Spółka zwraca się z zapytaniem dotyczącym zasad dokumentacji otrzymywanych od kontrahentów zwrotów (...)

Spółka zwraca się z zapytaniem dotyczącym zasad dokumentacji otrzymywanych od kontrahentów zwrotów upustów cenowych.


W związku z wnioskiem Spółki z dnia 19.09.2005 r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) w zakresie podatku od towarów i usług


uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje sprzedaży czasu reklamowego i wskazań sponsorskich. W związku z dokonywaną sprzedażą zawierane są umowy na podstawie których udzielane są upusty cenowe. Udzielenie powyższych upustów uzależnione jest od poniesienia przez nabywcę określonego poziomu wydatków na emisję reklam i sponsorowanie audycji. Jeżeli po zakończeniu obowiązywania umowy, okaże się że gwarantowana kwota wydatków nie została przez reklamodawcę wydatkowana następuje zwrot otrzymanych kwot upustów cenowych. Spółka zwraca się z zapytaniem dotyczącym zasad dokumentacji otrzymywanych od kontrahentów zwrotów upustów cenowych. Jednocześnie zgodnie ze stanowiskiem Spółki dokumentacja zwrotu otrzymywanych przez kontrahentów upustów cenowych winna się odbywać za pomocą wystawianych korekt faktur dokumentujących zwrot wcześniej otrzymanego rabatu w związku z wykonaną usługą. Dodatkowo Spółka podnosi że z uwagi na fakt, iż okoliczność braku zasadności udzielenia upustu wynikła dopiero w chwili zakończenia obowiązywania umowy (po przeliczeniu wydatkowanych przez reklamodawcę kwot), wystawiane korekty faktur winny być ujmowane w ewidencji podatkowej za miesiąc wystawienia faktur korygujących.

Porady prawne

Na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 798) fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b) nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3) kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4) kwotę podwyższenia podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku rozliczania umów terminowych z reklamodawcą, w sytuacji gdy nie wyda on gwarantowanej kwoty na emisję reklam i sponsorowanie audycji zwracane przez kontrahenta udzielone upusty cenowe winny być dokumentowane wystawianymi fakturami korygującymi. Jednocześnie należy stwierdzić, iż rozliczenie powyższych faktur korygujących winno nastąpić w miesiącu wystawienia tych faktur.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika