Czy spółka może w oparciu o przepisy art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku (...)

Czy spółka może w oparciu o przepisy art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zakwalifikować wymianę okien w budynku jako ulepszenie środka trwałego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02 listopada 2009r. (data wpływu do tut. Biura 05 listopada 2009r.), uzupełnionym w dniu 08 stycznia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania wymiany okien w budynku jako ulepszenia środka trwałego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 05 listopada 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania wymiany okien w budynku jako ulepszenia środka trwałego.Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 grudnia 2009r. Znak: IBPBI/2/423-1358/09/MS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 08 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka powstała w lutym 2003r. Zadaniem Spółki jest zagospodarowanie wszelkich nieruchomości pozostawionych po upadających przedsiębiorstwach, lub przejętych przez gminę w zamian za niezapłacone podatki od nieruchomości. Głównie dotyczyło to Zakładów Metalowych.

Spółka przejęła kilka obiektów, które w obecnej chwili mają swoich nowych właścicieli. W przejętych obiektach funkcjonuje już ok. 80 nowych firm zatrudniających ponad 1.500 pracowników. Jednym z obiektów był biurowiec typu L. Jest to budynek pięciopiętrowy, o powierzchni użytkowej ok. 8.000 m.kw.

Spółka przejęła go w stanie technicznym uniemożliwiającym jego normalną eksploatację. Brak było czynnych pomieszczeń sanitarnych, większość drzwi była rozbita lub w ogóle ich nie było. Instalacja grzewcza nie nadawała się do użytku. Okna były drewniane i nieszczelne, a więc ubytki ciepła po wyremontowaniu węzła cieplnego były bardzo duże. Cieknący dach dopełniał niedobory techniczne obiektu.

Po pięciu latach funkcjonowania firmy większość z usterek została usunięta. Niemniej powstał problem termomodernizacji obiektu, umożliwiający prawidłową eksploatację i przede wszystkim oszczędności energii cieplnej. Po wypracowaniu środków finansowych Spółka podejmuje zadanie termomodernizacji obiektu poprzez wymianę starych drewnianych i rozpadających się okien na nowe. Spółka podejmuje także doprowadzenie ostatnich powierzchni drugiego piętra do takiego stanu, który umożliwiłby jego normalną eksploatację. Tym bardziej, że są przedsiębiorcy, którzy chętnie wynajęliby te powierzchnie.

Ponieważ ten wysiłek finansowy opiewał będzie na kwotę ok. 300.000 zł. Spółka uważa, że prace podejmowane przez nią mają charakter modernizacyjny, bowiem zmieniają zdecydowanie stan techniczny obiektu w porównaniu ze stanem, który Spółka zastała po jego przejęciu w 2004r.

Spółka w pierwszym kwartale 2010r. planuje dokonać wymiany okien w budynku, który powstał w 1985 roku. Przedmiotowy budynek został wniesiony do Spółki jako wkład niepieniężny wspólnika - Gminy S. w 2003r., kiedy to Spółka powstała. Na moment przyjęcia budynku do używania miał on 18 lat, a zamontowane w nim okna nigdy nie były wymieniane. Budynek znajdował się w bardzo złym stanie technicznym i praktycznie cały wymagał gruntownego remontu. Począwszy od 2003r. jest on systematycznie modernizowany i remontowany.

Opisywany budynek został wprowadzony do używania w kwocie 701.150,81 zł. Pozostała część składająca się na wartość 2.600.303,19 zł pozostawała na środkach trwałych w budowie. Spółka dokonała ulepszeń na łączną kwotę 1.274.663,89 zł. 14 października 2008r. Spółka dokonała sprzedaży części budynku w wyniku czego wartość początkowa budynku zmniejszyła się o 599.179,25 zł. Na początek 2010 roku Spółka planuje wymianę 390 sztuk okien w budynku. Szacowana wartość inwestycji to ok. 300.000 zł. Stan techniczny okien na moment przyjęcia budynku do używania był bardzo zły. Okna już w momencie przyjęcia przez Spółkę budynku do używania w 2003 roku kwalifikowały się do wymiany. Wymiana okien spowoduje wyciszenie hałasu z ulicy, ale przede wszystkim zmniejszy zużycie energii cieplnej potrzebnej do ogrzania budynku, gdyż zostanie wyeliminowany problem nieszczelnych okien, nie wspominając już o walorach estetycznych. Wpłynie to na poprawę jakości warunków eksploatacyjnych budynku tj. obniżą się koszty ogrzewania, przez co budynek zyska wyższą wartość użytkową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka może w oparciu o przepisy art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zakwalifikować wymianę okien w budynku jako ulepszenie środka trwałego...

Zdaniem Wnioskodawcy, wymiana całkowicie wyeksploatowanych okien sprzed 25 lat (z 1985r.), (które powodują ogromne straty ciepła w ogrzewanym budynku), będzie stanowiła ulepszenie środka trwałego i powiększy jego wartość początkową oraz spowoduje mierzalny wzrost wartości użytkowej budynku w stosunku do tej wartości z dnia przyjęcia przez Spółkę budynku do używania (tj. 23 lutego 2003r.), wobec czego Spółka spełni warunki art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka uważa, że skoro za remont uznaje się nakłady mające na celu przywrócenie środkowi trwałemu stanu z dnia jego przekazania do używania podatnikowi, to wymieniając okna, które na moment przekazania Spółce budynku były w bardzo złym stanie technicznym, na nowe, w istocie nie przywróci im pierwotnego stanu technicznego lecz ulepszymy go w stosunku do stanu z dnia przekazania go Spółce do używania.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust.

1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ? zwanej dalej ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (?).

Zatem wydatki na ulepszenie środków trwałych nie stanowią bezpośrednio kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Jednakże zgodnie z art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne), dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m updop, z uwzględnieniem art. 16 ww. ustawy.

Stosownie do postanowień art. 16g ust. 13 updop, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. W takim wypadku przedmiotowe wydatki, jako nie stanowiące remontu, nie mogą być zaliczone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów, lecz poprzez odpisy amortyzacyjne.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w pierwszym kwartale 2010r. planuje dokonać wymiany okien w budynku, który powstał w 1985 roku. Na moment przyjęcia budynku do używania miał on 18 lat, a zamontowane w nim okna nigdy nie były wymieniane. Okna już w momencie przyjęcia przez Spółkę budynku do używania w 2003 roku kwalifikowały się do wymiany.

Aby prawidłowo określić charakter poniesionych wydatków, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy dotyczą one wykonania prac o charakterze remontowym, czy też wydatki te związane są z ulepszeniem. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje użytych w niej pojęć przebudowa, adaptacja, rozbudowa, rekonstrukcja, modernizacja. Brak jest także definicji pojęcia remont. Posiłkując się definicją zawartą w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006r., Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu są więc czynności związane z przywróceniem pierwotnego stanu technicznego i użytkowego użytkowanego obiektu wraz z wymianą zużytych składników technicznych (części zamienne), nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie jego eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji - a więc będą to wszystkie zmiany przywracające jego pierwotny poziom techniczny, pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji, przy czym pojęcie to nie obejmuje zwykłych zabiegów konserwacyjnych. Wydatki mające charakter remontowy zaliczane są w całości bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, bez względu na wysokość tych wydatków.

Zgodnie z powyższym istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego użytkowanego obiektu wraz z wymianą zużytych składników technicznych, niezmieniające jego charakteru i funkcji, a następujące w trakcie jego eksploatacji i będące wynikiem tej eksploatacji (zużycia) oraz niezwiększające jego wartości początkowej.

Natomiast z ulepszeniem środków trwałych mamy do czynienia, gdy następuje ich:

  1. przebudowa, tj. zmiana (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,
  2. rozbudowa, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.,
  3. adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadania mu nowych cech użytkowych,
  4. rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,
  5. modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Przed zakwalifikowaniem określonych wydatków do ulepszenia lub remontu należy każdorazowo w stosunku do konkretnego środka trwałego szczegółowo przeanalizować zakres rzeczowy wykonywanych robót, porównując je do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej, a w przypadku wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji poniesionych wydatków oprzeć się na opinii biegłego do spraw budowlanych, który w oparciu o stosowną dokumentację i oględziny wypowie się co do charakteru poniesionych nakładów.

Należy również zwrócić uwagę, iż dokonując kwalifikacji wydatków do nakładów o charakterze remontowym należy uwzględnić również zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, albowiem na skutek upływu czasu i związany z tym postęp myśli technologicznej wymiana zużytych elementów na identyczne wielokrotnie jest praktycznie niemożliwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż planowane wykonanie prac podyktowane jest złym stanem technicznym okien. Prace te nie zmieniają ich charaktery i funkcji. Mają na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego wraz z wymianą zużytych składników technicznych na inne niż te, których użyto pierwotnie.

W świetle powyższego należy uznać, iż wydatki na wymianę okien będą miały charakter odtworzeniowy, nie powodujący zmian parametrów użytkowych, ani technicznych, przywracający pierwotną zdolność użytkową budynku, a zatem należy je uznać za remont i zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Stanowisko Spółki jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika