Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (...)

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłat za prowadzenie rachunku bankowego T.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2011r. (data wpływu do tut. Biura 8 listopada 2011r.), uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłat za prowadzenie rachunku bankowego TP ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłat za prowadzenie rachunku bankowego TP. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 stycznia 2012r. Znak: IBPBI/1/415-1132/11/BK, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako osoba prowadząca jednoosobowo działalność gospodarczą, rozważa dokonanie zmiany rachunku bankowego dla tejże działalności. Wybranym przez niego rachunkiem jest TP. W ramach tego rachunku Wnioskodawca otrzymuje możliwość składania dyspozycji drogą telefoniczną oraz w formie pisemnej w oddziale banku do wszystkich dopuszczonych regulaminem transakcji. Rachunek oferuje dokonywanie przelewów oraz wydanie i użytkowanie karty płatniczej bez dodatkowych opłat. Wraz z rachunkiem Wnioskodawca otrzymuje również pakiet darmowych ubezpieczeń w Towarzystwach Ubezpieczeniowych X i Y pod nazwami ?Tb? oraz ?Tp?.

Jako posiadacz rachunku Wnioskodawca może wybrać jeden z wyszczególnionych 7 wariantów dostępnych w ramach umowy TP i TK dla podmiotów gospodarczych T.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 19 stycznia 2012r., wskazano, w szczególności iż:

  • bank otwiera i prowadzi rachunek służący do przechowywania środków pieniężnych, prowadzenia rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz do obsługi innych produktów bankowych dostępnych w ofercie Banku,
  • otwarcie rachunku następuje z chwilą zawarcia umowy pomiędzy posiadaczem rachunku z Bankiem po okazaniu:
    • zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, bądź oświadczenia o podjęciu działalności, która nie podlega zgłoszeniu do ewidencji,
    • karty wzorów podpisów,
    • zaświadczenia o nadaniu numeru Identyfikacyjnego REGON,
    • decyzji o nadaniu NIP-u,
    • deklaracji przystąpienia do umowy oraz Ogólnych Warunków Grupowego Ubezpieczenia na Życie z Ubezpieczeniowym Funduszem Kapitałowym ze Składką Regularną ?Tp' w Towarzystwie Ubezpieczeń X,
    • warunków grupowego ubezpieczenia posiadaczy rachunków bieżących Banku w Towarzystwie Ubezpieczeń Y,
    • innych dokumentów, jeżeli obowiązek ich posiadania wynika z odrębnych przepisów.
  • wysokość opłat za prowadzenie rachunku Rachunek TP:
    • otwarcie Rachunku w walucie PLN: 0,00 PLN
    • miesięczna opłata za prowadzenie Rachunku w walucie PLN:
      • Wariant I 204,99 PLN
      • Wariant II 354,99 PLN
      • Wariant III 504,99 PLN
      • Wariant IV 704,99 PLN
      • Wariant V 1009,99 PLN
      • Wariant VI 1509,99 PLN
      • Wariant VII 2009,99 PLN
    • przelewy: 0,00 PLN,
    • przelewy w systemie SORBNET dla kwoty poniżej 1.000.000,00 zł: 50,00 zł,
    • przelewy w systemie SORBNET od kwoty 1.000.000,00 zł: 0,00 zł,
    • przelewy walutowe/zagraniczne i transgraniczne: wg kosztów rzeczywistych,
    • wystawienie potwierdzenia dokonania przelewu: 0,00 zł,
    • utworzenie/zmiana/ odwołanie zlecenia stałego: 0,00 zł,
    • aktywacja i dostęp do usługi Bankowości Internetowej: 0,00 zł,
    • potwierdzenie transakcji: 0,00 zł,
    • wyciąg elektroniczny: 0,00 zł,
    • wyciąg papierowy: 0,00 zł,
    • kopia wyciągu: 0,00 zł.
  • odpłatność za prowadzenie rachunku bankowego pokrywa koszty ubezpieczeń, o których mowa we wniosku (jak zostało we wniosku uściślone, wraz z rachunkiem podatnik otrzymuje pakiet darmowych ubezpieczeń, a więc nie Jest on zobligowany do uiszczania jakichkolwiek dodatkowych opłat za w/w ubezpieczenia poza uiszczeniem opłaty za prowadzenie rachunku bankowego),
  • z rachunkiem bankowym powiązane są ubezpieczenia na życie dla przedsiębiorców we wskazanych we wniosku towarzystwach ubezpieczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko uznające koszty prowadzenia rachunku TP, jako koszty uzyskania przychodu (prowadzenia działalności gospodarczej)...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w przepisie art. 23 ww. ustawy.

Pojęcie kosztów uzyskania przychodu nie jest równoznaczne z wydatkami (kosztami) w sensie ekonomicznym. Swoim zakresem obejmuje zarówno wszelkie, faktycznie poniesione wydatki w celu osiągnięcia przychodów, również straty, składki, odpisy, rezerwy i inne wartości. Ww. ustawa wprowadza zasadę specyfiki przychodów i związaną z nią specyfikację kosztów uzyskania przychodów, gdzie kosztem uzyskania przychodu jest każdy wydatek, poniesiony w celu osiągnięcia przychodu z danego źródła. Wydatki ponoszone przez osobę fizyczną prowadzącą jednoosobowo działalność gospodarczą mogą zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są łącznie spełnione dwa warunki:

  1. między wydatkiem a osiągnięciem przychodu istnieje związek przyczynowo-skutkowy (bezpośredni lub pośredni),
  2. wydatek nie jest wymieniony w katalogu określonym w art. 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Oznacza to, że koszty ponoszone w związku z zawartą umową rachunku bankowego osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą będzie mogła zaliczyć, jako koszty uzyskania przychodów, jeżeli wykaże, że ich poniesienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007r., nr 155, poz. 1095 ze zm.), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność jest inny przedsiębiorca. Również w przepisie art. 61 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.), ustawodawca nadkłada na podatników prowadzących działalność gospodarczą i zobowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów, obowiązek zapłaty podatku w formie polecenia przelewu.

Założenie rachunku bankowego konieczne jest również ze względu na obowiązek bezgotówkowego przekazania składek na ZUS przez większość płatników, w tym przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobowo działalność gospodarczą.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, wydatki związane z założeniem i utrzymaniem rachunku bankowego stanowią tzw. pośrednie koszty uzyskania przychodów.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołał, interpretacje indywidualne, wydane przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 stycznia 2011r. Znak: IPPB1/415-960/10-2/ES,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 października 2010r. Znak: IBPBI/1/415-724/10/AB.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Należy jednak pamiętać o tym, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów) obciąża podatnika.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Ponadto przepis art. 61 § 1 Ordynacji podatkowej, nakłada na podatników prowadzących działalność gospodarczą i zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów, obowiązek zapłaty podatków w formie polecenia przelewu.

W świetle powyższego, wydatki (opłaty) związane z prowadzeniem rachunku bankowego utrzymywanego na potrzeby prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej mogą być, co do zasady, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że Wnioskodawca, jako osoba prowadząca jednoosobowo działalność gospodarczą, rozważa dokonanie zmiany rachunku bankowego związanego z tą działalnością. Wybranym rachunkiem jest TP. W ramach tego rachunku Wnioskodawca otrzyma m.in. możliwość składania dyspozycji drogą telefoniczną oraz w formie pisemnej w oddziale Banku do wszystkich dopuszczonych regulaminem transakcji. Rachunek oferuje dokonywanie przelewów oraz wydanie i użytkowanie karty płatniczej bez dodatkowych opłat. Wraz z rachunkiem Wnioskodawca otrzyma również pakiet darmowych ubezpieczeń w Towarzystwach Ubezpieczeniowych X i Y pod nazwami ?Tb? oraz ?Tp?. Jako posiadacz rachunku może wybrać jeden z 7 wariantów dostępnych w ramach umowy TP. Różniących się m.in.

wysokością miesięcznej opłaty za prowadzenie Rachunku. Odpłatność za prowadzenie rachunku bankowego pokrywa koszty ubezpieczeń, o których mowa we wniosku. Wraz z rachunkiem podatnik otrzymuje pakiet darmowych ubezpieczeń, a więc nie jest on zobligowany do uiszczania jakichkolwiek dodatkowych opłat za ww. ubezpieczenia poza uiszczeniem opłaty za prowadzenie rachunku bankowego. Z rachunkiem bankowym powiązane są ubezpieczenia na życie dla przedsiębiorców we wskazanych we wniosku towarzystwach ubezpieczeń.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż opłaty za prowadzenie ww. rachunku bankowego, związanego z działalnością gospodarczą są w istocie ukrytą płatnością za pakiet ?darmowych? ubezpieczeń, które mają charakter osobisty (tzw. ubezpieczenie na życie) oraz stanowią formę inwestowania w ubezpieczeniowy fundusz inwestycyjny. Stąd też opłaty ponoszone za te usługi, nie są bezpośrednio związane z prowadzeniem rachunku, lecz są również odpłatnością za polisę ubezpieczeniową lub też inwestowanie środków w fundusz inwestycyjny.

Z uwagi na brak określenia opłat za poszczególne produkty bankowe (w tym opłat związanych stricte z prowadzeniem firmowego rachunku bankowego), jedna (łączna) opłata za wszystkie oferowane w ramach pakietu produkty, nie może być uznana za koszt uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż wydając niniejsze rozstrzygnięcie nie wzięto pod uwagę powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, jako wydanych w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, w związku z czym nie są one wiążące w sprawie będącej przedmiotem ww. wniosku z dnia 4 listopada 2011r. Jednocześnie nadmienić należy, iż w związku z istnieniem rozbieżnych interpretacji wydanych w tożsamym bądź zbliżonym stanie faktycznym, podjęto niezwłocznie przewidziane w takich sytuacjach procedury w celu usunięcia istniejących rozbieżności we wskazanych przez Wnioskodawcę interpretacjach.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 ? 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika