Możliwość skorzystania z ulgi mieszkaniowej z tytułu poniesionych w 2005 roku wydatków na remont (...)

Możliwość skorzystania z ulgi mieszkaniowej z tytułu poniesionych w 2005 roku wydatków na remont domku letniskowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1- 4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami)postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy odnośnie skorzystania z ulgi mieszkaniowej z tytułu poniesionych w 2005r. wydatków na remont domku letniskowego, przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2005r., uzupełnionego pismem w dniu 17.05.2005r. o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik posiada domek letniskowy wybudowany w 1989r. W 2005 roku Podatnik chce wymienić w domku pokrycie dachu z eternitu na blachodachówkę. Podatnik nadmienia, iż domek jest murowany i można z niego korzystać przez cały rok kalendarzowy.

2. Przedmiot interpretacji: Podatnik w związku z poniesieniem wydatków na remont domku letniskowego zapytuje, czy może skorzystać z odliczenia od podatku w ramach obowiązującego limitu z tytułu ulgi remontowej.

3. Stanowisko Wnioskodawcy: Podatnik uważa, iż należy się ulga remontowa z tytułu wydatków poniesionych na remont domku letniskowego.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku - odliczeniu od podatku podlega 19 % wydatków poniesionych w roku podatkowym na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Z powyższego przepisu wynika, iż z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy, którzy ponieśli wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, natomiast, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego poniesienie wydatków ma dotyczyć domku letniskowego. W związku z tym wydatki te nie będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Fakt, iż domek letniskowy jest murowany i można z niego korzystać przez cały rok kalendarzowy nie kwalifikuje jego przeznaczenia jako budynku mieszkalnego (z opisu stanu faktycznego nie wynika, iż Podatnik uzyskał decyzję odpowiedniego Urzędu Gminy lub Miasta zmieniającą funkcję domku letniskowego na mieszkalną). Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji budynku mieszkalnego. Natomiast w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) do klasy budynków mieszkalnych (jednorodzinnych) zalicza się m.in. domy letnie.Tak więc, w rozumieniu tych przepisów zakres pojęcia budynek mieszkalny obejmuje również budynek letniskowy. Przy czym o zaliczeniu budynku letniskowego do kategorii budynku mieszkalnego decyduje: charakter budynku tzn. musi on służyć przede wszystkim zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych podatnika (lokum, w którym koncentruje się życie rodziny) poprzez stałe w nim zamieszkiwanie, spełnienie wymagań technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki przeznaczone na pobyt w nich człowieka.

Wobec powyższego wyjaśnia się, iż o ostatecznym zaliczeniu budynku letniskowego do kategorii budynku mieszkalnego decyduje funkcja podstawowa, jakiej ma służyć tzn. czy będzie to funkcja rekreacyjna i związana z nią potrzeba wypoczynku i zmiany otoczenia, czy też funkcja mieszkalna i związana z nią potrzeba posiadania lokum, w którym koncentrowałoby się życie rodzinne.

Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji. Niniejszej interpretacji udzielono bez rozpatrywania załączanego do wniosku załącznika. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika