Czy od wynagrodzeń naszych pracowników bezpośrednio realizujących cel kontraktu, zarządzających (...)

Czy od wynagrodzeń naszych pracowników bezpośrednio realizujących cel kontraktu, zarządzających projektem, zbierających i przetwarzających informacje wykonujących zadania zlecone i zakontraktowane przez Komisję Europejską należy potrącać zaliczkę na podatek dochodowy?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów działając na podstawie przepisów art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 z dnia 19.12.2005r. (wpływ do organu podatkowego w dniu 22.12.2005 r.), uzupełnionego w dniu 06.01.2006r.


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe

Porady prawne


U z a s a d n i e n i e


1. Stan faktyczny zawarty we wniosku
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 13.04.2004r. został podpisany kontrakt nr 015811 (specjalne działanie wspierające) między Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich a Fundacją. Fundacja zatrudniająca dwóch pracowników wynagrodzenia wypłaca ze środków wniesionych przez Wspólnotę Europejską. Przedmiotem kontraktu realizowanego przez tych pracowników jest projekt ALIPRO finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Szóstego Programu Ramowego (FP6-2004-IST-3, kontrakt nr 015811). Celem projektu jest wspieranie harmonizacji programów naukowo-badawczych w sferze telekomunikacji bezprzewodowej w nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz Rumunii, Turcji i Bułgarii i wkomponowanie ich w Europejską Przestrzeń Badawczą. Osoby zatrudnione bezpośrednio realizują cel kontraktu, zarządzają projektem, zbierają i przetwarzają informacje wykonując zadania zlecone i zakontraktowane przez Komisję Europejską. Praca przy projekcie ALIPRO jest jedynym zajęciem, jakie wykonują w Fundacji w ramach umowy o pracę na czas określony na okres trwania kontraktu. Beneficjentem grantu jest konsorcjum składające się z 14 instytucji pochodzących z 14 państw, środki finansowe przyznane zostały bezpośrednio przez Komisję Europejską i przelane zostały na konto koordynatora projektu Fundację, który następnie rozdzielił je pomiędzy partnerów konsorcjum ALIPRO zgodnie z harmonogramem ustalonym przez konsorcjum i wedle ustaleń kontraktu, za pomocą specjalnie dedykowanego konta bankowego.

2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego
Uważamy, że zgodnie z art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwolnienie obejmuje wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez naszą Fundację jako beneficjenta pomocy.

3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wskazane powyżej przepis zawiera zwolnienie od podatku, dochodów osób fizycznych pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, z tym że zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku dochodów osób fizycznych, którym podatnik - bezpośrednio realizujący cel programu - zlecił wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje także wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy oraz wynagrodzenia innych podatników, którzy w ramach innych umów niż umowa o pracę (na przykład umowy o dzieło), bezpośrednio realizują program.Zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem, który 'pierwszy' otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, wypełniają dyspozycję powołanego art. 21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy. Natomiast dochody kolejnych podatników, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zlecił wykonanie określonych czynności, zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust.1 pkt 46 lit. b w/w ustawy.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako koordynator konsorcjum realizuje projekt ALIPRO i jest ostatecznym beneficjentem pomocy realizowanej w ramach Szóstego Programu Ramowego (FP6-2004-IST-3, kontrakt nr 015811) i zatrudnia na podstawie odrębnych umów osobom bezpośrednio realizującym projekt, wykonywanie prac związanych z wdrażaniem projektu. Wypłaty środków w ramach udzielanej pomocy dokonywane są na rzecz Wnioskodawcy na podstawie harmonogramu ustalonego przez konsorcjum i wedle ustaleń kontraktu na rachunek bankowy Wnioskodawcy. A zatem występują Państwo jako instytucja bezpośrednio realizująca cel programu w związku z realizowanym programem. Został zatem spełniony podstawowy warunek określający zwolnienie, czyli bezpośrednia realizacja celu programu, udokumentowana umową z podatnikiem realizującym zadanie. Słuszne jest zatem stanowisko Państwa, iż wynagrodzenia osób zaangażowanych merytorycznie w realizację projektu podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy w/w art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie pragniemy zauważyć, iż płatnik jest zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od dochodów podlegających opodatkowaniu, wyłączając dochody zwolnione na mocy art.21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku gdy przez cały rok była potrącana zaliczka na podatek dochodowy, płatnik winien prawidłowo wypełnić informację o dochodach osiągniętych w danym roku podatkowym i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy tak, aby podatnik w zeznaniu podatkowym mógł dokonać właściwego rozliczenia podatku, natomiast w sytuacji gdy w trakcie trwania roku płatnik nadal dokonuje poboru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów zwolnionych na mocy ustawy, podatnik na mocy art.75 w/w ustawy Ordynacja podatkowa może zwrócić się indywidualnie z wnioskiem o zwrot nadpłaconego podatku do właściwego organu podatkowego dla płatnika. Z uwagi na fakt, iż wniosek Państwa złożony został w trybie art.14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa, tutejszy organ podatkowy zgodnie z w/w przepisem może wydać jedynie postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w niniejszej sytuacji zgodną z Państwa stanowiskiem.Mając powyższe na uwadze organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja powyższa dotyczy przedstawionego przez Płatnika stanu faktycznego w stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika