Czy przychody z tytułu wynagrodzenia wypłaconego na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich w związku z nabyciem (...)

Czy przychody z tytułu wynagrodzenia wypłaconego na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich w związku z nabyciem przez Spółkę akcji własnych w celu ich dobrowolnego umorzenia powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych i w konsekwencji nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 lub art. 13 ust. 4 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a zatem na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego u źródła lub inne obowiązki informacyjne w odniesieniu do wypłaty wynagrodzenia na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 27 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody z tytułu wynagrodzenia wypłaconego na rzecz akcjonariuszy w związku z nabyciem przez Spółkę akcji własnych w celu ich dobrowolnego umorzenia powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych i w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego u źródła lub inne obowiązki informacyjne w odniesieniu do wypłaty wynagrodzenia na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychody z tytułu wynagrodzenia wypłaconego na rzecz akcjonariuszy w związku z nabyciem przez Spółkę akcji własnych w celu ich dobrowolnego umorzenia powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych i w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego u źródła lub inne obowiązki informacyjne w odniesieniu do wypłaty wynagrodzenia na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej ?Spółka?) jest producentem wyrobów papierniczych. Spółka jest rezydentem podatkowym w Polsce. Akcjonariuszami Spółki są między innymi spółki z siedzibą na Cyprze (dalej: ?Akcjonariusze Cypryjscy"). Akcjonariusze Cypryjscy są rezydentami podatkowymi na Cyprze w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w szczególności Akcjonariusze Cypryjscy nie posiadają w Polsce zakładu. Akcjonariusze Cypryjscy zamierzają zmniejszyć swoje zaangażowanie kapitałowe w Spółce poprzez przeprowadzenie dobrowolnego umorzenia akcji. Wszystkie akcje, które będą podlegać umorzeniu, zostały zakupione przez Akcjonariuszy Cypryjskich za gotówkę.

Zgodnie z art. 359 § 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: ?KSH?) akcje w spółce akcyjnej mogą być umorzone albo za zgodą akcjonariusza w drodze ich nabycia prze spółkę (umorzenie dobrowolne), albo bez zgody akcjonariusza (umorzenie przymusowe). Zgodnie z przepisami KSH dobrowolne umorzenie akcji będzie wymagało podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie akcjonariuszy Spółki. Uchwała będzie określała w szczególności podstawę prawną umorzenia, wysokość oraz formę wynagrodzenia przysługującego akcjonariuszowi akcji umorzonych oraz sposób obniżenia kapitału zakładowego.

W związku z powyższym walne zgromadzenie akcjonariuszy Spółki zamierza podjąć odpowiednie uchwały o przeprowadzeniu dobrowolnego umorzenia. Uchwały będą określały w szczególności podstawę prawną umorzenia, wysokość oraz formę wynagrodzenia przysługującego Akcjonariuszom Cypryjskim. Zgodnie z uchwałami Spółka nabędzie część swoich akcji od Akcjonariuszy Cypryjskich w celu ich umorzenia. W zamian za akcje Spółka wypłaci na rzecz Wspólników wynagrodzenie w gotówce. Wartość wynagrodzenia może zostać ustalona przez walne zgromadzenie akcjonariuszy na poziomie wyższym lub niższym od wartości rynkowej lub nominalnej umarzanych akcji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu wynagrodzenia wypłaconego na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich w związku z nabyciem przez Spółkę akcji własnych w celu ich dobrowolnego umorzenia powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych i w konsekwencji nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 lub art. 13 ust. 4 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a zatem na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego u źródła lub inne obowiązki informacyjne w odniesieniu do wypłaty wynagrodzenia na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)?.

Zdaniem Spółki, przychody z tytułu wynagrodzenia wypłaconego na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich w związku z nabyciem przez Spółkę akcji własnych w celu ich dobrowolnego umorzenia powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych i w konsekwencji nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 lub art. 13 ust. 4 umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523 dalej ?Umowa?), a zatem na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego u źródła lub inne obowiązki informacyjne w odniesieniu do wypłaty wynagrodzenia na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich.

Zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej ?UPDOP?), która weszła w życie od dnia 1 stycznia 2011 roku, zmianie uległy zasady opodatkowania dobrowolnego umorzenia udziałów i akcji. Uchylenie art. 10 ust. 1 pkt 2 UPDOP spowodowało, że dobrowolne umorzenie akcji zostało wyłączone z kategorii przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W związku z powyższym na gruncie UPDOP wynagrodzenie Akcjonariuszy Cypryjskich z tytułu nabycia akcji własnych przez Spółkę w celu ich dobrowolnego umorzenia będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach ogólnych, to jest zgodnie z zasadami ustalonymi m.in. w art. 12 ust. 4 UPDOP.

Dodatkowo zgodnie z art. 7 ust. 1 lub art. 13 ust. 4 Umowy zyski osiągnięte przez Akcjonariuszy Cypryjskich z tytułu zbycia na rzecz Spółki jej akcji własnych w celu ich umorzenia zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy będą podlegały opodatkowaniu na Cyprze.

Podatek u źródła jest pobierany zgodnie z art. 26 ust. 1 UPDOP przez osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 22 UPDOP. W takim przypadku osoby prawne są obowiązane, jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Powyższe oznacza, że Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego związanego z wypłatą wynagrodzenia na rzecz Akcjonariuszy Cypryjskich z tytułu nabycia przez Spółkę akcji własnych w celu ich umorzenia, a całość rozliczenia podatkowego powinna zostać dokonana przez Akcjonariuszy Cypryjskich w kraju ich rezydencji podatkowej to jest na Cyprze. Wynagrodzenie wypłacone na rzecz Akcjonariuszy będzie podlegało opodatkowaniu na Cyprze a na Spółce nie będą ciążyły żadne podatkowe obowiązki informacyjne związane z nabyciem akcji własnych w celu umorzenia.

Stanowisko to zostało potwierdzone między innymi w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 11 maja 2011 roku (sygn. IPPB3/423-160/11-2/GJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady umarzania udziałów reguluje art. 199 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej ?ksh?). Zgodnie z art. 199 § 1 ksh, udział może być umorzony jedynie po wpisie spółki do rejestru i tylko w przypadku, gdy umowa spółki tak stanowi. Udział może być umorzony za zgodą wspólnika w drodze nabycia udziału przez spółkę (umorzenie dobrowolne) albo bez zgody wspólnika (umorzenie przymusowe). Przesłanki i tryb przymusowego umorzenia określa umowa spółki.

Obowiązki płatnika na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych normuje art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?updop?). Zgodnie z tym przepisem, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże od należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Z uwagi na fakt, że przedmiotem wniosku jest m.in. kwestia powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osób prawnych należy w pierwszej kolejności ustalić czy świadczenie, o którym mowa we wniosku (tj. wynagrodzenie z tytułu dobrowolnego umorzenia udziałów) jest objęte zakresem przedmiotowym art. 22 ust. 1 updop. Przepis ten dotyczy dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Katalog tych przysporzeń został zawarty w art. 10 updop.

Art. 10 ust. 1 pkt 2 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. stanowił, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki, w celu umorzenia tych udziałów (akcji). Dochody uzyskane z odpłatnego zbycia udziałów na rzecz Spółki w celu ich umorzenia były więc traktowane były jako przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Z dniem 01 stycznia 2011 r., mocą ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478 ze zm.), art. 10 ust. 1 pkt 2 updop, został uchylony (art. 2 pkt 4 ustawy zmieniającej). Tym samym, na gruncie przepisów updop w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki, w celu umorzenia tych udziałów (akcji) nie należy do kategorii dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych. Oznacza to, że dobrowolne umorzenie udziałów (akcji) zostało wyłączone z kategorii czynności, które mogą powodować powstanie dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 22 ust. 1 analizowanej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Akcjonariusze Cypryjscy zamierzają zmniejszyć swoje zaangażowanie kapitałowe w Spółce poprzez przeprowadzenie dobrowolnego umorzenia akcji.

Powołany wcześniej art. 26 ust. 1 updop nakłada na Spółkę obowiązki płatnika jedynie w sytuacjach przewidzianych w art. 21 ust. 1 updop, (który w rozpatrywanej sprawie nie ma zastosowania) oraz w art. 22 ust. 1 updop, tj. w sytuacjach osiągnięcia dochodu z udziału w zyskach osób prawnych. Jak wyżej wykazano, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, nie będziemy mieli do czynienia z osiągnięciem przez udziałowca Spółki dochodu z udziału w zyskach osób prawnych a więc na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Spółka nie będzie zatem zobowiązana do pobrania (jako płatnik) podatku od kwot wypłacanych tytułem wynagrodzenia za nabycie udziałów w celu ich umorzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki, iż nie będą ciążyły na niej obowiązki płatnika w zakresie obowiązku pobrania podatku dochodowego u źródła od kwot wypłaconych Akcjonariuszom Cypryjskim tytułem wynagrodzenia za udziały nabyte w celu umorzenia jest prawidłowe.

Z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu nabycia udziałów w celu umorzenia, jako występującego z wnioskiem. Tym samym tut. Organ nie odnosił się do sposobu opodatkowania Akcjonariuszy Cypryjskich w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego z ww. tytułu w oparciu o umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartą między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Republiki Cypru.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie jest zobowiązany do pobrania jako płatnik podatku od kwot wypłacanych tytułem wynagrodzenia za nabycie udziałów w celu umorzenia uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego nr 1 i 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika