Jak powinno wyglądać opodatkowanie i dokumentowanie nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych w (...)

Jak powinno wyglądać opodatkowanie i dokumentowanie nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych w ramach działań marketingowych?

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.03.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.03.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania podatkiem VAT i udokumentowania przekazywanych kontrahentom lub pracownikom kontrahentów Podatnika nagród rzeczowych? stwierdza, że przedstawione stanowisko Podatnika - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 22.03.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.03.2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 07.05.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 08.05.2007 r.) Podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług i dokumentowania przekazywanych kontrahentom lub ich pracownikom nagród rzeczowych.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Podatniczka będąc podatnikiem podatku VAT zamierza zorganizować, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, promocję (działania marketingowe). Promocja ta skierowana byłaby ona do pracowników kontrahentów bądź samych kontrahentów Podatnika (jednostki prowadzące działalność gospodarczą). Działania marketingowe będą polegały na przekazywaniu przewidzianej w regulaminie promocji nagrody rzeczowej w zamian za spełnienie określonych kryteriów promocji, tj. odpowiednia wartość zamówień, płatność w terminie. Przekazywane ?prezenty? będą o zróżnicowanej wartości
W związku z powyższym Podatniczka zwraca się z zapytaniem: jak powinno wyglądać opodatkowanie i dokumentowanie tych działań w ramach podatku VAT.
Zdaniem podatnika, na podstawie faktur VAT, dokumentujących zakup nagród posiada prawo odliczenia podatku VAT, a w momencie przekazania nagrody ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku VAT do urzędu skarbowego, tak jak w przypadku dostawy towarów. Zdarzenie należy udokumentować fakturą wewnętrzną. Natomiast w przypadku, gdy przekazywane towary będą sklasyfikowane jako prezenty o małej wartości na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, przy spełnieniu wymogów ustawy o podatku od towarów i usług tzn. prowadzeniu ewidencji osób, które takie prezenty otrzymały.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach stwierdza, iż:
Sprzedaż premiowa jest jednym ze środków oddziaływania na potencjalnego nabywcę, zmierzająca do zachęcenia nabycia określonego towaru. Celem zastosowania premii jest zatem uatrakcyjnienie sprzedaży, prowadzące w konsekwencji do pozyskania nowych klientów bądź zwiększenia wartości dokonanych przez nich zakupów, co w istocie wypełnia treść reklamy. Reklama bowiem to ogół działań danego przedsiębiorstwa polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu pobytu na jego produkty. Celem reklamy jest skuteczność jej oddziaływania na odbiorcę. Istotną cechą sprzedaży premiowej jest fakt, iż wydanie upominku (towaru) nabywcy odbywa się na podstawie instytucji prawa cywilnego, jaką jest przyrzeczenie publiczne, do wydania upominku każdemu, kto dokona określonej czynności, w omawianym przypadku spełnienie określonych kryteriów promocji takich jak: uzyskanie odpowiedniej wartości zamówień, płatności w terminie.
Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.

Porady prawne
POSTANOWIENIE
U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej powołanym artykule ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl ust. 2 w/w artykułu ? przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1/ przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2/ wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia w szczególności darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.
Stosownie natomiast do regulacji zawartej w art. 7 ust. 3 w/w ustawy, unormowania tego nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3 w/w artykułu ustawy, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1/ o łączne wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2/ których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.
Zatem, gdy przekazywane są nagrody, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, to czynność ta pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.
Z powyższej regulacji jednoznacznie wynika, iż nie podlegają również opodatkowaniu przekazane jednej osobie prezenty o wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym prezenty przekazano.
W przypadku jednak, gdy przekazywane są nagrody, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekracza 5 zł, a Podatnik nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt. 1 i jednocześnie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych nagród w całości lub w części, to czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.
Reasumując, w świetle powyższych uregulowań każde nieodpłatne przekazanie towarów (nagród rzeczowych) kontrahentom lub ich pracownikom, należących do przedsiębiorstwa poza przypadkami wymienionymi w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - podlega opodatkowaniem podatkiem VAT, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 , przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art.

POSTANOWIENIE
114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Odnosząc się do kwestii dokumentowania przekazania nagród - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach informuje, iż:
w myśl art. 106 ust. 7 powoływanej ustawy o VAT właściwym dowodem dla czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 są faktury VAT wewnętrzne zawierające należny podatek VAT (zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 95, poz. 798)). Zgodnie z w/w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT podatnik ma prawo do wystawienia jednej faktury wewnętrznej za dany okres rozliczeniowy, dokumentującej dokonane w tym okresie czynności.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie jest prawidłowe.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż:
przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedmiotowym stanie faktycznym i prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia tego zdarzenia;
interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji Podatkowej).
Zażalenie powinno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika