Jak i kiedy dokonać stosownych korekt w ewidencji składu podatkowego w sytuacji gdy podatnik wysyła (...)
Jak i kiedy dokonać stosownych korekt w ewidencji składu podatkowego w sytuacji gdy podatnik wysyła gaz węglowodorowy w procedurze zawieszonej akcyzy do innego składu podatkowego, zgodnie z dokumentem ADT, wystawionym na podstawie kolejowych kwitów wagowych (wagony ważone są na stacji PKP), a przy przyjmowaniu dostawy przez skład podatkowy przeznaczenia, waga towaru przyjętego przez skład podatkowy przeznaczenia jest wyższa od wagi towaru nadanego co jest odnotowane w karcie 3 ADT oraz w dokumencie przyjęcia i sprawdzenia przesyłki?
Uzasadnienie
Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wnioskiem z dnia dd.mm.rrrr (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu dd.mm.rrrr) zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Strona prowadząc skład podatkowy wysyła gaz węglowodorowy w procedurze zawieszonej akcyzy do innego składu podatkowego, zgodnie z dokumentem ADT, wystawionym na podstawie kolejowych kwitów wagowych (wagony ważone są na stacji PKP). Przy przyjmowaniu dostawy przez skład podatkowy przeznaczenia, cysterny z gazem są ważone (w niektórych składach) a waga odnotowywana w karcie 3 dokumentu towarzyszącego ADT oraz w dokumencie przyjęcia i sprawdzenia przesyłki.
Strona zauważa, iż często zdarza się, że waga towaru przyjętego przez skład podatkowy przeznaczenia jest wyższa od wagi towaru nadanego przez skład podatkowy, prowadzony przez Stronę, co potwierdzają wpisy na karcie 3 dokumentu ADT. Sytuacja ta, zdaniem Strony spowodowana jest niedokładnością ważenia na wagach PKP lub ich niesprawnością (wagi legalizowane).
W związku z powyższym Strona zwróciła się z zapytaniem o treści:
Jak i kiedy w związku z przedstawioną sytuacją dokonać stosownych korekt w ewidencji składu?
Zdaniem Strony, po otrzymaniu zwrotu karty 3 dokumentu ADT, w składzie podatkowym wydającym towar należy dokonać porównania karty 0 ADT i w przypadku odnotowania nadwyżki w składzie podatkowym przeznaczenia - należy wprowadzić korektę w ewidencji przyjęcia i wydania towaru na dzień otrzymania zwrotu karty 3 dokumentu ADT.Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Do czynności podlegających opodatkowaniu należy - w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego.
Zgodnie z § 21 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) prowadzący skład podatkowy obowiązany jest prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wydanych ze składu podatkowego.
Ilość gazu wyprowadzonego ze składu podatkowego musi być odnotowana w ewidencji tego składu (§ 22 pkt 2 ww. rozporządzenia).
Według § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) w przypadku stwierdzenia nadwyżki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju, niezwłocznie informuje on prowadzącego skład podatkowy, z którego wyroby zostały wysłane oraz składa adnotację na dokumencie ADT zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu. Wymieniony przepis § 11 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania stosuje się także w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej.
Ustalenie więc, jaka ilość gazu płynnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy została dostarczona do kontrahenta i odebrana przez niego, powinno nastąpić w oparciu o dokument ADT (karty 2, 3, i 4). Na podstawie tego dokumentu następuje bowiem wyprowadzenie wyrobów ze składu podatkowego, na tym dokumencie potwierdza się też odbiór wyrobów ze wskazaniem na ich ilość, wagę.
W związku z powyższym, w przypadku stwierdzenia oraz przyjęcia przez skład podatkowy przeznaczenia, nadwyżki gazu, co odnotowane zostaje w karcie 3 dokumentu towarzyszącego ADT - dokument ten może stanowić podstawę zmiany zapisów ewidencji wysyłanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym wysyłki.
W powyższym przypadku podstawę wymiaru podatku akcyzowego winny stanowić zgodne ze stanem rzeczywistym zapisy ewidencji, a faktury dokumentujące transakcje sprzedaży określonej ilości gazu mogą pełnić funkcję pomocniczą (np. w przypadku błędów lub braków zapisów w ewidencji). Faktura jest dokumentem potwierdzającym transakcję sprzedaży gazu, nie stanowi natomiast podstawy do określenia ilości gazu faktycznie wyprowadzonego ze składu podatkowego.
Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku.