W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka X wnosi o potwierdzenie, iż : W przypadku (...)

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka X wnosi o potwierdzenie, iż : W przypadku sprzedaży eksportowej kalkulacja podatku należnego przy zastosowaniu stawki właściwej dla sprzedaży krajowej dokonywana na podstawie rachunku ?w stu?, tj. od wartości wykazanej na fakturze pomniejszonej o podatek należny, jest prawidłowa? W przypadku WDT kalkulacja podatku należnego przy zastosowaniu stawki właściwej dla sprzedaży krajowej dokonywana na podstawie rachunku ?w stu?, tj. od wartości wykazanej na fakturze pomniejszonej o podatek należny, jest prawidłowa?

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz.U. Z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.09.2006r. (data wpływu do tut. Urzedu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 41 ust. 4, 6, 7 oraz art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. )Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący : X współpracuje z licznymi kontrahentami posiadającymi siedziby zarówno poza terytorium Unii Europejskiej, jak i na jej terytorium (dalej : UE). W związku z tym, znaczna część sprzedaży Spółki to eksport towarów poza granicę UE oraz dostawa towarów do krajów UE ( WDT ? wewnątrzwspólnotowa dostawa).Z tytułu dokonanej sprzedaży eksportowej bądź WDT Spółka wystawia swoim kontrahentom z tego tytułu faktury z 0% stawką VAT. W przypadku niektórych transakcji Spółka przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy nie posiada dokumentów potwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (podobnie w przypadku eksportu).

Pytanie spółki dotyczy następującej kwestii : W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka X wnosi o potwierdzenie, iż :W przypadku sprzedaży eksportowej kalkulacja podatku należnego przy zastosowaniu stawki właściwej dla sprzedaży krajowej dokonywana na podstawie rachunku ?w stu?, tj. od wartości wykazanej na fakturze pomniejszonej o podatek należny, jest prawidłowa?W przypadku WDT kalkulacja podatku należnego przy zastosowaniu stawki właściwej dla sprzedaży krajowej dokonywana na podstawie rachunku ?w stu?, tj. od wartości wykazanej na fakturze pomniejszonej o podatek należny, jest prawidłowa?

Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego : Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT w eksporcie towarów, dokonywanym przez dostawcę lub w jego imieniu, stawka podatku wynosi 0%, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE. Jeżeli jednak powyższy warunek nie zostanie spełniony, ale podatnik otrzyma przedmiotowe dokumenty przed złożeniem deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy, wówczas może on zastosować stawkę 0%. W razie nieotrzymania dokumentów w powyższym terminie zastosowanie znajdą właściwe stawki dla dostawy tego towaru na terytorium kraju ? w tym przypadku zastosowanie ma stawka 22% VAT. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnatrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów. Jeżeli warunek dotyczący posiadania dokumentacji nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji jako dostawę na terytorium kraju. Z uwagi na brak szczególnych przepisów dotyczących sposobu obliczania podatku należnego w sytuacji sprzedaży eksportowej oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów przy zastosowaniu stawki właściwej dla sprzedaży krajowej, Spółka stoi na stanowisku, iż należy oprzeć się o ogólną zasadę przedstawioną w art. 29 ust.

1 ustawy o VAT zawierającą definicję obrotu ? który jest podstawą opodatkowania. Zgodnie z tą zasadą podstawą opodatkowania jest, co do zasady, obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. W związku z tym, należy uznać, iż podstawą opodatkowania jest kwota przedstawiona na fakturze sprzedaży, czyli kwota należna pomniejszona o kalkulowany podatek należny. W konsekwencji, w celu obliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży eksportowej oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów przy użyciu stawki krajowej, należy zastosować rachunek ?w stu?, tj. wykazana na fakturze kwota należna od nabywcy jest wartością brutto.Ponadto zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach ? cena, jest to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru podlega obciążeniu podatkiem VAT. W związku z powyższym należy przyjąć, iż w przypadku braku dokumentów potwierdzających eksport towarów, bądź wewnątrzwspólnotową dostawę jeżeli podatnik musi zastosować stawkę krajową, to ów podatek należy liczyć ?w stu?, a więc przyjmując, iż podatek jest już zawarty w żądanej cenie. Powyższe stanowisko zostało poparte licznymi publikacjami np. w Leksykonie VAT 2006r. autorstwa Janusza Zubrzyckiego, czy też ?Transakcje wewnątrzwspólnotowe eksport, import? autorstwa Doroty Kosackiej-Łdziewicz i Bogdana Olszewskiego. W tym zakresie wypowiedziały się również liczne urzędy skarbowe np. Pomorski Urząd Skarbowy, Małopolski Urząd Skarbowy, Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy oraz Drugi Urząd Skarbowy Warszawa ? Śródmieście potwierdzając prawidłowość przyjętego powyżej stanowiska.

Ocena podanego stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, gdy wywóz dokonywany jest przez a) dostawcę lub na jego rzecz, lub b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.Zgodnie z art. 41 ust. 4 cyt. ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt. 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. W myśl. art. 41 ust. 6 tejże ustawy stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument stwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli jednak w/w warunek nie zostanie spełniony to, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę 0%, pod warunkiem otrzymania potwierdzonego dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Zgodnie z ust. 8 w/w artykułu 41 przepis ten stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu. W przypadku eksportu pośredniego stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów.

Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu (art. 41 ust. 11). Brak przedmiotowego dokumentu oznacza obowiązek potraktowania dostawy jako krajowej. Zarówno w przypadku eksportu bezpośredniego jak i pośredniego, otrzymanie przez podatnika w/w dokumentów w terminie późniejszym upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument. Zgodnie z art. 42 w/cyt ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0% pod warunkiem, że :1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;2.podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Stosownie do ust. 12 art. 42 jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę na terytorium kraju. Zgodnie z ust. 13 w/w artykułu otrzymanie przez podatnika dowodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w terminie późniejszym niż określony w ust. 12 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1, w której wykazał dostawę towarów.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy zarówno w przypadku eksportu, jak i dostaw wewnątrzwspólnotowych, jeżeli podatnik w powyżej wskazanych terminach nie otrzymał (nie posiada) wymaganych dokumentów potwierdzających odpowiednio dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej lub wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, obowiązany jest opodatkować tę dostawę przy zastosowaniu stawki właściwej dla danej dostawy w kraju.Sposób określania podstawy opodatkowania w podatku VAT regulują przepisy Działu VI ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Zatem określając podstawę opodatkowania jako obrót będący kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę podatku należnego ? Spółka powinna naliczyć podatek od kwoty należnej od nabywcy pomniejszonej o kwotę podatku należnego; tym samym Spółka powinna się posłużyć tzw. metodą ?w stu?.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika