Czy można wybrać uproszczony system wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w roku podatkowym: 01.07.2006 (...)

Czy można wybrać uproszczony system wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w roku podatkowym: 01.07.2006 r. - 30.06.2007 r.?
Spółka w latach podatkowych: 01.07.2004 r. - 30.06.2005 r. i 01.07.2003 r. - 30.06.2004 r. oraz poprzednio korzystała z zaniechania poboru podatku na podstawie decyzji Ministra Finansów z 1993 r. i w CIT-8 nie wykazywała podatku do zapłaty, bo od podatku należnego odliczała ulgę przyznaną na podstawie tej decyzji.


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 05.06.2006 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 12.06.2006.)


p o s t a n a w i a

Porady prawne


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że rok podatkowy Spółki trwa 12 kolejnych miesięcy od 1 lipca do 30 czerwca kolejnego roku.

Spółka w latach podatkowych obejmujących okresy: 1 lipca 2004 r. - 30 czerwca 2005 r. oraz 1 lipca 2003 r. - 30 czerwca 2004 r. korzystała z zaniechania poboru podatku na podstawie decyzji Ministra Finansów z dnia 25 maja 1993 r. nr P-04/N-722-15. Zaniechaniem były objęte także poprzednie lata podatkowe Spółki.

W złożonych zeznaniach CIT-8 za wyżej wskazane lata podatkowe Spółka nie wykazała podatku do zapłaty, gdyż w tych latach podatkowych od wysokości podatku należnego odliczała ulgę przyznaną na podstawie przedmiotowej decyzji Ministra Finansów z dnia 25 maja 1993 r.

Na tle wyżej przedstawionego stanu faktycznego Spółka zapytuje, czy ma prawo wyboru uproszczonego systemu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w oparciu o przepisy art. 25 ust. 6-10 updop w roku podatkowym obejmującym okres: 1 lipca 2006 r. - 30 czerwca 2007 r.?

Spółka formułuje stanowisko, że na gruncie art. 25 ust. 6 updop możliwe jest dokonanie przez nią w roku podatkowym obejmującym okres: 1 lipca 2006 r. - 30 czerwca 2007 r. wyboru uproszczonej metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Spółka nadmienia, że zgodnie z art. 25 ust. 6 updop podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również i w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Spółka w złożonych zeznaniach CIT-8 za rok: 1 lipca 2004 - 30 czerwca 2005 oraz za rok: 1 lipca 2003 - 30 czerwca 2004 dokonywała odliczeń i w związku z tym nie wystąpił podatek do zapłaty.

Zdaniem Spółki, nie należy utożsamiać pojęcia podatku należnego z podatkiem do zapłaty. Stanowisko to, wg Podatnika, nie ma oparcia w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w treści zeznania podatkowego składanego na podstawie art. 27 ust.

1 updop. Podatek należny określa art. 19 updop wskazując, że jest to określony procent (aktualnie 19%) podstawy opodatkowania. Rozwinięcie tego następuje w formularzu zeznania CIT-8, gdzie podatek należny występuje (aktualnie) w pozycji 52 bez pomniejszenia o wszelkiego rodzaju odliczenia. Odrębnie od tak rozumianego podatku należnego w zeznaniu podatkowym wykazywany jest podatek należny po odliczeniach (poz. 54), wysokość zobowiązania podatkowego (poz. G), kwota do zapłaty (poz. H.61).

Fakt, że Spółka w latach podatkowych: 1 lipca 2004 r. - 30 czerwca 2005 r. oraz 1 lipca 2003 r. - 30 czerwca 2004 r. korzystała z zaniechania poboru podatku na podstawie decyzji Ministra Finansów z dnia 25 maja 1993 r. (co spowodowało, że podatek należny był pomniejszony o odliczenia, w wyniku których kwota do zapłaty wynosiła 0 (zero)), nie oznacza, że po stronie Spółki nie występował w składanych przez nią zeznaniach podatkowych podatek należny. Podatek należny występował i był dopiero pomniejszany o kwotę zwolnienia. Art. 25 ust. 6 updop nie odwołuje się natomiast do pojęcia podatku do zapłaty, czy też pojęcia zobowiązania podatkowego, które także występują w zeznaniach podatkowych składanych na podstawie art. 27 ust. 1 updop i są odrębnie definiowane, np. przez ordynację podatkową, ale do pojęcia podatku należnego, które, mając samodzielny i odrębny charakter, powinno być odróżnione od pojęcia podatku do zapłaty czy zobowiązania podatkowego.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, co następuje:

Warunki i zasady dotyczące możliwości stosowania przez podatników uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych regulują przepisy art. 25 ust. 6 - 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 25 ust. 6 tej ustawy podatnicy mogą, bez obowiązku składania deklaracji miesięcznych, wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Jak wynika z brzmienia wyżej zacytowanego przepisu art. 25 ust. 6 ustawy, podstawę wyliczenia uproszczonej zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy stanowi podatek należny wykazany w zeznaniu o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym CIT-8, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy, a jeżeli w tym zeznaniu podatnik nie wykazał podatku należnego - podatek należny wykazany w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, przy wyborze uproszczonego systemu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w roku podatkowym trwającym od 1 lipca 2006 r. do 30 czerwca 2007 r., podstawę wyliczenia wysokości uproszczonej zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy stanowiłby podatek należny wykazany w zeznaniu CIT-8, złożonym w roku poprzedzającym ten rok podatkowy, tj. w zeznaniu za rok podatkowy obejmujący okres: 1 lipca 2004 - 30 czerwca 2005, a jeśli w tym zeznaniu podatnik nie wykazał podatku należnego - podatek należny wykazany w zeznaniu za okres: 1 lipca 2003 - 30 czerwca 2004.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji podatku należnego. W kwestii tej należy odnieść się zatem do znaczenia, jakie określenie to posiada w mowie potocznej. Zgodnie z 'Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego' pod redakcją prof. Stanisława Dubisza Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2003 'należny' to 'przysługujący, należący się komuś lub czemuś', np. 'otrzymać należną zapłatę'. Podatkiem należnym jest więc kwota podatku obliczona według obowiązującej stawki, pomniejszona następnie o wszelkiego rodzaju odliczenia, ponieważ dopiero w taki sposób obliczony podatek podlega wpłacie do budżetu państwa.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Spółka w latach podatkowych obejmujących okresy: 1 lipca 2004 r. - 30 czerwca 2005 r. oraz 1 lipca 2003 r. - 30 czerwca 2004 r. wykazywała podatek obliczony według obowiązującej stawki, który następnie na podstawie decyzji Ministra Finansów był pomniejszany o odliczenia, w wyniku których kwota do zapłaty wynosiła 0 (zero). W przedstawionym stanie faktycznym, zdaniem tutejszego organu podatkowego, wobec niewystąpienia w zeznaniach podatkowych obejmujących okresy: 1 lipca 2004 r. - 30 czerwca 2005 r. oraz 1 lipca 2003 r. - 30 czerwca 2004 r. podatku należnego - wbrew twierdzeniu Podatnika - Spółka nie ma możliwości skorzystania z uproszczonej formy wpłaty zaliczek w roku podatkowym obejmującym okres: 1 lipca 2006 r. - 30 czerwca 2007 r.

Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika