. Organ podziela stanowisko wnioskodawcy, że takie dofinansowanie należy traktować jako dotację podmiotową, która w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika