Czy w przypadku nabycia samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją w kraju przez nabywcę (...)

Czy w przypadku nabycia samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją w kraju przez nabywcę z innego kraju członkowskiego i odebrania tego samochodu bezpośrednio z salonu dealera, można te sprzedaż potraktować jako dostawe wewnątrzwspólnotową w rozumieniu art. 77 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ?

NACZELNIK URZĘDU CELNEGO I W WARSZAWIE Warszawa, dnia 27.09.2005r. Numer sprawy: 441000-PA-9100I-61/05/4217/GK P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z zapytaniem Spółki Sp. z o.o. złożonym w piśmie z dnia 22.06.2005r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 27.06.2005 r.) postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych za nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIEW dniu 27.06.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Spółki Sp. z o.o.(zwanej dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art.14a ustawy Ordynacja podatkowa. We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją w kraju. Sprzedaż ta jest dokonywana na rzecz nabywców krajowych jak również nabywców z innych krajów członkowskich, którzy odbierają pojazdy z firmy bez użycia drugiego środka transportu (lawety). Przed wydaniem samochodu osobowego nabywcy wpłacają zaliczki na poczet nabycia pojazdu, które są potwierdzeniem złożonego zamówienia. W chwili wydania samochodu jest wystawiana faktura ostateczna, która potwierdza sprzedaż pojazdu oraz służy celom jego rejestracji.

ytanie Spółki:Czy w przypadku nabycia samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją w kraju przez nabywcę z innego kraju członkowskiego i odebrania tego samochodu bezpośrednio w salonie dealerskim, można tę sprzedaż potraktować jako dostawę wewnątrzwspólnotową w rozumieniu przepisów art. 77 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), jeżeli posiada potwierdzenie odbioru samochodu przez nabywcę złożone na druku VAT - 22 oraz fakturę dostawy z potwierdzeniem odbioru pojazdu przy zastosowanym incotermsie EXW dla tej dostawy przez salon?Stanowisko Spółki:Zdaniem Spółki w przypadku sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją w kraju nabywcy z innego kraju członkowskiego, który dokonuje odbioru tego samochodu we własnym zakresie w salonie dealerskim, potwierdza jego odbiór na druku VAT-22 oraz otrzymuje fakturę potwierdzającą nabycie tego pojazdu i dokonuje zapłaty za samochód, spełnione są warunki dla uznania takiej sprzedaży za dostawę wewnątrzwspólnotową. Salon samochodowy nabywa uprawnienia dla dokonania rozliczenia takiej sprzedaży jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, w tym także w zakresie regulowanym art. 77 ust.3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 o podatku akcyzowym. Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Zgodnie z art. 77 ust.1- 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podatnicy dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej są obowiązani posiadać dokumenty potwierdzające wykonanie dostawy tych wyrobów do innego państwa członkowskiego.

Dokumentami potwierdzającymi dokonanie przez podatnika dostawy wewnątrzwspólnotowej w szczególności są: dokumenty przewozowe, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą.Podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu. W przypadku sprzedaży przez Spółkę samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju nabywcy samochodu, który nabędzie prawo rozporządzania tym samochodem jak właściciel i dokona sam jego wywozu, tj. przemieszczenia z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, wobec Spółki powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek ten powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania. W takim przypadku, zgodnie z art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz jest obowiązany do obliczenia i zapłaty akcyzy za ww. okresy. Reasumując, w przypadku sprzedaży przez Spółkę samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju nabywcy samochodu, który nabędzie prawo rozporządzania tym samochodem jak właściciel i dokona sam jego wywozu do innego państwa członkowskiego, Spółka obowiązana jest do złożenia w urzędzie celnym stosownej deklaracji dla podatku akcyzowego oraz obliczenia i zapłaty akcyzy. Sprzedaży dokonanej przez Spółkę samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju nabywcy samochodu z innego kraju członkowskiego nie będzie można potraktować jako dostawy wewnątrzwspólnotowej w rozumieniu przepisów art. 77 ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym Spółka nie będzie mogła ubiegać się o zwrot akcyzy.Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika