Czy nakłady poniesione przez Spółkę na opracowanie dokumentacji projektowej nowej sieci wodociągowej (...)

Czy nakłady poniesione przez Spółkę na opracowanie dokumentacji projektowej nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu jako koszty pośrednie w dacie ich poniesienia rozumianej jako dzień zarachowania kosztu w księgach rachunkowych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07 maja 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy nakłady poniesione przez Spółkę na opracowanie dokumentacji projektowej nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu jako koszty pośrednie w dacie ich poniesienia rozumianej jako dzień zarachowania kosztu w księgach rachunkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy nakłady poniesione przez Spółkę na opracowanie dokumentacji projektowej nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu jako koszty pośrednie w dacie ich poniesienia rozumianej jako dzień zarachowania kosztu w księgach rachunkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z większościowym udziałem jednostek samorządu terytorialnego, której podstawowym przedmiotem działalności jest zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. W związku z prowadzoną działalnością Spółka eksploatuje infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną w gminie - w części będącą jej własnością oraz w części w oparciu o umowę dzierżawy zawartą ze Związkiem Międzygminnym ds. Ekologii. W latach 2009 - 2011 Spółka poniosła nakłady na wykonanie dokumentacji projektowej sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na terenie miasta. W roku 2011 Spółka podpisała umowę ze Związkiem Międzygminnym ds. Ekologii w sprawie zezwolenia Związkowi Międzygminnemu na współkorzystanie z przedmiotowej dokumentacji projektowej oraz zaktualizowanych map projektowych. W zamian Związek Międzygminny przyjął zobowiązanie finansowe w postaci partycypowania w części kosztów opracowania dokumentacji projektowej. Wykonana dokumentacja projektowa dotyczy budowy nowej sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej na terenie miasta, która będzie realizowana przez Związek Międzygminny ds. Ekologii przy współfinansowaniu ze środków POIŚ w ramach II fazy projektu ?..." (obecnie w trakcie procedury przetargowej). Po wybudowaniu, przedmiotowa siec zostanie oddana do użytkowania Spółce w oparciu o umowę dzierżawy. Spółka będzie ją eksploatować w ramach podstawowej działalności statutowej oraz uzyskiwać przychody z tego tytułu. Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem instytucjonalnym, dla zachowania trwałości Projektu, wybudowana siec pozostanie własnością Związku Międzygminnego przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji budowy i w tym okresie będzie ona użytkowana przez Spółkę odpłatnie w oparciu o umowę dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nakłady poniesione przez Spółkę na opracowanie dokumentacji projektowej nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu jako koszty pośrednie w dacie ich poniesienia rozumianej jako dzień zarachowania kosztu w księgach rachunkowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nakłady poniesione na wykonanie dokumentacji projektowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu, gdyż spełniają przesłanki art. 15 ust. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. zostały poniesione w celu osiągnięcia dodatkowych przychodów z tytułu dostawy wody i odbioru ścieków w ramach projektowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zostały poniesione ze środków własnych Spółki (w części nie pokrytej partycypacją Związku Międzygminnego) oraz mają bezpośredni związek z podstawową działalnością Spółki.

Ponadto poniesione nakłady nie spełniają definicji środków trwałych określonej art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dokumentacja projektowa stanowi jedynie element kosztu wytworzenia/ceny nabycia środków trwałych, natomiast wybudowana siec będzie stanowiła własność Związku Międzygminnego ds. Ekologii (inwestora). Spółka będzie użytkować wybudowaną sieć w oparciu o umowę dzierżawy.

Zdaniem Spółki, poniesionych kosztów nie będzie można bezpośrednio przyporządkować osiągniętym przychodom, w związku z czym będą one podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu jako koszty pośrednie, zgodnie z definicją określoną w art. 15 ust. 4d ustawy o pdop. Spółka zamierza rozliczyć poniesione koszty w czasie - przez okres 5 lat od momentu podpisania umowy dzierżawy nowej sieci ze Związkiem Międzygminnym. Zgodnie z art. 15 ust. 4e za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień, na który koszt ujęto w księgach rachunkowych. Spółka, z zachowaniem podstawowych zasad określonych ustawą o rachunkowości, będzie dokonywała rozliczenia przedmiotowych kosztów w czasie, w związku z czym ich zarachowanie w ciężar kosztów działalności będzie następować sukcesywnie przez okres 5 lat. Analogicznie, w tym okresie będą one podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej ?ustawa o pdop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, - w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu. Ustawodawca nie definiuje co należy rozumieć pod pojęciami ?w celu? osiągnięcia przychodu, jak i ?zachowanie? lub ?zabezpieczenie? źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN pojęcie:

  1. ?celowość? oznacza: - przydatność do jakichś potrzeb, - świadome zmierzanie do celu, - taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu,
  2. ?zabezpieczyć? oznacza: - ?zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym?, - ?uczynienie bezpiecznym?, - ?zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie?, - ?zapewnienie komuś środków do życia?, - ?zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary?, natomiast
  3. ?zachować? oznacza: - ?pozostać w posiadaniu czegoś?, - ?dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności?, - ?uchronić przed zapomnieniem?.

Można więc przyjąć, iż koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać realność celu. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu lub wpływu poniesionych wydatków na możliwość zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o pdop.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

  • bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód - art. 15 ust. 4, ust. 4b - 4c ustawy o pdop),
  • inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie - art. 15 ust. 4d, 4e ustawy o pdop).

Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła.

Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Moment potrącania kosztów podatkowych, uznanych za inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, wskazany został w art. 15 ust. 4d ustawy o pdop, w myśl którego koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o pdop, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w latach 2009 - 2011 Spółka poniosła nakłady na wykonanie dokumentacji projektowej sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na terenie miasta. W roku 2011 Spółka podpisała umowę ze Związkiem Międzygminnym ds. Ekologii w sprawie zezwolenia Związkowi Międzygminnemu na współkorzystanie z przedmiotowej dokumentacji projektowej oraz zaktualizowanych map projektowych. W zamian Związek Międzygminny przyjął zobowiązanie finansowe w postaci partycypowania w części kosztów opracowania dokumentacji projektowej. Wykonana dokumentacja projektowa dotyczy budowy nowej sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej na terenie miasta, która będzie realizowana przez Związek Międzygminny ds. Ekologii przy współfinansowaniu ze środków POIŚ w ramach II fazy projektu ?...?. Po wybudowaniu, przedmiotowa sieć zostanie oddana do użytkowania Spółce w oparciu o umowę dzierżawy.

Mając na względzie powyższe, w ocenie tut. Organu, wydatki które Spółka poniesie w związku z opracowaniem dokumentacji projektowej nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej można uznać za koszty uzyskania przychodów. Spełnione bowiem zostają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop - przedmiotowe wydatki pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z możliwością osiągania przychodów w przyszłości. Ponadto, wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z uzyskiwanym przez Nią przychodem potrącalne w dacie ich poniesienia zgodnie z cytowanym powyżej art. 15 ust. 4d oraz art. 15 ust. 4e ustawy o pdop.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika